Three Groups Of Female Singers Vocalise Into Each Others Mouth

roland kuit

ローランド・クイト:音楽、科学、アートが交わる革新の場
Three Groups Of Female Singers Vocalise Into Each Others Mouth

Cross filtered female vocals (Morphology).
Fast patterns creating new sounds from this.
Kyma X patched by Roland Kuit
Dolby 5.1

artworks-000085134490-2jeh1z-t200x200.jpg

joepie Roland, het is me gelukt.. Ik heb je hele track kunnen uitluisteren. :D

Ik stel me er een tentoonstelling bij voor, met geflipte schilderijen en beeldhouwwerken.. dan past die sound design perfect..

Ben weer benieuwd hoe dit alles weer tot stand is gekomen ;)

Gloomer wat geweldig!!! :okdan:
Dank voor je moeite.

Het bijzondere aan dit stuk is de benadering van tekt/zang.
Twee inputs gaan naar een Cross-Filter:
CrossFilter_Long

Crosses an Input (excitation) with a Response (interpreted as an object's response to being hit). When you hit an object, you excite many of its modes of vibration (its resonances). If you record its response to being hit, you can use that information to create a filter having the same resonances as that object. Then you can use that filter to modify the spectrum of any Input signal.

Use the "Long" version to capture longer responses (at the expense of adding some delay through the filter).

Pete Johnston invented the algorithm and wrote the assembly language code for the CrossFilters.

Input
The Input is heard through the filter defined by the Response.

Response
Each time the value of Capture becomes 1, the output of Response is captured in internal memory for ResponseDuration seconds. The captured signal is then interpreted as if it were the response of some object (e.g. a resonator, a room, a piece of wood or metal) to being struck or hit by an object, a single pulse, or a short duration broadband signal. The resulting filter is then used to filter the Input.

Capture
When this value changes from zero to a positive value, it captures the Response in memory for the length of time given in ResponseDuration. Whenever you change the signal that is captured in memory, you are also changing the characteristics of the filter.
If you trigger the Capture while the Input is playing, you will hear the effects of the old filter on the CaptureDuration seconds of input that came in before the trigger occurred; this is mixed in with the effects of the new filter on the input that comes in after the trigger. If you silence the input for ResponseDuration seconds before triggering the Capture, then you will hear the effects of the new filter only.
NOTE: The duration between Capture triggers should be longer than the ResponseDuration.

ResponseDuration
The ResponseDuration specifies the length of time that the Response should be recorded each time Capture is triggered. (For example, if ResponseDuration is set to 0.1 s, then a tenth of a second of the Response input is recorded each time there is a trigger in the Capture parameter.) The captured portion of the Response input is then interpreted as the sonic response of some object to being struck. Note that if your Response is nonzero, the CrossFilter will extend the duration of each impulse in the Input by ResponseDuration seconds. For example, if your Input is a live microphone and you clap into the microphone, each clap will last for ResponseDuration seconds when it passes through the CrossFilter.
If the ResponseDuration you request results in an 'out of real time' message, try reducing the ResponseDuration and/or unchecking Stereo. Alternatively, you can record the output of this Sound to disk by checking the NotRealtime box and using the Record to disk option in the Action menu.
To request the longest possible ResponseDuration given the current sample rate and the number of processors, use the word

De 1ste input is één zin die Granulair behandeld wordt.
(een wolk van woorden)
Een 2de Granulaire input met meerdere zinnen is met een Pattern Generator verbonden waardoor er pattern-wise een verhaal ontstaat.
De eerste zin geeft de resonanties in het filter voor de verhaal lijn.
Wanneer een pattern erg snel gaat ntstaan er ook de wat meer 'elektonische' klanken.

ik vind hem op sommige stukken erg resonant op en rond de 10Khz, beetje nagels over schoolbord, aluminium folie kauwen met vullingen gevoel :D als experiment leuk, maar het "botsen" van frequenties en de pieken die daarmee gepaard gaan zijn niet echt plezierig IMHO

Het is mij alleen nog steeds een beetje onduidelijk hoe je die Dolby 5.1 stream nou daadwerkelijk uit Soundcloud krijgt. Het enige dat ik op die pagina krijg is de embedded player en die is gewoon stereo.

Klasse Roland! Sfeervol stuk! :mega:
En een effectief algoritme dat de slagkracht van directe convolutie illustreert.
Ik dacht al wel dat jij met Kyma veel meer ging kunnen!;)

@ etaoin,

Ik heb het Dolby 5.1 surround opgenomen.
Je ziet dan 5 balken audio in de editor,
elk naar een eigen kanaal.
Deze audio kun je als wave-file gewoon saven en uploaden naar SC.
De plaatsing data zit in de wave zelf.
Gelukkig is het ook stereo te beluisteren zonder dat je een dolby surround
systeem hebt. Dit is ook het geval wanneer je quadro of 7.1 opneemt en upload naar SC. Alleen in Stereo is de beleving natuurlijk anders. Links en rechts, terwijl mijn klanken van alle kanten komen afspelend met een surround systeem.

