korg EM-1 of volca beats

Fideelski

Ingeburgerd
Hello,

Ik ben van plan om ofwel een korg electribe EM-1 of een Korg Volca Beats te kopen. Mijn bedoeling is voornamelijk om beatjes te maken, het liefst in de stijl elektronica, idm en ambient. Ik heb al verschillende video's bekijken over beide bakjes. Ik weet dat volca analoog is, de electribe digitaal, maar weet nog steeds niet goed wat kiezen. Wie kan me helpen? Wie heeft er ervaring met een van beide bakjes?

De enige beperking van de Volca's is het bescheten geheugen want 8 patterns is natuurlijk helemaal niks als je niets kunt laden of dumpen. Maar de klank en de fun-factor van de Volca zijn weer superieur aan de Electribe. Ik zou ze gewoon allebei aanschaffen en dan besluiten of je er 1 kwijt wilt.

Met enkel een Volca Beats kom je niet ver. Deze heeft namelijk alleen drum sounds aan boord en voor de rest niets. Dit zul je dan moeten aanvullen met nog iets anders. De EM-1 is een alles-in-één groovebox met vele malen meer sounds en mogelijkheden dan een Volca Beats. In principe kun je er complete tracks mee maken en zitten er ook de nodige effecten op zodat je de sounds zelfs kunt bewerken. Zie het als de complete Volca serie in een doosje met nog een aantal extra's, maar dan wel digitaal en niet analoog. De EM-1 is gebaseerd op digitale samples die je kunt aanpassen. De Volca Beats is een mix van vier analoge drum parts i.c.m. nog een aantal digitale samples waarvan je slechts de afspeelsnelheid kunt bewerken.

Als je puur bietjes wil maken, kan je ook eens naar een EM-1 kijken. Die is ook wel digitaal maar heeft wel veel meer mogelijkheden om de geluiden zelf te creeren als een soort V(irtuele) A(naloge) Volca. De EM is meer een echte samples-afspeelmachine.

Als je puur bietjes wil maken, kan je ook eens naar een EM-1 kijken. Die is ook wel digitaal maar heeft wel veel meer mogelijkheden om de geluiden zelf te creeren als een soort V(irtuele) A(naloge) Volca. De EM is meer een echte samples-afspeelmachine.

Ik neem aan dat je de ER-1 bedoeld?

Lijkt mij inderdaad ook een betere optie

ik was zelf snel uitgekeken op de volca beats.
Er-1 heeft wel een wat metalig karakter, waar je van moet houden.

De EM-1 is toch de zwarte? Naar mijn idee was dat de combi tussen de ER-1 en EA-1.
Dus zowel synth als drums.
de EMX-1 is daar weer de opvolger van.

Kwa geluid hoor ik vooral verschil tussen de ER-1 en volca beats bij de Basedrum. De analoge klinkt wel warmer.
Voor de rest heeft de ER-1 meer functionaliteit dan de volca.

• EA-1:
    • twee virtueel analoge synth parts (voor bass/lead/enz.)
  • ER-1:
    • vier virtueel analoge drum synth parts
    • vier drum PCM parts
  • EM-1:
    • acht drum PCM parts
    • twee PCM synth parts
De EM-1 is dus geen combi van de EA-1 en ER-1, maar meer zoiets als een Korg workstation met een Electribe interface.

Ik neem aan dat je de ER-1 bedoeld?

Ja ik bedoelde de ER-1 inderdaad, 't was nog vroeg...
En dan heb je ook de ES-1 nog, die was vroegah tweedehands altijd duurder maar tegenwoordig niet meer, vreemd genoeg. Terwijl je daar, vooral t.o.v. de EM, veel meer me kan omdat je daar je eigen samples in kan proppen!

Ik zou maschine kopen, 2e hands voor pakweg 200 euro. Beats, samplen, sequencer, controller, met vst synth aan boord enz enz. Mega sounds. Wel computer nodig...

Als je niets anders hebt zou ik de em1 nemen. Kost rond de e 175. Drum en twee synth parts. Klinkt voller dan de ea en er, doch sample based. Volca beats en bass voor iets meer geld (e 200 totaal) wel kleiner maar beter voor als je wilt uitbreiden denk ik. Em1 klinkt meer acid/dnb naar mijn smaak. Volca beats en keys mss nog een betere combi. Beats alleen kom je ni zo ver mee...

Back