Cubase SX optimaliseren

lafurieetlafoi

Stamgast
Ik ben hier een nummer aan het maken in Cubase SX 1.05, 12 sporen, redelijk wat VST-automatisering en effecten en een Halion met 3 programma's, en Cubase vind het allemaal niet zo leuk meer. Gebruikt nu standaard 150 Mb aan geheugen en 50 % processorkracht en knalt er ook wel eens zonder reden uit, wat ie normaal nooit doet. Ik heb 256 Mb en 1000 Mhz, maar dat terzijde. Zijn er tips en trucks om Cubase te optimaliseren (naast meer geheugen en een groterre processor...)? Ik heb reeds alle inserts die sends konden worden ook sends gemaakt, en mijn PC is ook redelijk geoptimaliseerd als DAW.

Onder Windows 2000 en beter kun je in het taakvenster (CTRL + SHIFT + ESC) bij het tweede tabje processen met rechts op cubase klikken en dan de prioriteit op AboveNormal zetten. Verder moet jeje PC optimaliseren voor achtergrondtaken (server), dat doe je bij de eigenschappen van deze computer bij Advanced -> Performance Options.

Kijk ook even welke IRQ's de geluidskaart shared. Kijk of je de geluidskaart drivers kunt updaten. Soms komen problemen pas aan het licht bij hogere belasting.

En extra geheugen is dirt cheap, daar moet je echt nooit op bezuinigen. Voor 200 euro heb je volgens mij al bijna een Gb geheugen tegenwoordig.

Origineel geplaatst door bikkel
Onder Windows 2000 en beter kun je in het taakvenster (CTRL + SHIFT + ESC) bij het tweede tabje processen met rechts op cubase klikken en dan de prioriteit op AboveNormal zetten. Verder moet jeje PC optimaliseren voor achtergrondtaken (server), dat doe je bij de eigenschappen van deze computer bij Advanced -> Performance Options.

Kijk ook even welke IRQ's de geluidskaart shared. Kijk of je de geluidskaart drivers kunt updaten. Soms komen problemen pas aan het licht bij hogere belasting.

En extra geheugen is dirt cheap, daar moet je echt nooit op bezuinigen. Voor 200 euro heb je volgens mij al bijna een Gb geheugen tegenwoordig.

Jammer dat sdram niet meer goedkoop is, wat het vroeger wel was. Probleem is ook dat ik het extra geheugen wel heb liggen, maar het er uit gehaald heb omdat de slots op mijn moederbord waarschijnlijk rot zijn en mijn computer daar heel veel blauwe schermen door gaf.

Drivers geluidskaart zijn de nieuwste, ESI Waveterminal 192, daar liggen volgens mij de problemen ook niet. Geluidskaart heeft (wonder boven wonder) een IRQ voor zich zelf alleen.

Mijn PC is een tijdje geoptimaliseerd geweest als "server", maar daardoor ondervond ik zoveel problemen in de verdere taken van de PC, dat dat nu weer terug staat en dus een van de weinige puntjes is waarop mijn pc nog beter met audio om zou kunnen gaan.

Maar zelf doelde ik eigenlijk meer op oplossingen binnen Cubase, maar goed, eigenlijk is elke tip welkom :)

eh, sdram kost niks... 256 mb voor 4 tientjes van Dane-Elec (A-merk) is niet echt een investering en wel een verdubbeling van je huidige hoeveelheid intern geheugen...

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/297

16MB zet niet echt zoden aan de dijk.

BSOD's bij meer geheugen lijkt ook nogal op brak (b-merk) geheugen. Vervang je hudige geheugen eens door het nieuwe en kijk of je dan ook tegen BSODs oploopt. Vreder weet ik niet of W2k automatisch z'n virtuele geheugenbeheer aanpast bij het paatsen van meer geheugen, dat is misschien ook een puntje van aandacht.

Ik ben nogal lang bezig geweest met uit te testen wat er nu brak was aan mijn geheugen (geheugen in andere computer, ander geheugen in de computer, constant testen met Memtest) en het blijken toch echt mijn slots te zijn. Iik kreeg minder geheugengerelateerde blauwe schermen toen ik mijn BIOS had geupdate. Oftewel, er klopt iets niet helemaal aan mijn moederbord (of trek ik hier de verkeerde conclusie)

Origineel geplaatst door lafurieetlafoi
Ik ben nogal lang bezig geweest met uit te testen wat er nu brak was aan mijn geheugen (geheugen in andere computer, ander geheugen in de computer, constant testen met Memtest) en het blijken toch echt mijn slots te zijn. Iik kreeg minder geheugengerelateerde blauwe schermen toen ik mijn BIOS had geupdate. Oftewel, er klopt iets niet helemaal aan mijn moederbord (of trek ik hier de verkeerde conclusie)

Wellicht trekt je geheugen de CAS-latencies niet waar hij op gespecificeerd is, je zou je geheugen eens op 3-3-3 kunnen testen. Maatje van me had ook dat probleem met geheugen (lekker goedkoop!) uit het verre oosten.

Back