SBLive, Asio / Driver suport EMU10K1 en EMU10K2 chipsets

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Kwam zojuist het volgende tegen op:

http://www.nix-lab.spb.ru

Een groep gebruikers van de EMU 10k1 /k2 chipset werkt aan verbetering van de beschikbare drivers. Zaken die hierbij aan de orde komen zijn o.a. latency, geluidskwaliteit, routing en support van nieuwere OS.

De volgende zaken worden (deels) ondersteund:

Wave Recording & Playback
MIDI Synthesizer (Synth Engine)
MIDI UART In/Out
DirectSound 2D
DirectSound 3D (software emulation; 2-speakers mode only)
Soundfonts
Full ASIO support
DSP Microcode Loading/Unloading
Full AC97 I/O control
AC3 Software Decoding

De drivers zijn geschikt voor gebruikers van de volgende geluidskaarten:

- Al de EMU10k1 en EMU10k2-based PC geluidskaarten geproduceerd door Creative Technology Ltd. en/of E-mu Sytems Inc.
- Inclusief de orginele Live! en Live!Value kaartjes (CT4620 en CT4670)
- de Live!X-Gamer, Live!MP3+, Live!Player 1024 en Live!Platinum kaarten (CT4760)
- de Live!X-Gamer 5.1, Live!MP3+ 5.1, Live!Player 5.1, Live!Platinum 5.1 en Live! Digital Entertainment 5.1 kaarten (SB0060)
- de E-mu Audio Production Studio (APS) kaart
- de Audigy serie, inclusief de Audigy MP3+, X-Gamer, Platinum en OEM kaarten.

Voor al dit moois moet je het volgende OS draaien:

- Microsoft Windows 98 Second Edition
- Windows Millenium Editie
- Windows 2000 of Windows XP

De drivers zijn gratis te downloaden.

Greetz,

Yawgmoth

Hrmz, ik dacht dat er weer iets nieuws uit was, maar dat is dezelfde links als deze;

http://come.to/sblive

Het werkt wel, alleen echt stabiel is het niet.

is er een vergelijking te maken met de APSlive drivers ?

nope , ik gebruik mijn SB alleen voor het opnemen en afspelen van WAV's , dus heb nog niet de behoefte gehad aan andere drivers dan die SB zelf erbij geleverd heeft

Ik hoop al heel lang op een driver update van SB of EMU zelf, maar dat zal wel nooit gebeuren..
Deze versie heb ik geloof ik wel is geprobeerd, maar ik snapte er de ballen niet van en de grafische interface is ronduit klote..
Sorry, maar ik heb geen tijd en zin om uit te zoeken hoe die shit allemaal werkt. Ik heb wel wat beters te doen, zoals synth handleidingen lezen.. ;-)

Of is het toch makkelijker dan ik dacht?

Arf

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Heb jij de drivers geinstaleerd?

Yep, alleen vind ik de APS versie voor W98 beter. In W2k heb ik met die WDM drivers een bass boost gekregen waar de buren naar van worden en de treble instelling is net een filter geworden.

Als je met W98 werkt raad ik je toch deze link aan;
http://people.freenet.de/apslive/index1.html

kay kay, die ga ik toch is effe proberen..

Wat mij eigenlijk het meest stoort aan de oude software die ik kreeg bij mijn Platinum, is dat je bij de mixer de bass en treble niet kan bypass'en. Dus dan weet je nooit of ie nog wat xtra's erbij gooit..

Arv

Arggg.. Deze apslive 1.8 driver was degene waar ik niet echt happy mee was...

Jullie wel dan?

Arv

Ik vond van de APS Live driver de grafische interface veel te ingewikkeld
Ik heb er zelfs de tijd voor genomen om ervoor te zitten, maar ik kwam er nog niet uit
Uiteindelijk bleek ie de audiorouting die ik wilde instellen niet eens aan te kunnen, dus APS Live was voor mij exit

Ik ben echt benieuwd naar dit alternatief
De 10k1 chipset is echt sterk, maar Creative heeft ervoor gekozen hem toe te passen voor spelletjes
En met de Audigy is dat principe alleen maar erger geworden :(

Wie van ons zit nu te wachten op EAX?
Ik vond die galmen alleen maar irritant in Counter-Strike
Ik kon niet eens meer bepalen uit welke richting iemand kwam!!!

