Koptelefoon als monitor op podium?

fisfanaat

Stamgast
Wie heeft ervaring met een koptelefoon als monitor tijdens optredens? Met uiteraard de juiste volume balans, zodat je je medemuzikanten ook nog hoort. Is een SHURE IN EAR hier een optie (niet zo opvallend)? Nadeel van vele normale monitoren op het podium is gewoonweg teveel lawaai dB!

Wat je beschrijft is inderdaad in-ear monitoring, Shure heeft daar een goeie basisset voor. Sennheiser ook, maar is wat duurder. De balans bepaal je of zelf, of door de monitorman. Je krijgt dan een signaal van de monitor tafel op je in-ears. Het geluid wat je van het podium terugkrijgt is in principe minimaal, het is ten dele ook bedoelt om je oren te beschermen. Maar je kunt bv wel met ambience mics werken zodat je wel ook het live geluid meekrijgt, anders klinkt het een beetje droog. Voordelen zijn er iig legio t.o.v. van wedges, maar vooral dat je jezelf goed hoort is uiteraard erg fijn...

Met de p2r, de beltpack die bij de p2r (shure psm200 set) zit kun je die balans tussen de kanalen niet regelen. Daar zit maar 1 volume knop op, de balans regel je op de zender. Maar andere merken of types hebben waarschijnlijk andere mogelijkheden. Ik ken alleen die p2t en p2r...

En een in ear monitor met alleen mijn keyboard geluid? De rest van de band staat toch zo hard, dat ik dat sowieso wel hoor. Wat is jullie ervaring/mening?

Dat lijkt mij niet zo'n goed idee. In-ear monitoring is echt aangenaam als muzikant, en je stuurt er best enkel door wat je echt nodig hebt om de muziek te volgen. Al de rest mag je horen maar zet ik persoonlijk zo stil mogelijk (zelfs zang minimaal, gewoon horen waar ze zitten vind ik voldoende). Alleen jezelf er doorsturen vind ik niet aangenaam spelen. Best trouwens dat die oortjes zo goed mogelijk afsluiten zodat je de andere (te luide) instrumenten niet rechtstreeks hoort.

Ok, als ik mijn oortelefoon van mijn mobiele telefoon in mijn keyboard plug hoor ik niet alles/mono?. Hoe kan dit? :) Ik neem aan dat een in-ear van bv SHURE wel het juiste geluid geeft?

Back