Nieuw pand, tijd voor een dikke studio!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Iemand toevallig tips qua gereedschap?
Het liefst koop ik 2 van die grote trolly koffers vol met gezelligheid die allemaal op dezelfde accu passen.

Panasonic schroeftollen worden op het moment erg goed gewaardeerd.

Als je veel moet schroeven, je hebt een type wat ook klopt tijdens het draaien, schroef-klop zeg maar.. echt iedere schroef gaat er met groots gemak in.

Qua cirkelzaag, festo inval zaag is erg okay

Persoonlijk ben ik niet merkvast, zou ik ook niet aanraden, panasonic decoupeerzagen zijn niet best, en de nieuwere festo's zijn dat ook niet.

Qua schuurmateriaal, Festo rotex als je veel moet schuren, beestachtig apparaat.

Zorg ook voor stofafzuiging als je echt veel gaat verspanen.

Kijk ook eens 2e hands als je na het verbouwen de boel toch niet meer (veel) gaat gebruiken. scheelt je ook een berg.

Lees ik nou dat je alles op 1 accu moet passen? Dan geef je dus graag veel te veel uit, ik zou er niet voor gaan, gewoon alles met snoer (behalve schroeftol dan), en niet 1 merk kiezen.

ik zou beginnen met het in kaart brengen van de markt, dat is na je eigen motivatie toch het meest bepalende, kill your darling als dat nodig is. mocht de (kwantitatieve) markt-analyse positief uitpakken dan is dat een prettig gevoel tijdens het zweten voor t eindresultaat. hoeft niet ingewikkeld te zijn. kan op 1 a4-tje. je komt mij erg 'hands-on' over in je post. ga eens wat conculega's bezoeken voordat je er dik in investeert. je hoeft niet direct te vertellen wat je plan is. je zult al snel merken of die toko's lopen of niet. en ja droom-project natuurlijk voor een muziekliefhebber. succes gewenst!

Er zijn genoeg gelijkdenkenden.........er zit een wereld van verschil tussen geld verdienen en doen wat je leuk vind en daardoor kunnen voorzien in je eigen levensonderhoud.

Het aanschaffen van bouwmaterialen heb ik zelf ook veel op de 2e hands markt gedaan.
Heb dagen marktplaats zitten afstruinen voor restpartijen steenwol / glaswol, houten balken, rubber etc. etc.
Alleen de gipsplaten en schroeven heb ik nieuw gekocht.

Dat heeft in z'n totaliteit wel een bom duiten gescheeld.

Bouwmaterialen op de 2dehands markt is inderdaad een slimme zet.
Ik heb dat ook gedaan.
Ik heb ook veel "afval" gebruikt.
Dat kan je soms gratis bemachtigen en je kan het ook goedkoop scoren bij sloopbedrijven.

Goed gereedschap ik fijn maar duur.
Ik neem aan dat je geen bouwbedrijf wil beginnen en dit project eenmalig gaat worden.
Dan is huren van gereedschap ook nog een optie die je kan overwegen.

ziet er goed uit champ, die plannen, ik zou wel beginnen met maar 1 studio ruimte zolang je geen businessplan hebt die staat als een huis en een netwerk waar je al zeker bent van opdrachten. 1 studio ruimte bouwen is al duur zat en dan kun je kijken of je die vol kunt krijgen of in ieder geval vol genoeg om kosten dekkend te zijn. Dan kun je daarna mooi groeien naar een 2e en 3e ruimte. Je moet namelijk best wat mensen hebben die je studio gebruiken om een beetje uit de kosten te komen, hier in de buurt kan ik bijvoorbeeld voor 15 tot 20 euro per uur een behoorlijk compleet uitgeruste studio huren inclusief producer en als je echt een enorm professioneel uitgeruste studio wil met high end apparatuur en engineer dan zijn de kosten hier 65 euro per uur. Er zijn zoveel studios inmiddels dus de concurrentie is moordend. Het is mooi dat geld niet belangrijk is voor je, maar als je er 3 of 4 complete studios in gaat zetten zijn de kosten echt torenhoog natuurlijk. Niet alleen de investeringskosten, maar ook dingen als energie, verwarming, luchtverversing, onderhoud, etc. Dus dit zijn dingen die je moet meenemen in je businessplan hoe je dit de komende jaren dan wil doorkomen. Daarom denk ik dat beginnen met 1 studio al een hele uitdaging is en dat een mooi begin is :)

ik ben benieuwd naar het vervolg, mooi pand overigens op die video !

Laatst gewijzigd:
Ik ben (eerlijk als ik ben) altijd wel jaloers op mensen die dit gewoon gaan doen.
Ik zou het ook wel willen, eigen toko. Maar als ik me bedenk hoeveel er toch verdient moet
worden om mn hypotheek te kunnen blijven betalen, schrikt het nogal af.
Ben ik daar de enige in ofzo?

