Jupiter 8 softsynth anno 2014

Arv

Robot
Arturia's software versie van de Roland Jupiter 8 synth is inmiddels alweer 7 jaar oud.
Zou er in de tussentijd eigenlijk nog ontwikkeling geweest zijn vraag ik me af..

Daarnaast is dan de vraag, is er anno 2014 een nog fijnere Jupiter 8 synth te vinden, of is het enkel Arturia..

Diva heeft een JP8-emulator aan boord en is het enige wat ik voorbij heb zien komen in de tussentijd (en Diva is inmiddels ook al weer een jaartje of 2 oud, go figure)

Die u-he diva lijkt net zoveel op een echte jp8 als de Arturia vst.
Nagenoeg niet dus.

https://soundcloud.com/coolcolj

Scroll omlaag en luister. Maar - maak je geen zorgen, je investering blijft z'n waarde toch wel behouden :mega:

Leuke audiovoorbeelden Yoozer.. :)

Die PWM hebben ze niet echt benaderd in de Diva.. dat was in de Arturia voor zover ik me nog kan herinneren beter gedaan....

En de 12db filters stand.. en dan vooral in combi met de Resonance open.. Het klonk best interessant op de Arturia.. tot je het op een JP8 had gehoord..
Ben wel benieuwd hoe dat op de Diva klinkt. :)

oh en.. hieronder de PWM van JP8 vs de Diva
https://soundcloud.com/coolcolj/jp8-vs-u-he-diva-pwm

ff wat audio opgezocht.. :)

Hieronder een jam met wat 12db reso sweeps. @ 1:05 en 1:23.. toch wel erg typerend aan de JP8

https://soundcloud.com/macgyvergear/keep-the-funk-alive

Zo te horen zit er toch nog steeds niets anders op dan de oude Juup te kopen..
Is dit dan echt de treurige stand van zaken wat betreft software emulatie anno 2014?

Zo te horen zit er toch nog steeds niets anders op dan de oude Juup te kopen..
Is dit dan echt de treurige stand van zaken wat betreft software emulatie anno 2014?

Tja wat is treurig....als je de shortcut wilt maken en €150 wilt betalen in plaats van de ~€5000 waarvoor de Jupiter 8 gemiddeld van eigenaar wisselt denk ik dat je wel wat verschil mag verwachten, toch?

Ik denk dat je voor die €150 heel veel value for money hebt. :)

Tja wat is treurig....als je de shortcut wilt maken en €150 wilt betalen in plaats van de ~€5000 waarvoor de Jupiter 8 gemiddeld van eigenaar wisselt denk ik dat je wel wat verschil mag verwachten, toch?

Ik denk dat je voor die €150 heel veel value for money hebt. :)

Dat is wel zo, maar ik had een beetje gehoopt dat er nog betere JP8 emulatie geprogrammeerd zou zijn de afgelopen 10 jaar. Blijkbaar (mijn conclusie) is die markt nagenoeg niet aanwezig.
Of zie ik het verkeerd en is de koek gewoon op, maw beter dan dit gaat het niet worden?

Dat is wel zo, maar ik had een beetje gehoopt dat er nog betere JP8 emulatie geprogrammeerd zou zijn de afgelopen 10 jaar. Blijkbaar (mijn conclusie) is die markt nagenoeg niet aanwezig.
Of zie ik het verkeerd en is de koek gewoon op, maw beter dan dit gaat het niet worden?

Ik denk dat het zeker kan maar dat de markt voor software emulaties een beetje overspoeld is geraakt door de overdaad aan middelmatige emulaties die de afgelopen jaren voorbij is gekomen.

Als je kijkt naar producten als U-he Diva (synth) en Cytomic The Drop (filter) dan zijn er in de software wereld ontzettend mooie dingen mogelijk die helaas wel vaak behoorlijk belastend zijn voor je processor.

Er moet alleen wel een business model bij te bedenken zijn. Stel je kunt met een X hoeveelheid werk een heel goed resultaat boeken maar het potentiele terugverdienmodel op basis van de markt en de vraag komt niet in de buurt van de kosten voor X dan heb je een probleem.

Kijk naar een bedrijf als Native Instruments. Heel veel van wat ze uitbrengen is gebaseerd op hun flagship product reaktor (de technologie is er dus) echter zetten ze niet meer groots in op reaktor omdat ze weten dat de afzetmarkt te beperkt is voor een gezond verdienmodel.

