Afstellen monitoring speakers

ropstah

Professioneel amateur
Hi all,

Ik heb echt nul verstand van geluidsgolven en fasen (hoop dat ik meteen de goede term te pakken heb), maar wil toch m'n monitorspeakers af gaan stellen.

Mijn setup is alsvolgt:

2evbtvp.png

De setup is niet ideaal, maar het is m'n huiskamer en de ruimte laat wat te wensen over...

De grijze rondjes zijn m'n speakers, de rode pijlen zijn echter meer representatief voor de afstand tot mijn oren.

Kan iemand wellicht direct iets zeggen over:

dan moet de fase van Rechts (korte afstand) hoger/lager zijn dan Links (lange afstand)?

Andere tips zijn ook meer dan welkom!

Rare positionering als je het mij vraagt. Kan je niet schuiven met je bureau en monitoren? Heb je een foto van hoe de ruimte eruit ziet?

Ik heb net geschoven en in verband met werk is dit de beste locatie voor mijn bureau. De afbeelding is ook niet perfect geschaald.

De kamer is langwerpiger en de speakers nemen uiteraard veel minder ruimte in beslag. Het bureau heeft daarnaast ook een ronding.
De "Linker" speaker staat achter een bank. En, goed lezen: 'rechts van de opening in de linkerbovenhoek van de afbeelding' staat de tv.
Ik zit zelf waar de pijlen naar toe wijzen.

Mijn bureau stond eerst hier:

2dbnt5e.png

De andere twee linkerblokken aan de linkerzijde zijn ramen. Het is ook niet dat ik 'de beste setup wil' voor mijn speakers. Ik wil 'de beste afstelling' bij deze setup :D

zet je bureau tegen de slaapkamer muur koop 221 iso van 10cm die doe je tegenover gesteld in de hoeken en over de lengte in de hoeken van je plafond drie pakketen heb je waarschijnlijk al genoeg.

zet je bureau tegen de slaapkamer muur koop 221 iso van 10cm die doe je tegenover gesteld in de hoeken en over de lengte in de hoeken van je plafond drie pakketen heb je waarschijnlijk al genoeg.

Dit is opzich interessant. Ik zit alleen met de linkerzijde van het bureau. Daar kan ik nog een stuk tegenaan zetten wat dan niet meer mogelijk is.

Als ik alleen die iso toepas en wel dat verschil aan afstand bij de speakers aanhoud heeft dat wellicht zin?

Ik moet het ook opgeven dan, succes in ieder geval!

edit : Kan je je speakers niet op je buro zetten?

Over nagedacht, onmogelijk... :)

Wellicht helpt een foto inderdaad:

30lyl1y.jpg

Op zich is elke andere opstelling beter dan wat je nu doet.
Speakers naar een hoek toe en dan op een andere afstand is gewoon ruk.

Op zich is elke andere opstelling beter dan wat je nu doet.
Speakers naar een hoek toe en dan op een andere afstand is gewoon ruk.

Misschien is ie wel nogal doof aan 1 oor, dan is het allemaal okee. :D

Als ik hem was zou ik met koptelefoon gaan werken.

Als ik naar je foto kijk, zou ik persoonlijk voor deze opstelling kiezen:

attachment.php

Of de speakers misschien zelfs nog wat meer naar de zijkant van het het bureau verplaatsen, zodat het bureau meer tegen de muur aan kan.
Kan je je tracks ook nog eens vanaf je bank beluisteren ;)

Attachments

• Opstelling.jpg
    Opstelling.jpg
    22,3 KB · Bekeken: 150
Als ik naar je foto kijk, zou ik persoonlijk voor deze opstelling kiezen:

attachment.php

Of de speakers misschien zelfs nog wat meer naar de zijkant van het het bureau verplaatsen, zodat het bureau meer tegen de muur aan kan.
Kan je je tracks ook nog eens vanaf je bank beluisteren ;)

Hmm, ja ik wil echt m'n bureau niet meer draaien. Ik kijk nu heel lekker de ruimte in. Ik ga wel wat proberen..

Thanks

Als je heel goed stil kunt zitten en je hoofd in 1 positie houdt, dan is alles mogelijk (afregelbaar). Maar zodra je afwijkt van die sweet spot....
Niet wat je wil....

Ik meen te kunnen opmaken uit jouw post dat je eigenlijk met de gedachte zit te spelen om een DELAY op de dichtstbijzijnde speaker te plaatsen, oid.
Dit werkt bij het live gebeuren, theaters, etc., maar niet geschikt voor kritische muziekbeluistering, al helemaal niet om te mixen.

Voor dit laatste is, naast enige akoestische aanpassingen, het advies van Vizion goed, en beter nog; aan de tegenovergestelde wand, waardoor symmetrische plaatsing tussen de zijwanden mogelijk is.

Ik meen te kunnen opmaken uit jouw post dat je eigenlijk met de gedachte zit te spelen om een DELAY op de dichtstbijzijnde speaker te plaatsen, oid.
Dit werkt bij het live gebeuren, theaters, etc., maar niet geschikt voor kritische muziekbeluistering, al helemaal niet om te mixen.

Voor dit laatste is, naast enige akoestische aanpassingen, het advies van Vizion goed, en beter nog; aan de tegenovergestelde wand, waardoor symmetrische plaatsing tussen de zijwanden mogelijk is.

Helemaal correct. Maar ik zat ook meer te grappen hoor, was alleen de smiley vergeten.
:D

Back