Marktplaats deelt informatie met fiscus

nope.

SF marktplaats is een clipboard waar leden onder elkaar een ruil deal kunnen sluiten.
We kunnen daar niet inzien , en we bemoeien ons daar ook niet mee , dus er is van onze kant ook weinig te mededelen naar de fiscus.

Het gaat de fiscus volgens mij ook niet om ons soort dealtjes. Dat je af en toe 's een synth of mengtafeltje van de hand doet en weer iets anders terugkoopt is dan ook niets fouts aan. Dan zou het prikbord bij de supermarkt ook niet meer mogen. Waar ze achteraan willen zijn verkapte winkels die grootschaliger via marktplaats en ebay handelen en de inkomsten niet opgeven.

precies, of diensten als stukadoors, DJ's etc etc
en volgens het artikel vooral mensen die daardoor onrechtmatig een uitkering ontvangen.

Dit is dus het moment om met een nieuwe en anonieme marktplaats kloon te komen.

nope.

SF marktplaats is een clipboard waar leden onder elkaar een ruil deal kunnen sluiten.
We kunnen daar niet inzien , en we bemoeien ons daar ook niet mee , dus er is van onze kant ook weinig te mededelen naar de fiscus.

Toch zijn het alleen mensen die een account hebben die op de SF marktplaats spullen aan elkaar over kunnen doen toch? Als ik dat bericht op de site van RTL Nieuws lees lijkt het mij niet ondenkbaar dat de Belastingdienst aan synthforum dezelfde data kan opvragen als het bij Marktplaats.nl doet toch?

Persoonlijk vind ik het wel wat ver gaan. Had het er met iemand in mijn direct omgeving over. Gaat de Belastingdienst soms ook die borden bij de AH langs lopen dan?

Toch zijn het alleen mensen die een account hebben die op de SF marktplaats spullen aan elkaar over kunnen doen toch? Als ik dat bericht op de site van RTL Nieuws lees lijkt het mij niet ondenkbaar dat de Belastingdienst aan synthforum dezelfde data kan opvragen als het bij Marktplaats.nl doet toch?

Persoonlijk vind ik het wel wat ver gaan. Had het er met iemand in mijn direct omgeving over. Gaat de Belastingdienst soms ook die borden bij de AH langs lopen dan?

Ze proberen denk ik vooral handelaren te verifieren zodat deze ook correct inkomsten belasting doen, voor de individuele verkopers die zo nu en dan iets verkopen zal er niet veel veranderen gok ik.

Tot nu toe lijkt het erop dat degenen die aangepakt worden, het ook wel echt bont maakten.

Ook lijkt het me vrijwel onmogelijk dat dit een compleet geautomatiseerd proces is. Want zelfs op MP is een bieding bijvoorbeeld niet automatisch een koop.

Vooralsnog, met nadruk daarop dus, zullen er dus altijd mensen dit handmatig moeten nalopen waardoor ze dus, lijkt mij, alleen grote onregelmatigheden proberen te traceren.

In de praktijk zal MP dus gegevens aanleveren, die de belastingdienst dan filtert. Zo krijgen ze dan de commerciele partijen die grootschalig via MP of ebay handelen en dat dan vergelijken met hun gegevens. Dus als iemand 10.000 producten per jaar aanbiedt via MP en helemaal geen inkomsten daarvan opgeeft lijkt het me duidelijk dat daar iets mis is.

Het gevaar, en dat is de keerzijde van alle technologische ontwikkelingen, dat steeds meer inzichtelijk wordt. Onlangs was al bekend gemaakt dat de belastingdienst gegevens uitwisselt met o.a. DWI etc. Dus, zeg dat de belastingdienst erachter komt dat je wat synths verkoopt via MP en je hebt een uitkering. Het is gewoon wachten op een tijd dat je dat dan moet gaan uitleggen (ook als consument).

Bericht door een moderator:
Graag on-topic blijven. Paars, bruin, bruin-paarse, paars-bruine en overige zwevende fora zijn er genoeg :)

Voor zover ik weet gaat het alleen om het feit dat mensen die een uitkering hebben, extra geld verdienen en dit niet opgeven als inkomen, terwijl de fiscus dit wel zo ziet.

Lijkt me vooral te gaan over handelaren , niet over iemand die eens in de twee jaar een paar nikes te koop zet of de oude babybox

Lijkt me vooral te gaan over handelaren , niet over iemand die eens in de twee jaar een paar nikes te koop zet of de oude babybox

Precies. Iets 2e hands als consument van de hand doen (meestal voor veel minder dan de nieuwprijs) daar gaat het niet om. Het gaat om mensen die winst maken, want marktplaats is al lang geen 2e hands marktplaats meer. Zie bijv het rijtje advertenties van bedrijven met nieuwspul die bovenaan verschijnen als je iets zoekt op mp. Daaronder volgen pas de tweedehands spullen.

Voor zover ik weet gaat het alleen om het feit dat mensen die een uitkering hebben, extra geld verdienen en dit niet opgeven als inkomen, terwijl de fiscus dit wel zo ziet.

Want mensen zonder uitkering hoeven geen inkomsten op te geven?

Want mensen zonder uitkering hoeven geen inkomsten op te geven?

Ze zullen niet specifiek mensen met uitkeringen targetten. Maar MOCHTEN ze iemand met een uitkering vinden zullen ze daar denk ik wel snel actie op ondernemen aangezien dat direct al fraude is (en dus een aanleiding om actie te ondernemen).

Maargoed, het is nou ook weer niet ZO simpel aangezien MP/EBAY advertenties niet direct verkopen zijn. Ze zullen dus wel bankrekeningen in de gaten moeten houden. Maarja, dat valt allemaal denk ik ook wel te automatiseren. Het is maar hoe graag ze het echt willen.

Gelukkig gaan onze belastinggelden niet naar griekenland of naar banken.

Zat wat te struinen en kwam deze grafiek tegen mbt fraude in nederland....

4f1e03c5b633f6be.jpg

Back