15 a 20 euro incl. een producer is wel goedkoop. Wat is dan het takenpakket van die persoon?

@Arv, denk het niet.....er zijn genoeg mensen die dingen gewoon doen en wel meer mensen die met moeite dingen doen.

meestal ga je zoiets doen als er potentie in zit
als je al zeker bent van een aantal klanten, dat je een netwerk hebt waar je iets mee kan
ik zou niet zonder ervaring en zeer goed plan zomaar zoiets beginnen
ik zou ook niet goed weten waarom je naar iets buiten utrecht gaat als er binnen utrecht al zat goede opname studio's zijn.
tenzij je natuurlijk iets unieks te bieden hebt, of unieke expertise.
ik zie dat nog niet helemaal in dit plan of althans, aanzet tot plan. ook een soort creatief broeinest zie ik nog niet helemaal, want ik denk dat je daar echt voor in de stad moet zitten.
maar goed, mss wordt het wel megavethipcooltop.

@Arv, denk het niet.....er zijn genoeg mensen die dingen gewoon doen en wel meer mensen die met moeite dingen doen.

True..
Als ik vragen mag, hoe kom je erachter of je "ervan kunt leven".. Meer
algemene vraag overigens. (misschien moet ik is naar de start-up days..)

als je goed bent in wat je doet en die feedback ook krijgt van je klanten

Of de eisen in je leven zodanig zijn dat geld daarin een ondergeschikte rol kan spelen.....

geld hoeft idd absoluut niet hoofdzaak te zijn.
energie, passie en daadkracht wel

Er zijn genoeg gelijkdenkenden.........er zit een wereld van verschil tussen geld verdienen en doen wat je leuk vind en daardoor kunnen voorzien in je eigen levensonderhoud.

Helemaal mee eens! :okdan:

Maar, er is ook een wereld van verschil tussen "een pokkenhekel hebben aan geld verdienen" en "alleen voor het geld iets doen, wat je niet leuk vindt"; vandaar mijn opmerking.

Ik wens hoe dan ook TS zeker succes met zijn plannen. :)

True..
Als ik vragen mag, hoe kom je erachter of je "ervan kunt leven".. Meer
algemene vraag overigens. (misschien moet ik is naar de start-up days..)

dat is een goede vraag die heel complex kan zijn maar eigenlijk neerkomt op de simpele basis regel:
opbrengsten - kosten - belastingen = het bedrag waar je van kunt leven of kunt investeren in het vervolg.

De KVK heeft hele goede starters dagen waarin best veel informatie kan krijgen.

Hou er in ieder geval rekening mee dat veel starters toch wel zo'n 80 tot 100 uur per week maken om enigzins rond te komen de eerste jaren. Het is keihard werken, maar geeft natuurlijk ook wel veel voldoening als het je lukt. Als je echt niets om geld geeft en daar vreselijk op afgeeft dan weet ik niet of een bedrijf starten heel erg slim is. Je kunt zelf wel onder de armoede grens gaan leven natuurlijk, maar je hebt ook je crediteuren die bij je aankloppen, want een bedrijf kost nou eenmaal veel geld ,van de stroom die 3 studio ruimtes trekken tot de luchtverversing die noodzakelijk is, overal moet je voor betalen. Maar ook simpele dingen als drankjes voor je gasten, internet lijnen, een accountant die je boekhouding gaat doen (tenzij je zelf goed op de hoogte daarvan bent, zoals bijvoorbeeld dingen als oprichtingskosten die je af mag trekken van de belasting).

Dat soort dingen hou je allemaal rekening mee in je business plan. Hiermee geef je aan een investeerder of bank aan hoe je de eerste periode er voor gaat staan (of hoe je je spaargeld gaat aanspreken om de eerste periode te overleven), hoe je de markt aan gaat spreken, hoe je je concurrentie gaat bedwingen en hoe je de investering of lening gaat terugbetalen.

Natuurlijk zijn er allemaal potjes waar je op terug kan vallen om te starten, ook kun je bijvoorbeeld een antikraakpand betrekken tijdelijk om zo de huurkosten te drukken. Maar ook dat soort dingen moet je dan in je business plan teruglaten komen, bij een antikraakpand zou ik dan portable studios neer willen zetten die makkelijk naar een nieuw pand kunnen.

Of te wel, een simplistische uitleg van wat dingen waar je tegenaan gaat lopen. Maar als je het serieus aan hebt gepakt dan valt het uiteindelijk allemaal best mee om te starten met een redelijke kans op succes. En de beloning is dan ook dat je eigen baas bent en wel mooi je hobby en werk gecombineerd hebt.

