Waarom zo ondergewaardeerd

TonL

Ingeburgerd
Ik heb sinds een week een GEM Equinox ,en ik vind het raar dat zo,n ding zo ondergewaardeerd is, sounds mogelijkheden ,toetsenboard ,perfect ,zit een HD in floppy, ik vind het een klasse ding.
Wie is het hiermee eens???, en zijn er nog meer tevreden gebruikers???..
Ton........

Ik heb zelf ook een GEM Equinox 76 sinds een tweetal jaren.

Het klavier vind ik heel prettig om op te spelen en ook de aftertouch is goed doseerbaar. Dit vind ik een van de sterke punten (voor mij toch).

Hij is stevig gebouwd en weegt dus ook wel wat maar valt best mee als ik vergelijk met mijn Motif XF8. Wellicht zal de GEM Equinox 88 ook heel wat meer gewicht in de schaal gooien.

De bediening is een beetje traag. Vooral als je veel in de menu's moet duiken is dat minder aangenaam om te werken.
Zoals elk workstation is er een breed palet aan golfvormen beschikbaar. Zelf gebruik ik zelden de piano's, gitaren,... De typische synthesizer golfvormen vind ik uitstekend en prima om vintage synth geluiden te maken. De effect processor is zeker een goede aanvulling om mooie klanken te maken.

In reviews lees ik vaak over problemen die wellicht in de oorspronkelijke firmware aanwezig waren, zelf kan ik die nagenoeg niet reproduceren. Vastlopers? Nee, nog niet ervaren. Mijn exemplaar is voorzien van de allerlaatste firmware.

De sequencer heb ik (nog) niet gebruikt aangezien ik daarvoor de Motif XF gebruik (+ cubase). Maar de Grooves vind ik alvast zeer bruikbaar. Ook de arpeggiator is voldoende uitgebreid en prima instelbaar.

Mijn exemplaar heb ik voorzien van 32 MB RAM en een CompactFlash-to-IDE kaartje + CF kaartje van 2 GB. Veel goedkoper dan een gewone IDE-schijf. En ik kan het kaartje gewoon verwijderen als ik nieuwe samples wil uitwisselen. De SCSI-optie heb ik dus niet nodig (al heb ik dat kaartje er wel bij gekregen). Het frame van het SCSI-kaartje ga ik gebruiken om de CF-adapter op te monteren zodat ik het kaartje gewoon aan de achterkant kan verwisselen zonder de behuizing te moeten openen (wordt een klusje voor de kerstvakantie).

Als synthesizer vind ik deze uitstekend. Enkel het zelf maken van geluiden (zeker vanaf 'nul') is best tijdrovend. Gewoon wat draaien aan de knoppen is niet echt aan de orde maar als je ongeveer weet wat je nodig hebt om een bepaalde klank te maken is het best te doen.

Ik ben in ieder geval blij dat ik de GEM Equinox 76 heb gekocht. Alleen al omwille van het prettig spelende klavier zal die niet snel uit mijn setup verdwijnen.

Ja Hover, mooi , ik heb zelf ook een uit de Motif serie en ik zal je zeggen dat ik die veel gebruik voor de EP s, ,ik ben er heel tevreden mee ook een 76 toetsen , ja er zat bij mij een HD tje in 2gb, zat denk ik, en de geluiden ja ik heb ze nog niet allemaal geprobeerd, ja het is een beest 12Kg , mijn Motif weegt de helft, ben zelf nog zeker niet aan editen toegekomen , maar ik betwijfel of dat nodig is met al die sounds, leuke organs trouwens.
Display had iets meer gemogen met meer info maar het is te doen....

Hier ook een Equinox gebruiker.
Vind de klanken zeer bruikbaar en de effecten zijn inderdaad mooi meegenomen.
Ik vind 'm ook heel wat minder basisruis hebben dan de S2Rturbo die ik heb van GEM.
Een ding is (vind ik dan toch) hun filosofie, manier van denken, die zich vertaalt in het gebruiksgemak vind ik niet direkt hands-on.
Als ik 'm multitimbraal wil gebruiken met een RM1X als sequencer en dan nog eens rechtstreeks wil aanspreken via een masterklavier ondervind ik nogal wat communicatieproblemen.
Niet direkt onoplosbaar maar toch lang zoeken eer ik er uit kom...

Cheers,
Exo. :mega:

Back