Commercials en andere Reclame

pjeut

Ouwe rot
Hallo iedereen,

Heeft iemand van jullie ervaring met dat jouw productie voor een commercial (radio, tv, internet) wordt gebruikt? En wat is daarbij gebruikelijk wat betreft rechten en gages?
En dan bedoel ik zowel als er gebruik wordt gemaakt van een nummer of song waar overduidelijk auteursrechten op van toepassing zijn als soundscapes en bites die gebruikt worden.

Ik kan me voorstellen dat voor de gebruikte track met alles wat daarbij komt een gage kan worden afgesproken. En wat is hierbij gebruikelijk? Een uurloon, een lumpsum? En wat is hierbij gebruikelijk en is dat nog afhankelijk van het succes van de campagne?
Daarnaast neem ik aan dat, als het wel om een song of nummer gaat dat de auteurswet van toepassing blijft. Maar wat als de opdrachtgever wil dat de rechten van de commercial helemaal naar hem/haar toe gaat? Geldt dat dan ook voor het nummer in kwestie?

Ik hoop dat ik mijn punt een beetje duidelijk heb gemaakt.
Ik hoor graag van jullie.

Groeten,
pjeut.

Ik heb dit ooit eens gedaan en omdat ik het niet echt een nummer vond en er niet zeer aan gehecht was heb ik mij in een keer laten afkopen.
In andere gevallen spreekt men een bedrag af per keer dat de reclame word uitgezonden(moet je natuurlijk wel langer op je geld wachten), het is maar net wat je wil.
Ik heb toen gebruik gemaakt van de stichting Raak, die handelen alles voor je af zoals de belasting die af gaat en batalen jou weer uit.

Wat zijn veelvoorkomende bedragen voor een dergelijke afkoop? En los daarvan blijft natuurlijk de auteurswet gelden, dus bij veel airplay vanwege of als gevolg van de commercial krijg je op die manier er natuurlijk nog de revenuen van.

En die Stichting RAAK. Wat doen die precies? ik heb er op gegoogled maar ik kon ze niet echt vinden.

Sta je ergens onder contract? Is het de bedoeling dat je speciaal voor de commercial wat schrijft of gaat het om bestaand materiaal? Gaat het om een lokale commercial, landelijk of internationaal?

Misschien vloeken in de kerk, maar wellicht kunnen onze vrienden van Buma iets voor je betekenen als het om informatie gaat.

Oh stichting Raakvlak bedoel je?

Ik ben bij BUMA aangesloten. Ik zal 'ns op hun site kijken.

Bericht door een moderator:
Misschien niet zo handig om pb's openbaar op t forum te zetten?

Afspreken per keer dat de commercial wordt uitgezonden gebeurt bijna nooit.
Het is afhankelijk van klant wat je kan vragen natuurlijk. Een goed doel heeft minder geld dan abn.
Daarnaast is het wel ook afhankelijk van aantal commercials waar het in gaat zitten
Tv, tv tagon, radio etcetra.
Normaal gesproken hou je zelf de rechten van de track maar wordt het gebruik ervan afgekocht, meestal voor een jaar.
Er zijn ook bureaus die een derde van de rechten vragen, en dus ook de buma inkomsten daarvan, maar meestal niet.
Het is gebruikelijk dat je een bedrag krijgt voor produktie(als het niet al een bestaande track is) en buyouts per commercial. (Bv een 30 sec tv, 30 radio en n 45 internet, ik noem maar wat). Dat geldt dan voor een jaar en als ze daarna nog willen uitzenden moeten ze opnieuw afkopen.
Als het een bestaande track is die ze willen gebruiken dan is t aftasten en prijsschieten.
Soms zijn ze al zo verliefd geworden op de track in de edit, dat ze bereid zijn behoorlijk te betalen.
Als je track redelijk inwisselbaar is natuurlijk niet.
Je kan er rekening mee houden dat stocktarief over het algemeen 900 euro per 30 sec per jaar is voor n tv commercial.en ik dacht 480 voor radio per 30 sec.
Het ligt er ook aan of je je klant kent.
Zo ja, dan kan je ook vragen wat ze hebben aan budget voor muziek.
Dat kan varieren van 1000 voor n eigen produktie tot 50k voor n track van een grote artiest, tis maar net hoe t gaat.
Er is dus niet echt 1 standaard afspraak.
Wat ik wel zou adviseren is dienstbaar zijn en ook diverse edits maken voor de commerciallengte.
Goed luisteren naar wat ze nou echt willen en meedenken.
Dat levert nieuw werk op
Als je nog specifieke vragen hebt kan dat best per pb ook :)

Back