EOS410CL.exe op een 3,5 inch diskette

Hans de Vries

Bob the Knob
Beste Synthforum leden,

Ik zit met het volgende probleem:
Via via ben ik in bezit gekomen van twee E-mu Emulator E64 samplers. Prachtige apparaten, maar er is geen OS disk bij. Het bestandje EOS410CL.EXE is heel gemakkelijk te vinden op internet en te downloaden, maar dan heb je een probleem. In hedendaagse computers zit geen 3,5 inch diskette drive meer. OK, dan leen je er een (USB diskette drive) en dan kom je tot de ontdekking dat Win 8.1 (en trouwens Win 7 ook) 3,5 inch 2HD diskettes ziet als beschrijfbaar tot 1,38 Mb in plaats van 1,44 Mb. Het EOS410CL.EXE bestandje is 1,41 Mb groot, dus je krijgt de melding dat het op 22 Kb (!!) na niet wil passen.

Al op Facebook een vraag uitgezet en een FB-maatje is er mee aan de slag gegaan (MS-DOS boot disk gedownload etcetera) maar ook zonder resultaat.

Mijn vraag is dus: weet iemand hier een oplossing? Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je zelf een EOS 4 diskette hebt die 1 op 1 kan worden gedupliceerd, maar misschien weet één van de bollebozen hier wel een andere oplossing?!? :halleluja

Pik op Marktplaats ergens een oude Windows XP-bak op en kijk of dat nog wel werkt.

Anders denk ik dat je beter met iets als HxC aan de gang kunt gaan.

Ik dacht trouwens altijd dat het OS van de E64 in FlashROM zou zitten, bootdisks waren toch iets voor lagere/oudere modellen? Mijn ESI heeft in ieder geval geen bootdisk nodig.

Onder WinXP gaat het ook niet lukken. Moet met een DOS bootdiskette of USB-stick. Maar dan loop ik tegen het probleem dat ik geen interne IDE 3.5 inch diskette drive (meer) heb...

En idd, OS voor E64 zit in Flash Rom, maar op dit moment werken de beide apparaten niet (goed), dus wil ik in elk geval zorgen dat via de bootdisk het Flash Rom geupdate wordt.

Ik hoop eigenlijk op een E64 eigenaar die me verder helpt...

Werkt dat progje ook voor EOS 4.1 op een E64 sampler? Ik zie wel iets staan over Proteus e.d.

Houd er rekening mee dat de hogere EOS versies alleen op een 2 Mb Flash ROM passen.

Flash ROM Memory for EMU Classic Sampler

This is about a new project from an idea of Harald W.

The E-MU E4-Classic series sampler (non-ultra versions) have their operating system (OS) located on a circuit module, in the form of a 72-pin SIMM module.
These Flash ROM modules mostly have a capacity of 1MB, sufficient for the installation of EOS up to V3.xx.
However, the installation of EOS 4.62 needs a 2MB sized ROM module.

EMU%20e64.jpg

E-MU e64 (Photo: Own work)

The 72-pin SIMM Flash ROM module fits into the following devices:

• e64
  • EIV
  • E4K (maybe not?)
  • e6400
  • E4X
  • E-Synth
  • E4XT

Where in the keyboard version of the E4K, the OS ROM may be soldered directly on the main PCB,
and therefore can not be changed.

The EMU Flash ROM Boards

The original EMU SIMM modules are populated by two pieces of Flash ROM IC. In the 1MB version, these are 28F400 (512k x 8 / 256k x 16), while in the 2MB version
they are 29F800 (1M x 8 / 512k x 16) made by AMD. These Eproms operate at 5V DC, and the circuit is comparable simple.

The picture shows (top to bottom)

• 1 MB SIMM with 2 x 29F400
  • 2MB SIMM with 2 x AM29F800BB
  • prototype made by myself with 2 x AM29F800BB

flash-simm-riegel.jpg

Source: http://www.marjorie.de/emu_simm/index_en.htm

De EOS410CL.EXE werd ook genoemd i.v.m. de E64 (géén Ultra).
Ik ben idd wel geïnteresseerd in die upload.

Back