Supersaw JP 8080 / 8000 analyse - bachelor of science thesis

Interesant artikel, thanks !

Laatst gewijzigd:
Jammer dat er niet uit de doeken (patent enzo) wordt gedaan hoe de JP het technisch aanvliegt, ja het is hardware maar wel een VA en dan kom je toch weer uit op software OSC's. Hoe dan ook een interessant artikel voor wie een JP80xx heeft of wil hebben. Thx! ;)

Hier een exacte analyse van de bekende roland jp 8000 / jp 8000 supersaw, interessant !

http://www.nada.kth.se/utbildning/grukth/exjobb/rapportlistor/2010/rapporter10/szabo_adam_10131.pdf

Leuk leesvoer! Ik zie dat die Roland JP-8000/JP-8080 een super saw heeft met 7 osc's. En latere versie 9. Door die twee extra osc's wordt de klank voller. Daarom zou je zeggen: waarom niet gelijk 50 of zo? Dat heb ik vorig jaar met WaveWizard gedaan. Resultaat https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1617591&postcount=518.

Waarom wél 50? Het heeft Roland geen windeieren gelegd en de Supersaw is hét geluid geworden van de gehaktballentrance dus ze hebben iets goed gedaan :)

Het leuke is ook dat Adam's project waar hij hierin refereert (JP6K - synthedit) nog steeds niet klinkt zoals een echte JP, hoewel hij z'n huiswerk wel goed gedaan heeft.

Waarom wél 50? Het heeft Roland geen windeieren gelegd en de Supersaw is hét geluid geworden van de gehaktballentrance dus ze hebben iets goed gedaan :)

Waarom géén 50?
De Magie van de Super Saw heeft alles te maken met de Wet van de Grote Getallen.

en dan had de JP een nog 50/7 = zeven maal zo krachtige gehaktballen-trans kunnen maken 8~

Waarom géén 50?
De Magie van de Super Saw heeft alles te maken met de Wet van de Grote Getallen.

en dan had de JP een nog 50/7 = zeven maal zo krachtige gehaktballen-trans kunnen maken 8~

Heb je nog meer voorbeelden van de 'JP' met 50 voices? Het begint namelijk lekker maar wat daarna komt is niet my cup of tea. Dus ben wel benieuwd naar meer voorbeelden!

Heb je nog meer voorbeelden van de 'JP' met 50 voices? Het begint namelijk lekker maar wat daarna komt is niet my cup of tea. Dus ben wel benieuwd naar meer voorbeelden!

Bedoel je mijn WaveWizard voorbeeld?
Ja het geluid wordt steeds dunner, naarmate het hoger wordt.
De reden daarvan is dat de detune constant is. Die kun je ook laten toenemen met de frequentie.
Zie de bijgevoegde preset (txt) in https://www.synthforum.nl/forums/show...&postcount=518. Zowel het aantal instelmogelijkheden als het instelbereik is groter dan die van de JP, dus ook de controle over de klank is groter. Door de preset aan te passen kun je je eigen voorbeelden maken.

Een van de vele dingen die de JP niet doet, is Karplus Strong toepassen. Dat doet WaveWizard wel.

Bedoel je mijn WaveWizard voorbeeld?
Ja het geluid wordt steeds dunner, naarmate het hoger wordt.
De reden daarvan is dat de detune constant is. Die kun je ook laten toenemen met de frequentie.
Zie de bijgevoegde preset (txt) in https://www.synthforum.nl/forums/show...&postcount=518. Zowel het aantal instelmogelijkheden als het instelbereik is groter dan die van de JP, dus ook de controle over de klank is groter. Door de preset aan te passen kun je je eigen voorbeelden maken.

Een van de vele dingen die de JP niet doet, is Karplus Strong toepassen. Dat doet WaveWizard wel.

Ik bedoelde eigenlijk audio-voorbeelden. Maar lijkt me ook leuk om Wavewizard een keer te proberen. Als ik de door jou genoemde URL probeer te benaderen dan zie ik een 404 error. Kan dit kloppen?

Ik bedoelde eigenlijk audio-voorbeelden. Maar lijkt me ook leuk om Wavewizard een keer te proberen. Als ik de door jou genoemde URL probeer te benaderen dan zie ik een 404 error. Kan dit kloppen?

Oeps... da's waar ook, ik heb die link onlangs aangepast.
Zie verder https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1472004&postcount=1.

Op pag 7 van de thesis:
The detune and mix, are not the only features of the Super Saw that make it special. The shape and phase of the oscillators also contribute to the unique sound which makes the Super Saw oscillator have its own character.

Die vier parameters vind je ook in de WW-preset. In de JP kun je niks veranderen aan de definitie daarvan. In WW ben je daar helemaal vrij in. In JP gelden ze voor alle osc's samen: in WW zijn de osc's individuen, net zoals violen in een stijkorkest. Het aantal osc's is ook te kiezen.

Ik heb de supersaw destijds op een Micromodular proberen na te bouwen; door de DSP-kracht bleef 't beperkt tot monofoon gebruik, maar het experimenteren met de tunings en onderlinge volumes was wel waardevol. Alleen wil je in zo'n geval liever macro-controls - spread tuning curvature, spread volume curvature enz. - en natuurlijk automatische aanpassing van de volumes zodat je nog wat headroom overhoudt.

Oeps... da's waar ook, ik heb die link onlangs aangepast.
Zie verder https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1472004&postcount=1.

Op pag 7 van de thesis:
The detune and mix, are not the only features of the Super Saw that make it special. The shape and phase of the oscillators also contribute to the unique sound which makes the Super Saw oscillator have its own character.

Die vier parameters vind je ook in de WW-preset. In de JP kun je niks veranderen aan de definitie daarvan. In WW ben je daar helemaal vrij in. In JP gelden ze voor alle osc's samen: in WW zijn de osc's individuen, net zoals violen in een stijkorkest. Het aantal osc's is ook te kiezen.

Alleen voor Windows? Of kijk ik niet goed genoeg :)?

Ik heb de supersaw destijds op een Micromodular proberen na te bouwen; door de DSP-kracht bleef 't beperkt tot monofoon gebruik, maar het experimenteren met de tunings en onderlinge volumes was wel waardevol. Alleen wil je in zo'n geval liever macro-controls - spread tuning curvature, spread volume curvature enz. - en natuurlijk automatische aanpassing van de volumes zodat je nog wat headroom overhoudt.

Al die dingen zoals spread tuning curvature en volume zijn op 't lijf geschreven van code-software zoals de Synthesis ToolKit, SuperCollider, CSound of WaveWizard. Voor automatische opschaling van volume heeft de nieuwe versie van WW een speciale functie.

Ik vind overigens dat het concept "super saw" het best bezien kan worden vanuit de context van granulaire synthese. Alle software die gemakkelijk omgaat met granulair, kan meestal ook gemakkelijk een superzaag maken.

Maar ook granulair op zijn beurt is niet het meest fundamentele concept. Dat zou eerder zoiets zijn als "random access" buffers waar je geluiden en andere data in opslaat of uit terugleest in een niet-realtime, vaak iteratief proces (zoals ook de WW-implementatie van superzaag: elke osc is een iteratie).

Dat random access staat dan weer in contrast met dat andere fundamentele concept: "modulair" dat meer gericht is op streaming in real time.

@Eurynom3:
Ja alleen Windows...

Kijk ook eens naar dune2 voor de supersawsounds. Alles wat Yoozer aangeeft is daarmee mogelijk

QWaveguide7: jammer... een keer bij mn ouders proberen. Zij hebben wel Windows!

@Virkaz: Serum is ook zeer geschikt :)

Back