@ WaveGuide7,

Ik wou dat ik eerder op de Kuma X/Pacarana was overgestapt. Wat een mogelijkheden. In elk geval ook andere mogelijkheden dan een modulaire synthesizer. De Morphologische - en andere aspecten zijn niet mis! December '14 en Jan '15 ben ik als componist gast bij EMS Stockholm. Dan werk ik met de Buchla 400. Ook neem de Pacarana mee om in combinatie van deze systemen opnamen te maken. Spannend!

@ Dr van Lansberg,

Deze muziek ligt in het verlengde van muziek uit 1950.
B.v. van Xenakis, Nono en Berio.

ik deed dit soort dingen vroeger met taperecorders, ringmodulators, galmveren enzo....:okdan:

klinkt prima de luxe.

:mega:

"Dat soort dingen"??

Hier is sprake van een kruissynthese. Daarbij wordt het ene geluid gefilterd met het andere. Dat betekent dat het spectrum van het ene geluid wordt vermenigvuldigd met dat van het andere. Er komen dus geen nieuwe frequenties bij. Alle boventonen die je hoort zaten al in de beide inputgeluiden. Die zijn alleen maar in volume veranderd. Dat kan overigens een zeer dramatisch effect hebben, bijv. een zangeres die in plaats van stembanden een Boeing 747 in haar strot heeft zitten. Maar daarmee is kruissynthese dus wel een volkomen lineaire bewerking.

Een ring modulator voegt nieuwe frequenties toe, frequenties die in de inputsignalen niet aanwezig waren. Dus ringmodulatie is een niet-lineair proces.

Als je een geluid door een galmveer haalt, dan krijg je geen kruissynthese van twee gegeven geluiden, maar een convolutie van slechts één geluid met de pulsrespons van de galmveer zelf. Die galmveerpulsrespons is dus zelf "dat ene geluid" waarmee je dat andere geluid filtert. Een galmveer kan dus geen kruissynthese maken tussen twee "externe", gegeven geluiden.

Zelfs al zou een bandrecorder beschikken over duizenden sporen, dan noch zou die niet in staat zijn om een kruissynthese te maken, want er is geen stuurproces mogelijk waarmee je het ene geluid kunt gebruiken om duizenden kopieën van het andere geluid elk het juiste volume te geven (dat is precies wat convolutie per definitie inhoudt). Noch bestaat er een stuurproces waarmee je die duizenden kopieën exact equidistante tijdverschuivingen van zo'n 20 tot maximaal 40 microseconden(!) kunt positioneren ten opzichte van elkaar.

Ook een willekeurige combinatie van ring modulatoren, galmveren en bandrecorders is niet in staat om een kruissynthese te realiseren. Als één man niet kan vliegen en als één paard niet kan vliegen, dan kan een heel cavalerie-regiment het ook niet.

Als je het dus hebt over "dat soort dingen", dan bedoel je eigenlijk toch meer "iets totaal anders".

@WaveGuide7, bedankt voor de uitleg.
@J.Baars, ik begreep het dat je bedoelde, dit soort muziek.
Ondanks het maakproces en synthese verschilt.

Waveguide7 heeft het bij het rechte eind noemende: "Hier is sprake van een kruissynthese. Daarbij wordt het ene geluid gefilterd met het andere."

Het zangeres-Boeing voorbeeld wat je aanhaald is ook zeer terrecht en geeft weer hoe krachtig deze kruissynthese is.

Deze klankmorph van 2 verschillende geluiden wordt het meest toegepast.
Mijn experiment bestond uit een 'taalmorph' zoals boven beschreven.

Je ziet dan 5 balken audio in de editor,
elk naar een eigen kanaal.
Deze audio kun je als wave-file gewoon saven en uploaden naar SC.
De plaatsing data zit in de wave zelf.
Grappig ik wist niet dat je dat zou naar SoundCloud kon uploaden. Maar 5 kanalen is officieel 5.0 :engel:
Je hebt er dus geen Dolby Pro-Logic (stereo) bestand van gemaakt?

Ik denk dat dit soort audiokunst voor mij beter werkt als ik er beeld bij zie, hoewel dat bij Synths natuurlijk blijft bij knopjes draaien :D

dat begrijp ik ook wel....:D

het was meer het eerste waar ik aan dacht toen ik dit hoorde...

:mega:

Dat dacht ik al wel, j.baars! ;)
't was maar even voor alle duidelijkheid...
en kruissynthese is nou ook weer niet direct het meest alledaagse hè.=)

Back