• Het Marktplaats Archief kan als naslagwerk worden gebruikt. Alle advertenties die in het archief staan, zijn gesloten en dus niet meer actief. De aangeboden producten zijn niet meer te koop. Advertenties worden naar dit archief verplaatst als de eigenaar de advertentie heeft gesloten of wanneer er langer dan 30 dagen geen activiteit op een advertentie is geweest.

Het heeft dus geen zin om de aanbieders te benaderen met vragen over een product dat niet langer te koop wordt aangeboden. Doe dit dan ook niet. Het voorkomt ergernis.

[te koop] Roland CR-78

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
http://www.vintagesynth.org/roland/cr78.shtml

De mama van de 808, helemaal in topstaat, met "start/stop" en "trigger in" die 24 ppq ("pulses per quarternote") verwacht.

Typische classic analoge drumgeluiden.
Je hoort de unieke "guiro" en "tambourine" van dit bakje steeds vaker weer stiekem opduiken in triphop plaatjes van b.v. Massive Attack.
Het zijn ook heel herkenbare sfeergeluidjes, en ze zitten voor zover ik weet alleen in dit bakje.
Een analoge "zzzzztttt,zt,zt,zzzzzzzztttt,zt,zt,zzzzzzzzttttt,zt,zt,zzzzzzzztttt, etc."

Sowieso zijn de kick en snare ontzettend goed. Als iemand "Le Car" kent (Detroit electro), die gebruiken op een paar EP's alleen maar deze drummachine. Fantastische plaatjes. Ze gebruikten zelfs een paar v.d. standaard breaks die erin zitten.

Programmeren deed ik via een soort oude joystick van een Japanse 'pong' :)
Als ik die draaiknop ervan naar 1 kant draaide en dan omhoog dan zag die cr het begin van dat omhoogdraaien als pulse.
Die krijg je erbij als er behoefte aan is. Programmeren in real time is wel echt een pain in the ass, als je 1 fout maakt moet je dat hele geluid uit het pattern halen en alle tikjes overnieuw geven. Nouja tikjes, in mijn geval "draaitjes"..... AAAAARRRHHH!! Beter wat in elkaar solderen waar je een knal op kan geven.

Daarom is step-time programmeren beter, en er bestaat ook een losse step-time programmer (TS-1), maar die is niet bepaald dik gezaaid. Er schijnt ook een standaard step-time programmer te zijn (WS-1) die wat bereikbaarder is.
MAAR niet getreurd, er zijn zoveel mogelijkheden met de bestaande patterns die op zich ook classics zijn natuurlijk (Genesis/Phil Collins) dat je je lol ook zeker op kunt zonder programming!!

Sowieso heb ik ook geloof ik nog een schema liggen van zo'n programmer voor de echte doe het zelver.

Ik heb er zelf 400 euro's voor neergeteld, een jaartje geleden.
Doe een bod!

he jongens blijf 's on topic!!!!!!!

volgens mij is het toch een cr78, geweldig geluid. als ik er aan terugdenk.

Origineel geplaatst door bikkel
"I can feel it coooooominnnnn in the air toniiiiiiiiight" of niet?

Klopt als een bus. Één van de CR-78's uit de collectie van Genesis werd laatst op eBay verkocht:

Attachments

• cr78.jpg
    cr78.jpg
    19,7 KB · Bekeken: 119
808 yeah right... verre van dus!
vet ding, maar mij iets teveel geld.
wat ik eigenlijk niet weet en nog te lui ben geweest om ernaar te zoeken is hoe het met de programmeerfuncties van dit ding zit..... klopt het idd dat als je zelf patterns wilt programmeren nog een aparte programmer moet aanschaffen???

nou ehh.

ik kon 'm syncen en programmeren met een maq16/3, was wel even puzzelen. hoe zat het ook alweer??!

Origineel geplaatst door jes303
808 yeah right... verre van dus!
vet ding, maar mij iets teveel geld.
wat ik eigenlijk niet weet en nog te lui ben geweest om ernaar te zoeken is hoe het met de programmeerfuncties van dit ding zit..... klopt het idd dat als je zelf patterns wilt programmeren nog een aparte programmer moet aanschaffen???

Je kan ook met de (door mij) bijgeleverde "joystick" patters programmeren, maar zoals ik al schreef is het op die manier een pain in the ass.

Over de prijs valt te praten, ik heb alleen maar even aangegeven hoeveel ik er zelf voor betaald heb.

ok ff over genesis dan maar weer. tony banks 2 gaat spreken :) in the air tonight is wel degelijk de CR78. het komt uit 1980 uit de tijd van duke. (das genesis album) phil had toen nog geen 808. (zou dat kunnen omdat ie toen nog niet bestond? :geslaagd:) de 808 is door phil pas later gebruikt rond 1983 ten tijden van de linndrum die ook favoriet was bij hun. later is de 808 helemaal leeg gesampled in een SP1200 en naja dat hebben ze later gebruikt. dit verhaal geld zowel voor genesis als voor phil collins. (e gebruikten de zelfde drummachines. phil was eigenaar daarvan alleen de linndrum was van tony banks.)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back