TX81Z niet onderschatten

De tx81z is echt een prachtige synth en zwaar onderschat. Het geluid leeft en beweegt op een bepaalde manier wat je bij analoge synth weer niet hebt. Mooie aanvulling op elkaar.

Ik hoop zo dat Yamaha ooit weer eens een FM bak maakt maar dan met een knop voor elke functie. Zou hem zo kopen......en ja...ik heb al een DX200 :okdan:

Attachments

• dx7editor.jpg
    dx7editor.jpg
    32,1 KB · Bekeken: 168
Ging op zich best via de knoppen op de voorkant, al hielp dat rare uitschuiflijstje weinig... En tnx Smacks, weet ik weer waarom ik dat album heb uitgebracht, ter meerdere eer en glorie van de TX81Z!

Ik hou het lekker bij mijn DX9! Zoveel verschillende FM bakken zijn er, of beter gezegd, veel FM bakken die eigenlijk op hetzefde neerkomen als je zelf gaat programmeren! En dan moet ik niet denken aan een TX81Z, vandaar een DX9, klaar.

De TX was een tussenpaus die net even anders klinkt dan alle andere, rauw 12bits met lekker veel basisgolven. En vergeleken bij m'n FS1R en SY99 lekker simpel. Gek, maar waar. Een classic, als je het mij vraagt :)

De V50 had volgens mij 16bits converters. Dat is precies waarom m'n Sy99 de V50 goed doet, maar de TX81z onnavolgbaar blijft klinken. De midi-implementatie van beide is matig(DX100 was net zo feestelijk) waardoor overvoeren van mididata, en tweaken met veel inkomende midi altijd leidde to uiterst willekeurige en rare glitches. Armani's Pulse vind ik en prachtvoorbeeld, dezelfde 12" als Ambulance. Qua DX100 zou ik Lil Louis' oudere dingen checken, daar gaat gewoon echt vaak fm volledig over de zeik op een bijna George Clintonesque manier...

Alleen is de Tx81z lekker klein ;)

Hoeveel operators heeft de DX9 eigenlijk? Ken die niet goed.
De DX9 heeft 4 operators, maar is beperkt compatible met de TX81Z. Is niet aanslaggevoelig helaas en gebruikt alleen sinussen, dacht ik. Een soort "poor-mans" DX7.

De DX9 heeft 4 operators, maar is beperkt compatible met de TX81Z. Is niet aanslaggevoelig helaas en gebruikt alleen sinussen, dacht ik. Een soort "poor-mans" DX7.

Klopt, maar hij heeft geen plastic behuizing als de DX21, die ook 4 operators heeft. Hij heeft dezelfde 'stevige' case als de DX7. De term "poor-mans DX7" hou ik niet zo van, maar toch komt de DX9 daarop neer. Ik heb bewust voor de DX9 gekozen boven de DX7 vanwege de simpelere, uitgeklede FM synthese in de DX9.

Ja, maar dan loop je nog zoek in de vele algoritmes van de DX7.
dan selecteer je toch een algo (door ff naar het overzicht te kijken op de bovenzijde) waarbij OP 5 en 6 niet van belang zijn, en die zet je dan uit...
FM is opzich niet zo heel moeilijk, als je het eenmaal snapt dan maakt de hoeveel para's ook niet echt meer uit als het gaat om moeilijkheid...
maar enfin, de DX9 is idd ook wel een aardige synth... over het algemeen volstaan 4 OPs ook wel bij de meeste sounds...

Ja, ik snap je helemaal. Maar wat je zei dat 4 operators voldoende zijn, als ikzelf ga programmeren raak ik altijd de controle kwijt als ik niet 2 maar 3 operators gebruik. Als je naar mijn handtekening kijkt dan is die handtekening niet meer van toepassing wanneer ik met 3 operators werk.

Back