Yamaha RS7000

steffie268

Stamgast
Hoi,
Ik heb net een RS7000 besteld en volgens de verkoper zitten er enkele keys vast - 2 werken moeilijk en 1tje helemaal niet... De verkoper gaf het advies om een midi keyboard aan te schaffen, maar ik vroeg me af of en hoe dit te repareren valt want alle midi keyboards die ik kon vinden zijn met usb (zelfs de modellen met midi out hebben usb nodig voor de voeding)...
Ik ken of kan niets w.b. electronica, dus als het een moeilijke reparatie is zal ik het moeten laten doen door een vakamn...
Any ideas?

thx en grtz

Deze MIDI-keyboard ken 't wel :)

Alesis Q49

alesis-q49-back.jpg

Hoi,
Ik heb net een RS7000 besteld en volgens de verkoper zitten er enkele keys vast - 2 werken moeilijk en 1tje helemaal niet... De verkoper gaf het advies om een midi keyboard aan te schaffen, maar ik vroeg me af of en hoe dit te repareren valt want alle midi keyboards die ik kon vinden zijn met usb (zelfs de modellen met midi out hebben usb nodig voor de voeding)...
Ik ken of kan niets w.b. electronica, dus als het een moeilijke reparatie is zal ik het moeten laten doen door een vakamn...
Any ideas?

thx en grtz

Op de meeste kan gewoon een adapter aangesloten worden. Even kijken of er een adapter aan gekoppeld kan worden. Staat meestal iets van DC. Zie het voorbeeld hier:
http://www.bax-shop.nl/midi-keyboards/alesis-qx49-usb-midi-keyboard-49-toetsen
"optionele voedingsadapter: 9V DC 500mA; pinpositief, 5.5 mm buitendiameter (niet meegeleverd)"

Laat toch gewoon je RS7000 fixen. Met zo een keyboard eraan zorg je alleen voor meer troep en het kost waarschijnlijk net zoveel als herstel.

^Is wel het beste advies. Sowieso veel fijner om gewoon met de knoppen van het apparaat te tweaken. Zou hem dan meteen helemaal na laten kijken.

Thx...
Ik ga op zoek naar een yamaha-dealer en informeer daar ns naar de mogelijkheden om hem te laten reviseren...

Er zitten hier op het forum ook een aantal vakmensen die het kunnen doen voor je lijkt mij. Even een oproep plaatsen:)

Ook al ben ik het met iedereen eens hierboven, toch kan het helemáál geen kwaad om een keyboard erbij te hebben hoor. Handy voor het inspelen van dingen.

Ook al ben ik het met iedereen eens hierboven, toch kan het helemáál geen kwaad om een keyboard erbij te hebben hoor. Handy voor het inspelen van dingen.

Is zeker waar. Maar als ik de keus had zou ik eerst het apparaat maken. Je kan altijd een cheap ass midi keyboard erbij kopen.

Dit komt bij rm1x'en ook veel voor. Dit zijn waarschijnlijk gewoon de tactile switches die het beginnen te begeven. Kost bijna niets om te vervangen. Is waarschijnlijk ook op internet te vinden hoe je ze vervangt

ik denk dat ik de aanbieding gezien had van je rs7000 met die vastzittende knoppen. Ik hoop dat ie flink wat vd prijs deed, want 't was veel te duur voor een met manco's (vind ik)
Anyway, een paar andere duwcontacten er in kan niet echt de uitdaging zijn.

Trouwens, mijn jp8080 had ook enkele lamme knoppen en die zijn genezen door even de bak open te doen, en de knop zijn 'oppervlak' wat te bewegen (door toeval) en terug doosje dicht. Was eigenlijk draaiknop aan het uitmeten en knop fout vond ik niet, mar drukknoppies doen 't wel terug prima :-D

De verkoper gaf het advies om een midi keyboard aan te schaffen
Dat is alleen maar een alternatief voor het invoeren van noten. Waar ik de drukknoppen vrijwel uitsluitend voor gebruik is voor het (un)muten van tracks (met de witte toetsen) en het switchen naar andere sections (met de zwarte toetsen). Dat kun je niet met een extern toetsenbord. Je mist dan in mijn optiek de belangrijkste functie van de RS7000...

Het vervangen van de switches schijnt wel makkelijker te zijn dan bij een RM1x, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Ik ga de switches vervangen, als blijkt dat het te moeilijk is (ben slechtziende) zoek ik wel professionele hulp...

Afgelopen weekend heb ik de switches van m'n RS7000 vervangen en kan je vertellen het loshalen veel werk is.
Bijna alle printen moeten los, een berg schroeven en opletten dat de stekkers op de juiste plaats komen.

Switches zijn andere dan die van de RM1X!

O.a. verkrijgbaar bij;
http://nl.rs-online.com/web/
artikelnummer; 756-1638

Het vervangen van de switches schijnt wel makkelijker te zijn dan bij een RM1x, maar dat weet ik niet 100% zeker.

Het (de)solderen van de switches is wel makkelijker bij de RS7k omdat deze maar 2 pootjes hebben ipv 4 bij de RM1x.

Back