Waarom staat de Novation Bass Station 2 zo vaak te koop?

funkaholic1972

Micro lid
Beste mensen,

Ik ben me een beetje in deze synth aan het verdiepen en het valt me op dat hij vaak te koop wordt aangeboden. Ik vraag me dan ook af wat de redenen daarvan zijn? Is het vanwege onvoldoende mogelijkheden, of om de aankoop van een andere synth te financieren? Of past de sound van dit apparaat niet bij jouw stijl? Indien dit laatste, wat is jouw stijl en waarom precies past de sound van de BS2 niet bij jouw muzieksoort?

Ik hoor het graag van jullie!

Ik vermoed dat mensen door de relatief lage prijs makkelijker besluiten om te kopen en dat er hierdoor ook relatief veel in omloop zijn. Daarna moet een dergelijke synth wellicht toch het veld ruimen voor een andere aankoop. Daarnaast heb je ook altijd nog de categorie mensen die eeuwig op zoek is naar de ultieme synth, daar is geen enkele synth zijn leven zeker vrees ik. :)

Ik vind de Bass Station 2 één van de leukere synths van afgelopen jaar. Behoorlijk recht toe recht aan in gebruik door de "knobby" interface en een heel erg directe sound waar makkelijk een tof resultaat mee te behalen valt.

Uniek of grensverleggend: nee, maar gewoon een leuke bak.

Beste sweety, ik zeg ook niet dat de synth niet populair is, het valt me alleen wel op dat hij vaak te koop wordt gezet. En vraag me af wat daar de reden van is, want ik wil er zelf mogelijk eentje kopen.

De synth heeft veel knoppen en mogelijkheden en is zeer betaalbaar. Als ik naar soundclips op Youtube etc. luister dan klinkt hij echter vaak wat 'plastic' en erg EDM/trance georienteerd, maar dat kan natuurlijk liggen aan de persoon die de soundclip of video heeft geupload.

Ik zoek zelf een synth zoek die lekker funky klinkt, dit omdat ik voornamelijk boogie en electrofunk maak. En vraag me dus af of de BS2 daarvoor wel geschikt is. Vind de arpeggiator en sequencer wel erg leuk om te hebben!

Het is een leuk ding, al vond ik hem zelf niet overtuigend genoeg klinken om hoog op mijn verlanglijstje te komen. Ik vermoed dat er inderdaad veel mensen zijn die er eentje kopen vanwege de lage prijs, er een tijdje mee spelen en hem dan weer weg doen voor iets anders omdat het op geen enkel punt een echte uitblinker is en dus makkelijk weer gemist kan worden zodra er ruimte of budget nodig is voor iets anders.

Ik zou persoonlijk wat anders kopen in die prijsklasse maar het lijkt mij gewoon een bak waar je prima muziek mee kunt maken. Ik denk dat een hoop mensen gewoon iets kopen en er dan thuis achter komen dat het geen geheime talentverhogende eigenschappen bezit heeft maar dat je gewoon moet werken voor een goede sound en melodie.

De synth heeft veel knoppen en mogelijkheden en is zeer betaalbaar. Als ik naar soundclips op Youtube etc. luister dan klinkt hij echter vaak wat 'plastic' en erg EDM/trance georienteerd, maar dat kan natuurlijk liggen aan de persoon die de soundclip of video heeft geupload.

Ik zoek zelf een synth zoek die lekker funky klinkt, dit omdat ik voornamelijk boogie en electrofunk maak. En vraag me dus af of de BS2 daarvoor wel geschikt is. Vind de arpeggiator en sequencer wel erg leuk om te hebben!

Het zo'n beetje alle demos online geluisterd en vind hem niet plastic klinken, erg 101 achtig.

Wat ik vaak ook denk is dat mensen zich laten 'verleiden' en dan daardoor denken dat ze instant techno tracks hebben. Maar net zoals de 101 moet je net even de sweet spots vinden. En daarnaast is het wel een soort one-trick pony. Het is dus niet een veelzijdige synth. Goed als je erg doelgericht met tracks bezig bent, minder als je maar wat zit aan te kloten.

Overigens, voor meer boogie dingen zou ik alsnog voor een MOOG gaan (little fatty, sub etc.).

