Juno 2 vs Logic Pro X

SKE

Stamgast
Ik gebruik Logic pro X en heb net een Roland Juno 2 aangeschaft.

Graag zou ik bijvoorbeeld een cutoff freq willen automatiseren in Logic.

Ik heb een Focusrite Saffire Pro14 geluidskaart, midi in op de midi out van de Juno.
De midi in van de juno op de midi out van de Focusrite.

Ik kan bijvoorbeeld wel de pan en volume automatiseren, maar op alle andere functies reageert de Juno niet.

Er zijn wat instellingen wat betreft de sysex, kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden zijn? :)

best een editor instellen en die automaten
zie bvb http://www.au300.de

verder:
Press the MIDI button six times until the LED reads: MIDI EXCL: OFF
Rotate the alpha dial until the LED reads: MIDI EXCL: ON
Save this setting. Press and hold WRITE, then press MIDI again.

Bedankt voor je reactie Rvooh!

Ik heb de AU-300 component in mijn components map gedaan. Maar Logic ziet de AU-300 niet. Is dit wel voor Logic Pro X?

Lees eens de FAQ, staat wel iets van in.

Er zijn nog enkele editors op de markt dacht ik, deze is standalone, maar neemt ook midi input zodat je er CC's kan aan assignen: http://xmidi.com/alpha-juno-control/

EDIT: aha, ja dat 64 bit verhaal had ik niet aan gedacht.. er zijn daar wel omwegen voor natuurlijk

Daar dacht ik ook aan, zou jammer zijn. Zou echt top werken volgens mij!

Bedankt Rvooh, die laatste werkt wel. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar dat komt wel goed. Ik kan weer verder! :)

hehe, Jawel Audiocollage!! CTRL 131 op m'n UC16, da's de ,, hmm kben ni zeker,, de aftertouch ??
Die kun je gebruiken om de cutoff te regelen vd Juno,, of ik doe dat zo..
Je moet wel die controller per patch instellen, of tja, eens je't weet, altijd de syx doorsturen,
Ik kan wel is zien morgen welke sysex ik daarvoor doorstuur...
en ja, idd 74 is nog altijd cutoff,,

...
long story short, aftertouch is geen CC, maar wel 131 op sommige toestellen ;)
Neen toch niet, geen enkel midi toestel zal dat herkennen omdat het buiten de MIDI standaard is (0-127, midi is een 8 bit standaard, de 8-ste bit dient voor andere midi-zaken). Die 131 is hooguit een verwarrend extra programma-nummer dat je op die UC-dinges kan selecteren, meer niet.
Ik wil wel eens weten hoe Stephen, die zaak dan oplost.

@audiocollage

Weet ik allemaal ook wel
Maar sommige toestellen stellen dit (virtueel) voor als 131
bvb op m-audio keyboards

EDIT: maar dus in logic dan gewoon de aftertouch parameter aansturen uiteraard. Maareuh.. das natuurlijk een hele nasty workaround aangezien je je patches hiervoor moet instellen, kan je evengoed gewoon die sysex slider gaan aanmaken in de environment.

Laatst gewijzigd:
Ja idd, 131 is een extra controller vd Evolution UC 16. Da's de after touch, Hier zie je wat ik doorstuur,, kijk gewoon naar de Sysex,, 't is gewoon Basic.

Juno-CTRL131.png

Die bovenste weet ik niet direct wat dat is,, daarvan, is de cc$ is een variable,
Wat ik dus doorstuur is die VCF After op 15 zetten en VCF ENV op 0,,

Aan ja, mijn Juno staat op CH 16 (of 15)

Laatst gewijzigd:
Ja idd, 131 is een extra controller vd Evolution UC 16. Da's de after touch, Hier zie je wat ik doorstuur,, kijk gewoon naar de Sysex,, 't is gewoon Basic.
Neen sysex is nooit basic, vandaar de betekenis systeem exclusief ! Het is dus helemaal geen standaard maar enkel bestemd voor een exclusief systeem (typisch voor goedkope toestellen zoals die UC-dinges om die verwarring tot leven te brengen). Aftertouch is net zoals de noot-messages ook een channel voice message (en geen CC, control change of continuous controller).

Als je sysex gaat gebruiken om deze parameter te veranderen (cutoff) ga je heel makkelijk in problemen raken bij real time gebruik, omdat sysex (default setup) 1/3 seconde tijd benodigd per message...

Alé Audiocollage, ik heb effe voor het gemak mijn Amiga Amos Pro basic source gesnapshot,,
De twee onderste sysex regels moet je niet realtime doorsturen, enkel één keer na de patch, en dat gaat ook niet realtime,,
Als je dan een controller kan assigen naar de Aftertouch, dat is't zoals ik het doe met m'n uc-16,

Hoe zit dat dan met de PG-300 controller die je op de alpha juno kan aansluiten? Die stuurt toch ook SysEx uit, maar werkt realtime?

ja maar toch is het een enorme stroom data
valt allemaal mee op afzonderlijke poort, maar als je veel midi noten op dezelfde bus zitten hebt zal je last hebben van data die verloren gaat.
zelfde verhaal geldt trouwens ook als je enorm veel CC's tegelijk automate.

Alé Audiocollage, ik heb effe voor het gemak mijn Amiga Amos Pro basic source gesnapshot,,
De twee onderste sysex regels moet je niet realtime doorsturen, enkel één keer na de patch, en dat gaat ook niet realtime,,
Als je dan een controller kan assigen naar de Aftertouch, dat is't zoals ik het doe met m'n uc-16,
Ik heb de handleiding nog eens doorgespit...
De Juno 2 kan n.m.i. enkel d.m.v. aftertouch het filter manipuleren, maar deze functie dien je wel aan te zetten. Dit inschakelen is wat jij volgens mij dus doet met die ene sysexstring, ok begrepen. Maar dan moet er ook nog een CC geconverteerd worden naar Aftertouch commando's, hoe doe je dat op die UC (tenzij rechtstreeks in Logic) ? Nou ja op die mannier kan het.

[EDIT]Die CC convertie naar Aftertouch commando's staat dus bij die UC onder nummer 131... had evenzeer onder 132, 190, 854 kunnen staan he. Questie van duidelijk uitleggen...[/EDIT]

Laatst gewijzigd:
Back