Ik heb wel mijn vraagtekens bij het starten van een pand met 3 of 4 studios. Maar daar zal champ ongetwijfeld goed over nagedacht hebben. Dat kunnen we hier niet bepalen natuurlijk. Zelf zou ik met 1 studio gestart zijn en van daar uit hebben willen groeien.

maar goed, inderdaad veel te off topic :D

dat is een goede vraag die heel complex kan zijn maar eigenlijk neerkomt op de simpele basis regel:
opbrengsten - kosten - belastingen = het bedrag waar je van kunt leven of kunt investeren in het vervolg.

De KVK heeft hele goede starters dagen waarin best veel informatie kan krijgen.

Hou er in ieder geval rekening mee dat veel starters toch wel zo'n 80 tot 100 uur per week maken om enigzins rond te komen de eerste jaren. Het is keihard werken, maar geeft natuurlijk ook wel veel voldoening als het je lukt. Als je echt niets om geld geeft en daar vreselijk op afgeeft dan weet ik niet of een bedrijf starten heel erg slim is. Je kunt zelf wel onder de armoede grens gaan leven natuurlijk, maar je hebt ook je crediteuren die bij je aankloppen, want een bedrijf kost nou eenmaal veel geld ,van de stroom die 3 studio ruimtes trekken tot de luchtverversing die noodzakelijk is, overal moet je voor betalen. Maar ook simpele dingen als drankjes voor je gasten, internet lijnen, een accountant die je boekhouding gaat doen (tenzij je zelf goed op de hoogte daarvan bent, zoals bijvoorbeeld dingen als oprichtingskosten die je af mag trekken van de belasting).

Dat soort dingen hou je allemaal rekening mee in je business plan. Hiermee geef je aan een investeerder of bank aan hoe je de eerste periode er voor gaat staan (of hoe je je spaargeld gaat aanspreken om de eerste periode te overleven), hoe je de markt aan gaat spreken, hoe je je concurrentie gaat bedwingen en hoe je de investering of lening gaat terugbetalen.

Natuurlijk zijn er allemaal potjes waar je op terug kan vallen om te starten, ook kun je bijvoorbeeld een antikraakpand betrekken tijdelijk om zo de huurkosten te drukken. Maar ook dat soort dingen moet je dan in je business plan teruglaten komen, bij een antikraakpand zou ik dan portable studios neer willen zetten die makkelijk naar een nieuw pand kunnen.

Of te wel, een simplistische uitleg van wat dingen waar je tegenaan gaat lopen. Maar als je het serieus aan hebt gepakt dan valt het uiteindelijk allemaal best mee om te starten met een redelijke kans op succes. En de beloning is dan ook dat je eigen baas bent en wel mooi je hobby en werk gecombineerd hebt.

Ik heb wel mijn vraagtekens bij het starten van een pand met 3 of 4 studios. Maar daar zal champ ongetwijfeld goed over nagedacht hebben. Dat kunnen we hier niet bepalen natuurlijk. Zelf zou ik met 1 studio gestart zijn en van daar uit hebben willen groeien.

maar goed, inderdaad veel te off topic :D

Een plan is altijd handig en kan een hoop kosten schelen zoals de meeste al aangegeven hebben. Heb nu het geluk dat ik advies krijg van een persoon dat miljardenbedrijven ondersteund.
Een duidelijk plan op papier zal het dus niet aan liggen en er wordt stevig aan gewerkt, elke week krijg ik nieuw huiswerk van hem om zo mijn fouten te corrigeren en zo zorgen we dat zo weinig mogelijk onderbelicht blijft.
Het is idd de passie van waaruit ik begin en durf daarbij het nodige risico te lopen. Daarnaast ook geen gezin waarvoor ik verantwoording heb af te leggen of een hypotheek.

Een plan is altijd handig en kan een hoop kosten schelen zoals de meeste al aangegeven hebben. Heb nu het geluk dat ik advies krijg van een persoon dat miljardenbedrijven ondersteund.
Een duidelijk plan op papier zal het dus niet aan liggen en er wordt stevig aan gewerkt, elke week krijg ik nieuw huiswerk van hem om zo mijn fouten te corrigeren en zo zorgen we dat zo weinig mogelijk onderbelicht blijft.
Het is idd de passie van waaruit ik begin en durf daarbij het nodige risico te lopen. Daarnaast ook geen gezin waarvoor ik verantwoording heb af te leggen of een hypotheek.

Vanuit een passie beginnen is super, dat je hulp krijgt van iemand die miljarden bedrijven ondersteund is een perfecte manier om je voor de nodige valkuilen te behoeden. Goed bezig :okdan:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back