productie-aantallen 80's Roland

Enzo.F

vrijwillig lid
Ik ben nieuwsgierig naar productie-aantallen van de in de jaren zeventig en tachtig gemaakte synths en drumcomputers.

Kunnen we dit dmv. serienummers van de, bij SF-leden in het bezit zijnde, gear een beetje inventariseren? Ik heb zelf één en ander aan oude spullen met serienummers.

Zo heeft mijn TR808 nummer 176621 en de 909 heeft nummer 438043.
Hier kan je nog niks aan afleiden maar als we meer inzicht in de nummers kunnen krijgen zouden we een en ander aan conclusie mbt. de productie-aantallen kunnen achterhalen.

Elk idee, elke input is welkom!

Bij de 303 zijn de serienummers batch nummers (heb ik me laten vertellen)
ze eindigen dan ook altijd op 00

Idem met de 202 en de 606

tr-808 heeft minimaal 350 duizend exemplaren als ik naar de serie nummers kijk. waarschijnlijk tr909 nog meer omdat deze later kwamen en steeds meer mensen kochten.

Een serienr. Is zelden sequencieel, dat zou veels te makkelijk zijn, vaak is het zoiets als
Eerste 2 cijfers prod week
3&4 prod jaar
45 batch
67 revisie

Etc etc even als voorbeeld
Zo maar een hoger nummer als nieuwer bestempelen gaat dus meestal niet op.

lijken me wel erg hoge aantallen
duizenden , tienduizenden en misschien enkele hondertduizend, maar dat zoveel synthidioten lopen er toch niet rond lijkt me
vergelijk het met de ms20 of de dx 7, m1 of d50
dat waren toch toppers al, wat hebben ze daarvan verkocht ?

ik meen eens gelezen te hebben iets van 250.000 808''s.

De wikipedia pagina zegt 12.000 stuks. Ze citeren daarbij uit een boek van Mark Butler (voor zover dat iets zegt, maar die zal het dan wel uitgezocht hebben neem ik aan).

Voor de 909 noemen ze ca. 10.000 exemplaren, maar dat is niet geverifieerd (maar ook nog door niemand gecorrigeerd).

Voor de 303 noemen ze ook 10.000 in de korte periode dat ie überhaupt gemaakt is (18 maanden).

Korg's bestverkopende workstation is de Triton serie met 300.000+ verkochte exemplaren. Dit word vermeld op de website bij de nieuwe Triton Taktile serie. De M1 en directe afstammelingen zitten daar net iets onder. Qua verkochte aantallen van populaire Roland gear zal het daar enigszins bij in de buurt liggen. De Roland D50 (80's) en JV-1080 (90's) zijn volgens mij het meest geproduceerd door Roland.

en de jupiter 8? ik hoor verschillende verhalen 1000 maar ook 2500

ik heb er 1 van 331 K en 1 van 41 K , ik heb veel tussen liggende cijfers gezien. mss is het geen serie nummer maar een tijd van aanmaak of iets. maar ik kom er verder niet achter. als dat zo is weet eigenlijk niemand hoeveel er van iets gemaakt is.

jp8 2000 of zoiets
minimoog 10000 of zoiets
multimoog ca 1000
andromeda 2500-3000 zoiets
fenix3 75 stuks :-)

Vind de cijfers ook wel hoog, maar toch kan ik me 250.000 808's wel voorstellen, waren en zijn best populair

Dat hij nu populair is heeft natuurlijk geen invloed op de originele productie. En de originele productie is nota bene gestaakt omdat hij niet meer populair was.

Ik denk dat die 12.000 die Butler noemt wel ergens op gebaseerd is, anders was dat allang al gecorrigeerd door iemand.

250.000 lijkt me rijkelijk veel. Da's ongeveer 300 per dag. Deels met de hand. Ik denk niet dat Roland ooit groot genoeg was om zoveel mensen non-stop aan één apparaat te laten werken.

Poeh, de aantallen lopen erg uiteen. Dank voor de input! Interessant gegeven over de opbouw van serienummers!

Voor de nerds onder ons :-P Dit is een soort German Tank Problem.

http://en.wikipedia.org/wiki/German_tank_problem

De DX7 is één van de meest verkochte synths ooit, en dat gaat dan over zo'n 100.000 exemplaren. Dus vergeet die miljoen Juno's en 250.000 TR-808's maar. 12.000 TR-808's lijkt me veel realistischer. Als het er 250k waren, zou je ze op elke straathoek zien.

Van auto's zijn de productieaantallen goed bekend, en ik kan je zeggen dat je overspoeld wordt door een model dat 30 jaar terug 250.000 keer verkocht is geweest. Dan zou je 808's by the dozen kunnen kopen. En een Juno zou geen 1000€ gaan als er miljoenen van verkocht waren. Het is toch ook totaal niet logisch dat er meer Juno's dan SL1200's verkocht zouden geweest zijn.

De DX7 is één van de meest verkochte synths ooit, en dat gaat dan over zo'n 100.000 exemplaren. Dus vergeet die miljoen Juno's en 250.000 TR-808's maar. 12.000 TR-808's lijkt me veel realistischer. Als het er 250k waren, zou je ze op elke straathoek zien.

Van auto's zijn de productieaantallen goed bekend, en ik kan je zeggen dat je overspoeld wordt door een model dat 30 jaar terug 250.000 keer verkocht is geweest. Dan zou je 808's by the dozen kunnen kopen. En een Juno zou geen 1000€ gaan als er miljoenen van verkocht waren. Het is toch ook totaal niet logisch dat er meer Juno's dan SL1200's verkocht zouden geweest zijn.

dan moeten er enorme!!!! gaten tussen zitten. want ik heb er zelf 1 gezien van 00251 en ik heb zelf 331 duizend nog iets...

Het heet serienummer, niet volgnummer. En dat heeft een reden. Soms zijn ze echt gigantisch braaf van 00001 doorlopend tot 09485 genummerd, maar vaak is een deel van de cijfers een code of springt men 10k of 100k omhoog bij een revisie ofzo.

1 voorbeeld waarover we het allemaal eens kunnen zijn: er zijn Jupiter 8's met een serienummer in de 280.000. Zo veel zijn er écht niet gemaakt. De eerste 500 hadden al een serienummer van 030100 tot 090599.

Muziekinstrumenten zijn toch een beetje een nichemarkt, en met enkele duizenden kan je vaak de wereld voorzien.

Back