TX81Z niet onderschatten

als ikzelf ga programmeren raak ik altijd de controle kwijt als ik niet 2 maar 3 operators gebruik.
dat moet je waarschijnlijk je vaardigheid nog wat op een hoger niveau tillen wellicht... de 3e OP is als het ware een LFO die een LFO moduleerd (ja, ja ende ja, ik weet dat ik de term LFO niet letterlijk in den bek mag nemen bij FM maar we snappen wat we bedoelen nutuulk... alstware...)

dat moet je waarschijnlijk je vaardigheid nog wat op een hoger niveau tillen wellicht... de 3e OP is als het ware een LFO die een LFO moduleerd (ja, ja ende ja, ik weet dat ik de term LFO niet letterlijk in den bek mag nemen bij FM maar we snappen wat we bedoelen nutuulk... alstware...)

Ik snap je met LFO's i.c.m. met FM synthese.

Je kunt alleen al met twee operators zoveel doen dat ik dat eerst totaal onder controle wil krijgen. En sporadisch gebruik ik wel een derde operator omdat er algoritmes in de DX9 zitten waar ik wel de derde operator snap. En dan kan ik de derde operator wel afstellen zoals ik dat wil, in dat algoritme worden de 2e en 3e operator parallel gemoduleerd door de 1e operator en niet in serie. Ik snap de theorie natuurlijk wel als de operators in serie staan, maar als ik dan ga experimenteren met de volumes en de toonhoogtes van de operators dan controleert de synth mij en niet andersom (klinkt raar dit, maar toch).

Top! En met ratio bedoel je de pitch neem ik aan, en dan de pitch op actaven van elkaar zetten en niet op secundes bijvoorbeeld...

Die nieuwe TX-81XT zou wel eens voor je Japanse markt kunnen zijn. Wat Europeanen cool vinden, is automatisch ook cool voor Japanners. En de Japanners zien misschien brood in een nieuwe TX-81Z, terwijl Europeanen meer willen in de vorm van meer operators, filters en effecten (lees: FS-1r).

ik was trouwens vd week van de ene op de andere dag al m'n zelfgemaakte geluiden kwijt :stupid
het batterijtje heeft het ca 8 jaar volgehouden bij mijn tx81z.
dus wees gewaarschuwd mensen

ik mag m weer lekker gaan programmeren :r

Had je dan geen Sysex bulk gemaakt? :?

ik was trouwens vd week van de ene op de andere dag al m'n zelfgemaakte geluiden kwijt :stupid
het batterijtje heeft het ca 8 jaar volgehouden bij mijn tx81z.
dus wees gewaarschuwd mensen

ik mag m weer lekker gaan programmeren :r

De batterij van mijn Wavestation A/D is ook opeens leeg en nu geen sounds meer. Al mijn sounds weg. :stupid

Ooit wel een dump gemaakt op een atari die ik niet meer heb en kan de disk niet meer vinden. Ach ja....mooi excuus om weer in de A/D te duiken :eureka:

Had je dan geen Sysex bulk gemaakt? :?
idd :( m'n synths zitten niet op m'n pc aangesloten, mischien toch maar eens doen om dit soort dingen te voorkomen

De batterij van mijn Wavestation A/D is ook opeens leeg en nu geen sounds meer. Al mijn sounds weg. :stupid

Ooit wel een dump gemaakt op een atari die ik niet meer heb en kan de disk niet meer vinden. Ach ja....mooi excuus om weer in de A/D te duiken :eureka:

gecondoleerd..
mja, zoiets houd ik mezelf ook maar voor, een fris setje geluiden kan ook geen kwaad..
maar eens kijken of het ding met de bcr2000 te programmeren is.. ben in de loop der jaren te verwend geraakt om nu nog via het frontje te editten

Geniaal.

Is er een wezenlijk verschil met de DX21/100, naast multitimbraliteit en (pseudo-)effecten? En kan ik TX81Z presets gewoon in mijn DX21 dumpen?

Ja, de DX21 heeft 'fullsize' toetsen (kweet niet of deze term helemaal juist is) maar de DX100 heeft kleinere 'mini' toetsen. Kort samengevat, de DX21 heeft normale toetsen en de DX100 niet.

En de DX21 heeft ook een extra envelope voor pitch

patches voor de TX81Z kan je defacto niet dumpen op een DX21 maar ik kan me herinneren vroeger op de Atari ST dat er wel editor programmaatjes waren voor 4 OP FM synths die het wel een beetje door de vingers zagen waar ze op dumpten :D...de TX81z gebruikt natuurlijk meerdere golfvormen voor zijn operators (de DX21/100 hebben alleen sinus) wat een iets geavanceerder klankenpalet oplevert

De DX-21 heeft ook nog split, en dual-mogelijkheden tvv. de DX-27/100, plus een eenvoudige chorus-effect.

Geluiden van de TX-81Z kun je rechtstreeks op een DX-21 dumpen; alleen moet je dan niet verwachten dat de geluiden klinken zoals op het origineel. Alleen de klanken die gebruik maken van sinus-golfvormen komen goed over. De rest is volledig random.
Ik heb het ooit geprobeerd met een YS-200 rechtstreeks via Midi aangesloten op een DX-21: het dumpen ging perfect, maar alleen de Misty Fog-preset klonk hetzelfde als op de YS-200. De rest kon meteen de prullenbak in.

Voor alle bassen is dit mijn 'weapon of choise' Hij is warm, vunzig en gritty tegelijkertijd. Dat wil zeggen als je hem in de performance mode gebruikt. 2 verschillende baspatches met andere eigenschappen. Allebei hard links en rechts pannen met een detune van -2 en +2 en je hebt bassen waarmee je stadions kan verbouwen.

Emagic Soundiver vind ik lastig in t gebruik. En je kunt hem ook prima editten met een atari emulator en oude atari software. Zoek maar even op Steem Engine (Atari Emulator voor windows) en YS Editor (een editor voor alle Yamaha 4OPFM Synths)

Martin

Back