Korg PS3100

Status
Please reply by conversation.
Gelukkig al een Hollands aanbod gehad van een 3200, ook van een 3100 ( twijfelt nog).Om van een veiling (vemia ,ebay) , deze synth aan te schaffen voelt niet goed. (echter de 3200 is wel compleet!)
Heb gelezen dat bepaalde onderdelen (oscillator blocks) niet meer te krijgen zijn van de 3200.
Wat is beter, een 3100 of 3200, ook qua reparatie?

als ik het geld had, werd het een 3300, als ie te vinden is. lijkt me een beest

De verschillen tussen een 3100 en 3200 zijn natuurlijk evident. De mogelijkheid bij de 3200 om presets op te kunnen slaan gaat ten koste van de resonatormodule. De 3200 heeft echter wel 2 VCO's per stem.

De 'oscillator blocks' voor zowel de 3100 als de 3200 worden in vorm van een vervangings hybrid nog steeds gemaakt.

Qua reparatie zijn beiden toegankelijk via het uitnemen van de kaarten. Als nadeel van dit systeem is het lastig zoeken naar defecten tijdens het aanstaan. Dit geld ook voor het afregelen.
Er is een extensiekaart voor nodig om dit confortabel te kunnen doen.

Je doe er verstandig aan om te laten controleren hoe het staat met de lekkende condensatoren op met name de voice kaarten. De +15 Volt lijnen op die kaarten worden wegge-etst hierdoor.

Een ander punt is de toestand van de connectoren waar de kaarten invallen. Die willen door ouderdom nogal eens splijten waardoor er contactproblemen ontstaan. Bij de ene PS zijn het er twee en bij de ander zowat allemaal. Vervangen ervan is relatief kostbaar.

In de prijs die je moet betalen voor een PS dien je een zeker bedrag voor service in te calculeren. Hoe groot dat is weet je pas als er 'expert' dat heeft kunnen bekijken.

De service en reparatie van de diverse ps3100 en 3200 die ik door de jaren heen heb gedaan, heeft tussen de 600 en 1500 EUR gelegen.

@Levka:
Die Add is natuurlijk bullshit. 19.000 EU voor een PS waarvan de staat niet wordt gespecificeerd anders dan 'Good'. Voor dat geld zou ik in detail willen weten wat eraan gedaan is (service en reparatie) en wie dat heeft gedaan en met welke garantie. En dan nog zou het teveel zijn.

De door mij gerepareerde en geservicede PS 3100/3200 zijn met gemak voor 5500~7000 EU verhandeld dankzij een duidelijk rapport van de service en reparatie. De laatste is al weer twee jaar geleden en het kan zijn dat de prijzen ernorm aan het stijgen zijn gegaan. Daar durf ik me niet direct mee te bemoeien.

Status
Please reply by conversation.
Back