Retro RnB (WIP)

De updated versie is vele malen beter, zo had ik dus in mijn hoofd verwacht! Mooi hoor!

Wat ik dan bedoelde met het eind van de zin en vibrato (big bitches btw) is dat je bijvoorbeeld op het woord "regret" (0.39 bijvoorbeeld) laat even "vallen". Dit komt omdat je de toon in een soort trapje naar beneden zingt en met minder volume. Hoe op te lossen? Je ademsteun moet nog eventjes door (buik naar binnen bewegen totdat je echt klaar bent met de zin).

Verder denk ik dat je deze tips kunt toepassen op een ander nummer (of als je zin in hebt, kleine aanpassingen aan deze kunnen ook, wat je wilt), want dat maakt het verschil tussen een mooi nummer in een fantastische track die zo op de radio kan.

Bij deze weer een kleine update.. :mega: structuur gewijzigd. Ruimte voor een tweede couplet (wat nog ingezongen moet worden @ 1;00)). Alle vocalen ga ik nog overdoen trouwens, dat doe ik liever Cubase toch..

Ook heb ik weer zitten editen in het stuk rond 1:25.. einde brug naar refrein.. blijft een vreemd stukkie. :D

Verder nog aan wat fills, enzo gesleuteld.

Qua structuur is dit nog niet definitief. maar benieuwd hoe dit zo valt bij jullie.

@ Daniel: thanx man.. komt goed :)

@ Dr. : Heb het 'ns geprobeerd transponeren.. buiten dat het erg slecht geregeld is in Ableton (of ik het programma nog niet goed ken) vond ik het niet een succes.. het was net een bandje wat te snel afspeelde :D
Misschien dat ik het ook te gewend ben zoals het is nu maar het klonk echt heel vreemd in mijn oren. Oh.. en eh.. ik ga je zo nog ff mailen..

@ Pablo: Thanx :) maar oke.. snap em.. mijn articualtie is en was nooit helemaal top.. was mijn zangjuf altijd al op aan het hammeren ;) Zal bij de nieuwe opnames wat kritscher zijn. :)

Laatst gewijzigd:
Pat, stukje vanaf 0.57 / 1.15 klinkt een beetje (te) leeg imo, misschien kan je al een beetje gaan teasen daar met iets wat je later in de track heb zitten (je begrijpt me wel denk ik) pfffff :) * koffie nodg heb

Verder zit er een mooie progressie in je werk (echt Zakmes waardig) dus dikke duim omhoog.

Oja, ander dingetje, gezien de lengte van de track (single versie neem ik aan :) ) willen "we" natuurlijk ook een extended jaren 80 12" remix versie horen :) *mompelt iets over een saxofoon solo enz :D

Ik vind m leuk Pat :okdan:

Hehe... die lege plek :D Thanx :)

Als ik het qua tekstschrijven voor elkaar kreeg had ik er nog een derde couplet en een tweede brug in gemaakt.. dan zit ie wel tegen de 5 a 6 minuten.. maar ik denk dat die versie nog wel ff gaat duren
Alhoewel ik al even geoefend hebt met de sax om die synthsolo daarmee te doen. Moet nog ff kijken of dat een beetje klinkt want vind dit monosynthje wat nu het solootje doet best wel goed passen in de sfeer.. maar wie weet :)

Volgens de "oude" remix methode kan je natuurlijk iets herhalen in een langere versie (remixers van weleer hadden natuurlijk ook niet zomaar een paar losse extra coupletten los in den mouw) :)

Versie zoals het nu is (lege plek uitgezonderd :D ) is goed denk ik, niet te veel aan sleutelen.
Sax/langere versie kan een mooi extended project zijn maar dat is nu (nog) niet aan de orde.

Klinkt as Zakmes as can be :okdan:

Hey thanx Daniël. De sound die het nu heeft ben ik nu al erg blij mee, maar twijfel nog een beetje aan het eind.. en of ik toch niet een tweede brug erin moet stoppen.. dan zou ik dingen minder hoeven herhalen en blijft het spannend.. (of zoiets).
Heb de alt. chorus (what's pulling her.. ) er best vaak inzitten nu. Misschien moet ik em aan het eind schrappen qua vocalen 't is nu 8 keer een regel.. m'n pa vond em al te vaak 2 keer aan het begin...