Beetje een kip en ei verhaal natuurlijk. Als er geen hele goede software komt kun je het niet verkopen maar als het niet verkoopt dan investeren software fabrikanten niet in de volgende generatie software.....zonde!

maw beter dan dit gaat het niet worden?

mja beter, wat is beter he, dat is zo subjectief, kids van 14 jaar vinden een jp8K wss beter.

Het is hetzelfde als bij de rest van het roland museum, als je speciefiek DIE sound wilt, zal je DIE bak moeten kopen.

En hoe langer je wacht hoe duurder het wordt. Toen ik een al een tijdje stevig bezig was met synths kopen, waren de jp6 900,-- en de jp8 1200,-- gulden. Dat was rond het jaar 2000 zon beetje.\\

Dus als alleen DIE sound je kan bekoren, ga maar vast sparen en zo snel kopen als het kan....verlies ga je er niet op maken, of al die dingen moeten spontaan uitelkaar gaan vallen.

Je ziet het ook bij digitale piano's - vergelijk de D50 met de M1 en dat met een Motif of zo, de sprongen zijn geweldig. Maar - vergelijk de laatste Motif met de eerste, en dan valt de toename in realisme weer tegen omdat die van de oude Motif eigenlijk behoorlijk "goed genoeg" klinkt. Natuurlijk is er genoeg te zeggen over te weinig velocity layers en zo, maar uiteindelijk win je meer door een goed houten toetsenbord met echte hamertjes te gebruiken en een set deugdelijke speakers.

Anyway, download de trial en oordeel zelf - ga niet te snel uit van "het lijkt nergens op". Ik heb een authentieke Mini, en als je die naast Diva legt blijft Diva echt wel overeind staan.

Er is ook vaak een hoop wijsheid achteraf bij tests - "ja maar als je de test op die-en-die-manier doet telt het niet" omdat mensen niet toe willen geven dat ze 't mis hadden. Dus heb je als maker van de test niet de juiste geluiden gebruikt ("ja, maar da's te simpel, probeer nu eens iets met audio rate modulatie!" of "ja maar een droge gefilterde simpele zaagtand moet al genoeg zijn!") of heb je er effecten op gezet (het gaat om het basiskarakter!), of juist geen ("in de praktijk gebruik je 'm toch nooit droog?") of mag je 'm wel of niet multitracken terwijl er met droge ogen beweerd wordt dat het analoge karakter zelfs hoorbaar is in een Youtube-video van 6 jaar geleden gefilmd met de microfoon van de camera.

Ik zou het echter niet erg vinden als het team achter OP-X zich ook stortte op de JP8. Arturia kan wegkomen met een 3D UI en officiële licensing, schijnbaar neemt dat de noodzaak ietwat weg om compleet geobsedeerd te zijn met de kwaliteit van de emuliatie. Het helpt ook niet als je van tevoren trots zegt dat dit de beste is - je kunt dan nooit meer een verbeterde 2.0-versie uitbrengen.

och , tis gemaakt op de mac speaker zojuist, maar fun is het sowieso:

ps hoe komt het dat ik geen aiff files kan uploaden maar wel ( geconverteerde ) wav's ?

Attachments

• jp8 diva.jpg
    jp8 diva.jpg
    30,3 KB · Bekeken: 137
  • jp8 diva try1_converted.wav
    2,2 MB · Bekeken: 169
Updates zullen heus wel blijven komen met de tijd dat de computers weer sneller worden.

nee, da's niet gezegd. vind ik oa een van de problemen van software versus hardware: ben je ingewerkt moet je weer over naar een ander vst instrument omdat van de ene geen updates meer volgen. krijg je als je met 0S7.5 begonnen bent natuurlijk, maar toch...

De Arturia software is uitstekend! Updates zullen heus wel blijven komen met de tijd dat de computers weer sneller worden.

Nou, dat valt me juist weer een beetje tegen van Arturia: updates komen er wel maar alleen om alles platform-compatible te houden (en da's ook mooi, daar niet van).

De verschrikkelijke priegel-GUI van de CS80 die echt niet meer kan in 2014, daar wordt niks aan gedaan. Of gewoon iets zoals toegeven dat een plugin van 10 jaar oud wellicht wat shortcuts heeft genomen die in 2005 nog nodig waren vanwege de CPU-power en dat 't nu beter kan. Dat soort dingen. Maak een 2.0 versie, geef de huidige eigenaren een kleine discount voor een upgrade, en hop.

Back