adapter kapot

nomore

Lintage Vid
vraagje, opeens hield een adapter ermee op. Uiteraard was ik al blij dat het apparaat in kwestie het nog gewoon doet, en het de adapter blijkit te zijn.

Ik heb per ongeluk de adapter in een ander apparaat geplugd, de adapter zelf heeft een hogere VDC waarde dan het (verkeerde) apparaat (die niet aanging overigens). Nu is mijn vraag, kan je een adapter hierdoor slopen?

Even gerelateerd. Andersom heb ik ook gehad (verkeerde adapter met hogere VDC waarde in apparaat) en nu werkt dat ding het niet meer (kan ook gewoon een losgeschoten connector zijn oid). In hoeverre loop je risico als je bijv. een 9vdc in een 6vdc apparaat douwt?

Of bijv VDC in een VAC (al passen die pluggen vaak niet eens dus dan loop je minder risico).

Nooit een adapter met te hoge spanning gebruiken, dus geen 9V adapter in een 6V apparaat, meestal gaat het wel goed maar daar mag je nooit vanuit gaan, een DC adapter in een AC apparaat kan meestal ook geen kwaad maar apparaat werkt dan niet (goed) en soms kan het toch defect gaan, een AC adapter NOOIT in een DC apparaat stoppen.

Ja, een verkeerde adapter is een risico op slopen van je apparaat of van je adapter. Een verkeerde maat plug kan ook de entree (waar het plugje in kan) slopen. Als je verstand van elektronica hebt kun je best uitzoeken of het kan. Vaak gaat het ook goed.

Sommige apparaten hebben zekeringen of overspannings/polariteits beveiliging.

Gelukkig zijn er hele stapels adapters te vinden bij de kringloop of op ebay

Helaas is er veel verschil in opbouw en specificatie van adapters. Als er op een adapter 9 VDC staat, dan kan er ook best 12V uitkomen. Reken nergens op. Meten is weten. let op AC vs DC en polariteit en belasten onbelaste spanning en het juiste plugje

Een 9V adapter kan makkelijk zelf over 11 V gaan.. Koop zoveel mogelijk gestabiliseerde voedingen..

Exact. Ik zou niet uitsluiten dat een constant wisselend voltage ook zeer vermoeiend is voor alle elektronische onderdelen in een apparaat en bijgevolg rapper stuk gaan.

Een constant wisselend voltage aan de ingang 'vermoeiend' noemen vind ik mooi gevonden.
Echter, als het binnen een paar volt is, is daar geen grond voor.
Wel van belang is dat bij apparatuur welke veel stroom trekt de spanning van de adapter niet veel hoger is dan aangegeven. Dit heeft de maken met de hoeveelheid warmte die de spanningsregelaar produceert als gevolg van het verschil tussen de adapter spanning (input) en de regelaar spanning (output).
P = I * U --> Watts aan warmte = Stroom in Ampère * het Voltage verschil.
Dus bij 0,5 Ampère en een IN/OUT VDC verschil van 3 Volt = 1,5 Watt aan warmte dat de regelaar moet wegwerken. Dat kan ie makkelijk. 3 Volt verschil is wat bij normale regelaars nodig is om een stabiele spanning te maken. Ieder volt dat je hoger gaat, levert bij een half ampère een half Watt meer warmtedispensatie op. En dat kan inderdaad 'vermoeiend' zijn voor de spanningsregelaar en de omliggende electronica (vanwege meer warmte/hitte).

En natuurlijk uitkijken bij de polariteit bij en hoop bv Roland ligt de + aan de buitenkant van de ronde plug , dus meten is weten.
Verder als je app, bv 2amp trekt kun je bv 40amp leveren maar , werk ie op 9volt kun je weer geen 12 volt gebruiken.
Neem een universeel adapter daar kun je zowel polariteit als spanning mee regelen 1000Ma zit je meestal wel goed.

Maar dat lijkt me meer een langdurig proces? of, in ieder geval niet direct een kwestie dat de desbetreffende componenten direct kapot zijn?

Nee niet direct, en de meeste spanningsregelaars zoals de 78/79 serie zijn tegen overhitting beveiligt, maar het genereerd wel meer warmte en die kan schadelijk zijn voor de omliggende componenten zoals de condensators, zeker als de wat goedkopere 85gr. types zijn gebruikt, condensators hebben zo en zo al een beperkte levensduur en door een hogere omgevingstemparatuur wordt deze alleen maar korter.

'Vermoeiend'

'Vermoeiend'

Dat klopt. Daarom haalde ik jouw woord 'vermoeiend' ook aan ;)
En verder wat Richard2000 zegt.

In context tot te DC ingang. Hou er rekening mee dat de meeste apparatuur niet beveiligd is tegen het aansluiten van een verkeerde polariteit.
Indien mogelijk de gebruikershandleiding of service manual raadplegen voor wat kan en niet.

In context tot te DC ingang. Hou er rekening mee dat de meeste apparatuur niet beveiligd is tegen het aansluiten van een verkeerde polariteit.
Indien mogelijk de gebruikershandleiding of service manual raadplegen voor wat kan en niet.

ah. thx. bij nader inzien was dit waarschijnlijk de boosdoener (in de kwestie gear kapot). Het gaat namelijk om een zelfbouwdoosje (die ik overigens zelf niet in elkaar heb gezet). Hier gebruikte ik een universele adapter voor. Die had ik tijdelijk voor iets anders gebruikt met ander VDC. Toen ik de adapter weer op het zelfbouwdoosje aansloot, ging hij in eerste in instantie op verkeerd VDC niet aan, bouwschema erbij gepakt en toen op correct VDC gezet maar ondertussen had ik de polariteit tijdens aangesloten ook aangepast.

Even nog een vraagje, mocht het probleem hierdoor veroorzaakt zijn (verkeerde polariteit), waar moet ik dan beginnen met troubleshooten?

Ander vraagje, hoe zit het dan eigenlijk met de verschillende pluggen? VAC heeft vaak wel een andere plug, toch, of zit hier geen structuur in?

Daar kan ik het mee eens zijn.

Maar goed:
NoMore gaat naar de electronicaboer om een nieuw Cmos chippie te kopen. In de ruimte van het apparaat ligt een kunststof vloerbedekking en de zolen van NoMore zijn ideaal om statische lading aan zijn lichaam op te bouwen in combinatie met de voerbedekking. De pootjes van chippie worden gebogen om te kunnen plaatsen: Daaag, Cmos chippie!
Hoe nu verder als de vertwijfeling toeslaat en men niet begrepen heeft wat er fout is gegaan?

Jeetje Marc, je hebt het er wel moeilijk mee he?..
Overal al die negatieve reacties van je naar mensen die gewoon hun best doen. Je kan ook op een andere toon een tip geven i.p.v. mensen op voorhand af te zeiken, je kent de TS niet en zijn kennis ook niet.
Niks zeggen is ook nog een optie, als je verder toch niks toe voegt.

Back