Cubase SX vervelend probleem - Wie helpt?

gobat

Ingeburgerd
Beste forumleden,

Wie van jullie kan mij vertellen wat precies het probleem is als Cubase SX tijdens de weergave (opname of niet) soms ineens het geluid laat hikken. Dus, dat alle klinkende tonen ineens worden afgebroken, totdat er weer een nieuwe toetsaanslag komt. (Het lijkt wel een soort reset) Dit geeft vooral een probleem bij tonen die lang aanhouden. Die vallen dan gewoon weg omdat er geen nieuwe toetsaanslag komt voor de komende maten. Ligt dit aan bepaalde instellingen? Het gebeurt volgens mij niet met regelmaat maar willekeurig; om de paar minuten gebeurt het een keer.

Ik hoop dat iemand dit stordende probleem herkent en dat iemand me kan helpen.

Met vriendelijke groeten

GoBat

Ik had een soortgelijk probleem, maar dan alleen bij het opnemen van MIDI. Tijdens een opname werd de eerst gespeelde toets keurig weergegeven, maar alle daarna gespeelde noten speelde die even niet om ze later allemaal tegelijk te spelen. Kon ik natuurlijk niet mee werken. Ik moet zeggen dat ik dit had met een illegale versie die ik even had geinstalleerd om te kijken of SX wat toe zou voegen aan mijn, LEGALE versie van VST 5.1. Maar met deze problemen, samen met een instabiele tempo, heb SX er snel weer van afgehaald.

Oh ja, ik gebruik een MIDEX 8.

Je kreeg bij je illegale versie natuurlijk niet de patches die die problemen hebben opgelost? :D
De performance tips van Steinberg zelf (met betrekking op ACPI enzo) zijn ook erg nuttig.
Als je ff zoekt kun je hier wel wat posts over vinden.

Over deze problemen zijn websites volgeschreven. Het probleem zit 99% van de keren in de driver die bij je geluidskaart zit. Als je daar de laatste versie van hebt + de laatste versie van Cubase SX/SL dan is het probleem opgelost. Let wel op dat je genoeg schijfruimte hebt en een degelijke CPU. Zet anders tijdens het opnemen de Performance meter aan van Cubase. Als die gaat steigeren (in het rood lopen enzo) dan is dat je probleem.

Is dat het niet dan zal je hoogstwaarschijnlijk naar je WinXP instellingen moeten kijken, maar dat wordt voor niet-IT-ers vaak als lastig beschouwd.

Dus:

1) laatste drivers geluidskaart (liefst ASIO compatible)
2) laatste update Cubase
3) check de performance van je systeem
4) Ga WinXP tunen

Back