RM1x reparatie: wat is de D## naast buttons?

pjeut

Ouwe rot
Hallo allemaal,

ik heb al meer posts geplaatst over dat ik mijn RM1x wilde gaan repareren, en na veel vijven en zessen is het er nu van gekomen. Ik heb alle switches vervangen en goed vast gesoldeerd.
Alleen zit ik even met de STOP knop. blijkbaar heeft een vorige eigenaar er dusdanig hard op getimmerd dat de geleide strip naar de naastgelegen D39 helemaal is verdwenen. dit was ook gerepareerd maar niet goed genoeg. Reden ook dat ik met de reparatie ben begonnen en voor de volledigheid maar alle switches heb vervangen.

De ellende met die D39 is dat ik een uiteinde van die switch aan een minuscuul stukje soldeersel moet bevestigen (formaat zoutkorrel). En je zit dan ook wel erg dicht bij die D39.
Mijn vraag is dus even: wat is die d39 en hoe belangrijk is die? Zou ik er eventueel zonder kunnen of zou ik die kunnen vervangen door een ander onderdeel die ik dan gewoon ff point-to-point ga bevestigen binnen het circuit?

Graag reactie.

Groeten,
Pjeut.

Een foto is makkelijker (ook voor d39 wat een diode is), maar je kan natuurlijk een nieuwe diode rechtstreeks aan een pin solderen ipv via de print.

20141109_175612.jpg

Hier een foto van het bewuste plekje.

Hierbij een Foto.

Eraser127, weet jij toevallig de waarden van die diode? En zijn dit soort diodes erg gevoelig voor een soldeerbout in de buurt? Ik kan er natuurlijk een druppel soldeersel op de goede plek leggen, maar ik zie dat die diode nu al begint te glimmen dus iets is gesmolten?

Laatst gewijzigd:
Het is trouwens een smd diode. Kun je de code lezen die er op staat?

Nee, is niet te lezen. formaat zoutkorrel. Volgens mij staat er niks op. En er is geen gratis service manual te downloaden. je kunt op de foto ook zien dat er niks op staat

Maar zijn die piepkleine diodes gevoelig voor hitte of kan ik best zo'n druppel tin er vlakbij neer leggen? ik zit niet te wachten op nog meer werk.
en als ik toch een andere diode wil inpassen, kan ik die dan bevestigen aan dat gaatje linksboven die diode? (zie foto)

en ik neem aan dat de kathode-kant richting schakelaar moet en de anode juist richting massa?

Dank exoterrestrial maar ik heb de waarde van de diode inmiddels. Ik ga hem er netjes inpassen.

Kan ik je wel bezorgen hoor ;) .

Cheers,
Exo. :mega:

Als je wilt mag je wel ff checken of die D39 (en al die andere D's) inderdaad een 4148 is.

Toch nog ff voor de zekerheid. Klopt het dat ik ter vervanging van die zoutkorrel-diode de 1N4148 kan gebruiken?

Graag bericht.

https://www.dropbox.com/s/3k6usp7i6o2qjim/parts.gif?dl=0

Het lijkt er op dat de diode een 1ss355TE-17 is. plaatje klopt precies met die zoutkorrel...
Raar dat de onderdelenlijst niet verder gaat dan D12 terwijl er toch duidelijk meer dan 60 van die ogenschijnlijke diodes op de print zitten. Ik neem aan dat ze in die manual bedoelen dat vanaf D12 alle diodes dezelfde zijn. of zie ik dat verkeerd?

Iig. ik zie het niet schijnen om zo'n kleine diode point-to-point te moeten insolderen. is er ook een handzamer type dat ter vervanging kan dienen? Die 1N4148 leek mij wel makkelijk te solderen.

Ik hoor weer graag.

Het is allemaal gelukt. Alle switches vervangen en één diode bij een switch point-to-point ingesoldeerd.
De RM1x heeft in mijn eigendom nog nooit zo goed gewerkt. Er was blijkbaar al veel langer troubles met die switches.
Het enige is dat ik drie schroefjes over heb...

Voor wie overweegt het ook te doen, het is eigenlijk een eitje. Goed onthouden hoe je alles weer in elkaar moet zetten, maak veel foto's van het hele proces.

En mijn gouden tip: Koop een "ont-"soldeerbout. Deze laat het soldeersel smelten en zuigt het daarna schoon op. En nog een tip, voor mensen met wat mindere ogen (zoals) ik: koop een vergrootvisier met licht zoals deze: http://www.emeij.eu/a-111464/emd1848ledbox/

Met deze beide hulpmiddelen heb ik de klus kunnen klaren, was me zonder absoluut niet gelukt.

Back