Ben het er wel mee eens, je hebt ook vaak niet heel materiaal nodig om een track zijn lengte te kunnen geven maar het moet ook niet langdradig worden en een voortdurende herhaling zijn voor opbouw en afbouw.. al is het stukje wat er nu rond 2:10 in heb zitten wel een prettige afwisseling.. :)

Misschien moet ik ook niet zeuren.. hoor em nu 5 dagen onafgebroken.. dan gaat de twijfel een beetje toeslaan :D ff tijd om te refreshen misschien.. Thanx iig :)

Laat de track even rusten idd, de basis heb je en met een beetje creativiteit kom je al verder...

Je kunt de Stock Aitken Waterman werkwijze uitvoeren (middle 8 met chopped vocals en fx) maar ik lees dat je dus niet te veel herhaling wou... Succes!

Hehe :D

Kon het niet laten om toch nog ff wat adlb-achtige dingen te proberen in de chorus @2:45.. geeft wel een leuke variatie :) En nou gaat ie de ijskast in.. en ik ga wat dingen pakken uit de ijskast :mega:

:mega: alhoewel.. eerst maar eens :koffie:

Net toch weer even beluisterd en me weer aan het laatste stukje, 4 x "What's pulling her.." qua arrangement. @3:02
Het is het vrijwel hetzelfde qua nootjes als het intro, maar het klinkt nogal vreemd na het eerdere stukje.
Zit te denken of het toch de baslijn is die wegvalt, die voor een groot deel bepalend is.
Het stukje rond 2:17 (waar de bastonen wel inzitten) kan ik er met wat aanpassingen en afbouw volgens mij beter onder gebruiken.

Ben wel benieuwd hoe die overgang rond 3:00 door jullie luisterend oor wordt ervaren :)

Toch je track er nog maar eens bijgepakt. De sfeer blijft heerlijk retro. Het is wel een dag of wat geleden dat ik hem voor het laatst heb beluisterd, maar ik hoor nu zaken in de mix die ik eerder niet hoorde volgens mij. Ik heb het gevoel dat het iets kleiïg is geworden. Maar misschien moet ik ook geen bier en pepernoten door elkaar gebruiken...

Die overgang op 3:00 mag van mij nog heel veel dikker worden benadrukt. En dan heb ik over de laatste maat voordat de beat eruit gaat. Die bass gaat 1/4, 3/4, 4/4, 2/4, 3/4. Daar kun je oneindig mee doorspelen, kkcik op een willekeurige plek ertussen net als de clap. Dan krijg je een betje did S.O.S. Band dingetjes die ze live deden (althans die associatie heb ik erbij). Ik denk ook dat het best mooi zou kunnen zijn als je na een maat of twee of vier de beat weer oppakt en er dan met een knal uitgaat.

Die hoge uithaal op 2:54 kan ik me evenmin herinneren. Heel erg lekker Pat! Waar doet me die ook alweer aan denken? Is het Michael McDonald? Ik weet het niet.

Ik hoor op 3:02 niets vreemds om heel eerlijk te zijn. Je zou de 4e wel anders kunnen zingen door de lead op de gondtoon te laten uitkomen.

Hey Dr. Thanx man :mega:

Hij staat even in de spreekwoordelijke ijskast om over een weekje of wat weer fris meer verder te gaan.

In mijn laatste besluit wat ik nam wil het rustigere stuk aan het eind ongeveer hetzelfde houden qua arrangement als daarvoor, maar iets uitgekleder.. en nog wat adlib-achtige vokaal gebeuren.

Die zang aan het eind is idd een beetje a la "Ya mo be there".. :D Da's James ingram en Michael McDonald samen :)
Kreeg eerst een idee om een heel hoog koortje erin te stoppen en toen leek een semi uithaal/adlib achtig stukje me wel een goed idee.

Thanx voor de ideeën iig :mega:

Back