dat is een goede vraag die heel complex kan zijn maar eigenlijk neerkomt op de simpele basis regel:
opbrengsten - kosten - belastingen = het bedrag waar je van kunt leven of kunt investeren in het vervolg.
De KVK heeft hele goede starters dagen waarin best veel informatie kan krijgen.
Hou er in ieder geval rekening mee dat veel starters toch wel zo'n 80 tot 100 uur per week maken om enigzins rond te komen de eerste jaren. Het is keihard werken, maar geeft natuurlijk ook wel veel voldoening als het je lukt. Als je echt niets om geld geeft en daar vreselijk op afgeeft dan weet ik niet of een bedrijf starten heel erg slim is. Je kunt zelf wel onder de armoede grens gaan leven natuurlijk, maar je hebt ook je crediteuren die bij je aankloppen, want een bedrijf kost nou eenmaal veel geld ,van de stroom die 3 studio ruimtes trekken tot de luchtverversing die noodzakelijk is, overal moet je voor betalen. Maar ook simpele dingen als drankjes voor je gasten, internet lijnen, een accountant die je boekhouding gaat doen (tenzij je zelf goed op de hoogte daarvan bent, zoals bijvoorbeeld dingen als oprichtingskosten die je af mag trekken van de belasting).
Dat soort dingen hou je allemaal rekening mee in je business plan. Hiermee geef je aan een investeerder of bank aan hoe je de eerste periode er voor gaat staan (of hoe je je spaargeld gaat aanspreken om de eerste periode te overleven), hoe je de markt aan gaat spreken, hoe je je concurrentie gaat bedwingen en hoe je de investering of lening gaat terugbetalen.
Natuurlijk zijn er allemaal potjes waar je op terug kan vallen om te starten, ook kun je bijvoorbeeld een antikraakpand betrekken tijdelijk om zo de huurkosten te drukken. Maar ook dat soort dingen moet je dan in je business plan teruglaten komen, bij een antikraakpand zou ik dan portable studios neer willen zetten die makkelijk naar een nieuw pand kunnen.
Of te wel, een simplistische uitleg van wat dingen waar je tegenaan gaat lopen. Maar als je het serieus aan hebt gepakt dan valt het uiteindelijk allemaal best mee om te starten met een redelijke kans op succes. En de beloning is dan ook dat je eigen baas bent en wel mooi je hobby en werk gecombineerd hebt.
Ik heb wel mijn vraagtekens bij het starten van een pand met 3 of 4 studios. Maar daar zal champ ongetwijfeld goed over nagedacht hebben. Dat kunnen we hier niet bepalen natuurlijk. Zelf zou ik met 1 studio gestart zijn en van daar uit hebben willen groeien.
maar goed, inderdaad veel te off topic