Omdat het net als de minibrute een betaalbare synth is die veel gekocht wordt door personen die denken dat ze met zo'n synth de nieuwe tiesto gaan worden. Als ze er dan achter komen dat ze ook met die synth geen muziek kunnen maken verkopen ze hem weer. Zei iemand laatst tegen mij, en ik dacht dat er wel wat in zat.

Omdat het net als de minibrute een betaalbare synth is die veel gekocht wordt door personen die denken dat ze met zo'n synth de nieuwe tiesto gaan worden. Als ze er dan achter komen dat ze ook met die synth geen muziek kunnen maken verkopen ze hem weer. Zei iemand laatst tegen mij, en ik dacht dat er wel wat in zat.

Vind ik een beetje een dooddoener. De hele marktplaats sectie van SF staat vol met met mensen die spullen (door)verkopen, en het is het drukst bezochte deel van het forum. Juist de goedkopere dingen nodigen erg uit om uit te proberen en later weer in te ruilen voor iets anders, zonder dat men meteen verwacht de nieuwe Tiesto/Armin/Hardwell te worden dunkt mij. Het sparen / uitproberen van gear is toch juist ook een van de leuke onderdelen van onze hobby?

Beste mensen,

Ik ben me een beetje in deze synth aan het verdiepen en het valt me op dat hij vaak te koop wordt aangeboden. Ik vraag me dan ook af wat de redenen daarvan zijn? Is het vanwege onvoldoende mogelijkheden, of om de aankoop van een andere synth te financieren? Of past de sound van dit apparaat niet bij jouw stijl? Indien dit laatste, wat is jouw stijl en waarom precies past de sound van de BS2 niet bij jouw muzieksoort?

Ik hoor het graag van jullie!

Mijn ervaring is, als je je ergens op focust (vanuit interesse, of wat dan ook) dat je het ineens vaker tegenkomt.
Moet je morgen voor de aardigheid maar eens letten op honden, en dan specifiek op labradors.

Zul je zien dat je ze ineens overal ziet ;) .

(of probeer het met donkerblauwe volkswagens ofzo)

-C-

Het is ook een gevolg van de populariteit. Als een vast deel van alle nieuw verkochte apparaten op marktplaats terechtkomt, maar er worden 100x zoveel nieuwe BS2's verkocht als Moog Voyagers, dan zie je dus ook 100x zoveel BS2s op marktplaats.

Persoonlijk stond ik op het punt op deze te kopen maar toen kwam ik gelukkig net op tijd erachter dat hij geen midi thru had, iets wat in veel setups toch niet ideaal is. Ik kan me voorstellen dat er best een aantal mensen daar zijn achter gekomen ná de aanschaf van dit voor de rest naar mijn mening prachtig apparaat.

Het aantal mensen die met een 100% daisy chain setup werkt is op een paar handen te tellen. Ik denk ook dat het een impulsaankoop/"hiermee wordt ik de nieuwe Tiesto"-iets is.

- leuke kleine synth
- veel features
- klinkt goed
- laag geprijsd
- analoog met presets
- arp, stepsequencer en effects
- wordt veel aangeboden

= een synth waarvan de drempel om 'm te kopen/proberen wel erg laag ligt en ook nog eens veel mensen aanspreekt.
= dus ook een synth die snel/vaak even uitgeprobeerd wordt en dan toch weer wordt verkocht als men erop is uitgekeken.

Simpel toch? Bij mij komt ie ook nog wel een keer in de studio ;) Leuke synth!

Persoonlijk stond ik op het punt op deze te kopen maar toen kwam ik gelukkig net op tijd erachter dat hij geen midi thru had, iets wat in veel setups toch niet ideaal is. Ik kan me voorstellen dat er best een aantal mensen daar zijn achter gekomen ná de aanschaf van dit voor de rest naar mijn mening prachtig apparaat.

Een midi thru boxje kost een paar tientjes of zelfs minder. Ik had er 1 van 12 euro die al jaren perfect werkt. Daar zou ik m niet voor laten liggen...

Sta op zich altijd wel sympathiek tegenover Novation spul, maar vond bij de BS II het gebrek aan CV in- & uitgangen wat jammer.
Dat beviel me aan de Arturia *brutes enorm weer enorm goed, terwijl ik eigenlijk altijd een flink vooroordeel tegen dat merk had.
Ik vind graag & gauw smoesjes om iets te kopen maar vond de BS wat te veel gemiste kansen hebben.

Heb nog wel ergens een Super BS rack staan die ik maar niet wil verkopen.

Back