Echo gezocht… gezocht…zocht…cht…

HenkBenzinetank

Ingeburgerd
Ik zoek al een tijdje een bakkie om wat textuur aan m'n synths (voornamelijk mono's) toe te voegen. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer, stomp boxes, 19" units, 70s vintage reverb bakken… Marktplaats staat er vol mee, zelfs in m'n budget van zo'n €200,-

Ik heb het volgende op het oog:

Alesis Microverb serie
Lexicon MPX serie
Boss RE20
Line6 DL4
Een combinatie van wat eenvoudigere stompboxes aan elkaar…

Ik ben opzoek naar een allrounder, die vooral goed met synths gaat (ipv vocals/gitaar ofzo). Een beetje eigen kleur in de klank en niet te ingewikkeld (als in: 100 menu's, 1000 instellingen). En vooral geen VST ;)

Wat is jullie voorkeur? En waarom?

Misschien ist handig om eerst wat wensen op te stellen wat voor een echo/delay unit het moet zijn om het grote aantal keuzes te beperken. Dan kom je makkelijker tot een beslissing.

Voorbeeldje:
- Wil je multi FX of dedicated delay?
- Wil je modern of iets wat vintage nadoet?
- Wil je hands-on bediening, of editten via menu's of een pc-editor?
- Hoe wil je überhaupt dat het ding klinkt, misschien dat jouw muziekstijl hier ook een richting in kan geven?

Bijv. Mono-synth, dan denk ik aan de 70's, toen ze veel werden ingezet in pop/rock, maar ook experimentele elektronische muziek. Uitgaande van die tijd is de combi met een tape-delay geloofwaardig. Dus kan je voor een tape-emulator gaan zoals idd de Boss RE20. Maar zoals altijd: het oor beslist, dus doe vooral ook een rondje langs Youtube om een aantal demo's te horen.

https://www.youtube.com/watch?v=gKScK9M5AYU

Strymon. Ik zeg niet waarom. :)

Maarreeh wat mijn bovenbuurman zegt idd, meer info betekent betere tips ;)

Als je wat textuur wilt meegeven dan lijkt het me dat je je niet alleen wilt beperken tot een delay. Tuurlijk is een tape-echo (of sim) super, en ik kan ook echt de boss RE20 aanraden. Het ding is wel dat, als je verschillende synths etc hebt, je wat meer flexibiliteit zou willen hebben (lijkt me). En dan kom je vanzelf al in de multi-fx hoek.

Als je dan ook nog eens handson control wilt, dan vallen (meeste) 19" units af, of tenzij je hem met een midicontroller wilt gebruiken. Voor 200 piek, zou ik in die categorie wel gaan voor de Lexicon LXP15. Met de MRC controller heb je alles snel onder handbereik. Ik heb de MPX550 ook gehad en de LXP15 (of in mijn geval 1 en 5 apart), klinken wat rauwer maar echt ontzettend mooie reverb (en delay etc.etc.). Met de remote moet dit voor 200euro te doen zijn.

Als je GEEN 19" wilt, dan zou ik toch echt kijken naar dingen als de timeline:
http://www.strymon.net/timeline/

Misschien ist handig om eerst wat wensen op te stellen wat voor een echo/delay unit het moet zijn om het grote aantal keuzes te beperken. Dan kom je makkelijker tot een beslissing.

Voorbeeldje:
- Hoe wil je überhaupt dat het ding klinkt, misschien dat jouw muziekstijl hier ook een richting in kan geven?

Bijv. Mono-synth, dan denk ik aan de 70's, toen ze veel werden ingezet in pop/rock, maar ook experimentele elektronische muziek. Uitgaande van die tijd is de combi met een tape-delay geloofwaardig. Dus kan je voor een tape-emulator gaan zoals idd de Boss RE20. Maar zoals altijd: het oor beslist, dus doe vooral ook een rondje langs Youtube om een aantal demo's te horen.

https://www.youtube.com/watch?v=gKScK9M5AYU

Je hebt gelijk, bij nader inzien is m'n post wat summier… Komt ook omdat ik niet zo goed weet wat ik wil ;). Misschien geeft dit wat duidelijkheid:

Maakt me niet echt uit

Modern

Hands on > Menu's > en als 't niet anders kan: PC.

Ik houd me vooral bezig met Techno… Detroit & Berlijn, Robert Hood, Jeff Mills, Ostgut Ton, die hoek ;)

Ik denk dus dat ik iets veelzijdigs nodig heb, zodat ik een beetje kan experimenteren om er achter te komen wat ik zelf wil.

En ik heb een Lexicon MPX1 in de aanbieding :D

Voordeel:
Die is erg veelzijdig / multi fx en de plate reverb klinkt echt lekker
De klank is echt heel precies aan te passen / veel instellingen
Elk effectdeel is makkelijk in en uit te schakelen
De geluidskwaliteit is echt een stuk beter dan een Lexicon MX200 of TC M350
Veel aansluitingen, ook digitaal

Nadeel:
Veel instellingen
details editen gebeurd via een menu
rack 1HE en zwaar

Ik gebruik zelf o.a. een Lexicon MX200 multi fx. Is geen PCM70 maar klinkt best goed en is niet duur (€200 bij Bax) en erg handig in het gebruik. Heeft 2 fx units die je in verschillende configuraties kan schakelen, parallel of in serie of onafhankelijk van elkaar (zodat je ook twee instrumenen tegelijk van een eigen effect kan voorzien). Alles kan direct vanaf het frontpaneel worden bediend dus geen gedoe in een menu, lekker hands-on!

Edit: Ik lees net het berichtje hierboven van GentleG. Als je die MPX1 voor een leuke prijs kan krijgen is dat zeker de moeite waard!

Ben zelf nog altijd erg tevreden met m'n TC M300. Erg hands on en 2e hands te vinden voor onder 100 vermoed ik. Aan zoiets val je je geen buil. Kan trouwens ook prima parallel. Fx hoeven dus niet duur te zijn. Ik heb ook een Zoom 1201, voor wat gekke effecten. 2e hands 5 tientjes? En dan nog een stompbox phaser of analoge delay of analoge distortion en je bent voorlopig klaar.

Back