Gitaar, lijn en hardcore dingetje

KrisvdAssem

Ouwe rot
Ik zit met een vraagstukje over lijnsignaal naar gitaarsignaal.

Ik wil analoog gaan stoeien met hardcore kicks dus stond op het punt een gitaar distortion paneel aan te schaffen zodat ik mijn non distorted kicks daar doorheen kon jagen en die weer binnen te laten komen via mn IO.

Toen schoot me tebinnen dat zo'n distortion paneel gitaar signaal nodig heeft, en mijn IO stuurt alleen Lijn Signaal uit.
Er zullen vast wel kastjes zijn die lijn omzetten naar Gitaar signaal, dus nu de vraag. Wat is jullie ervaring met het omzetten van signalen?

Haha, ik ben echt nog een leek op dat gebied. K wil een pendaal met een buisje en misschien mol ik dat buisje als ik daar lijnsignaal doorheen pomp ofzo. Wil ff zekerheid hebben :D

Maar thnx kerel! Ik ga re-amp box is ff googlen :)

Waarom zou je het signaal om moeten zetten? Je stuurt toch gewoon audio in? Zelf heb ik het ook een paar keer geprobeerd (en snap dus jouw poging) maar vond het echt helemaal nergens naar klinken. Maar dat moet jou niet weerhouden om het zelf te proberen.

Tsja ik zou het niet weten haha. Het opblazen van mijn buis is dus niet mogelijk, dat scheelt al een hoop.
Dus het enige nadeel is dat je je geluid al overstuurd voordat je uberhaupt een distortion toepast?

Dus het enige nadeel is dat je je geluid al overstuurd voordat je uberhaupt een distortion toepast?

Nee niet echt. Dit kan je zelf bepalen. Als je het op een normaal volume instuurt overstuurt het niet. Vergelijk het met een kanaal in je DAW. Zolang deze onder de 0 dB blijft overstuurt de sound niet. Kom je erboven, dan gaat ie clippen. Hetzelfde gebeurt bij zo'n pedaal. Als je dus hard instuurt (boven de 0 dB) dan gaat ie clippen/oversturen.

Dat klinkt idd logisch, maar dan snap ik niet waarom er verschil tussen lijn en gitaar signaal word gemaakt als je dat gewoon kan gainen

Copy pasta:

What’s the difference between Mic, Instrument, Line, and Speaker level signals?
Article #1719792
In the audio world, there are 4 signal levels that we deal with: mic, instrument, line and speaker.

Mic level is the lowest, or weakest, level signal of the four and requires a preamplifier to bring it up to Line level.

Instrument level signals live between mic and line level signals and have the most variation. You typically see this kind of signal come from an electric guitar or bass. They also require a preamplifier to come up to line level.

Line level signals are the highest level signals before amplification. This is the type of signal that typically flows through your recording system after the preamplifier stage and before the amplifier that powers your speakers. There are two types: Consumer and Professional. Consumer line level is rated around -10dBV and is what you’ll find in products like a CD player. Professional line level is rated around +4 dBu and is found in things like mixing desks and signal processing equipment. If you see that little switch on your gear that says +4 or -10, that’s what that’s for. Be careful not to send a line level signal to a preamplifier expecting a mic or instrument level signal.

Speaker level signals are post amplification. After a line level signal enters an amplifier, speaker level signals are output to your speakers. These signals are much higher in voltage than line level and require speaker cables for safe signal transfer. You should never plug a speaker level signal into a source expecting anything less than a speaker level signal.

Back