Origineel geplaatst door Synic

Ik ben echt benieuwd naar dit alternatief
De 10k1 chipset is echt sterk, maar Creative heeft ervoor gekozen hem toe te passen voor spelletjes
En met de Audigy is dat principe alleen maar erger geworden :(

Wie van ons zit nu te wachten op EAX?
Ik vond die galmen alleen maar irritant in Counter-Strike
Ik kon niet eens meer bepalen uit welke richting iemand kwam!!!

Ben het volledig met je eens, je zou tenminste moeten kunnen switchen tussen en game en music mode. Laat je horen wat je resultaat is? Ben zeer benieuwd!

Greetz,

Yawgmoth

Die drijvers werken wel. Maar je kunt inderdaad niet switchen tussen Muziek en Game mode. Maar op zich een verschil tussen 4.66 en 10ms tussen de ASIO drivers voor de Audigy scheelt wel redelijk veel. Alleen de manier van de routering is super onhandig en werkt maar half. En wie heeft er nu zin om DSP code te gaan zitten kloppen?
Denk dat als dat verbeterd is je je kaart eindelijk fatsoenlijk kunt gebruiken. Maar voor Asio zou ik toch een andere kaart gebruiken. Voor gaming is het wel super.

Zelf heb ik een live platinum, maar heb in Reason 37ms latency (op een Duron 1,2 gHz 256 mb DDR).

Deze drivers zouden mij dus wat kunnen bieden, alleen m'n vriendin speelt nogal eens games. Met de games verwacht ik de problemen, en daar baal ik van want volgens de site kan ik een latency van 5 ms verwachten.

Ga dan toch maar een Pulsar 2 kopen denk ik,

Greetz,

Yawgmoth

Of je vriendin de deur uit doen.

Waarom geen dualboot systeem?

Toch een prima reden om een Pulsar II te kopen? ;)

Origineel geplaatst door krz

Waarom geen dualboot systeem?

Mot ik de hele boel weer gaan formateren (1e partitie is waarschijnlijk te klein. Zou een SB live + livedrive en een Pulsar II eigenlijk gelijktijdig kunnen werken?

Greetz,

Yawgmoth

Mot ik de hele boel weer gaan formateren (1e partitie is waarschijnlijk te klein.

Partition Magic. *D

Zou een SB live + livedrive en een Pulsar II eigenlijk gelijktijdig kunnen werken?

Ja, ik volgens mij wel, waarom niet?

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Deze drivers zouden mij dus wat kunnen bieden, alleen m'n vriendin speelt nogal eens games. Met de games verwacht ik de problemen, en daar baal ik van want volgens de site kan ik een latency van 5 ms verwachten.
Nou, ik heb de stress test al gedaan.
Deze drivers hebben minimaal DirectX 8 nodig, dus met dat gamen zit het wel goed ;)
Ik had in ieder geval geen nare bijklanken meer in Counter-Strike en het spel werd er niet trager of onstabiel door.

Wat betreft de ASIO support is de latency ook erg goed, ik heb het zaakje nog niet op zijn gat gekregen.
Ik heb het alleen nog maar in Logic getest, maar het ging zonder problemen.
De latency en processor belasting kwamen in de buurt van mijn Audiowerk, wat met die ASP drivers niet eens lukte.

De grafische mixer moet je nog wel even doorworstelen, maar zit ook wel goed in elkaar.
Ik heb me nog niet op de efecten en de routing gestort, maar daar komt dan ook een hoop geprogrammeer bij kijken.
Ik hoop dat ze dat in toekomstige releases inderdaad wat beter hebben afgewerkt.

Deze drivers zijn voor mij in ieder geval een blijvertje.

Hee!

Hee!

The AC97 codecs used in SBLive! cards are rather noisy devices (when compared to i2s codecs), and this leads to some quality problems. As a rule, SBLive Rear outputs have much better Signal To Noise Ratio (SNR), Total Harmonic Distortion (THD) and Channel Separation (acs) since they use the I2S codec. So, if you want to get better sound quality for music playback it is recommended that you plug your speakers into the 'Rear Out' and enable the 'Swap Front and Rear' kX Mixer option (the swap is enabled by default).

http://www.nix-lab.spb.ru/rear.php

Back