Ensoniq DP4+ voeding

LSDeef

Pulsecore king !
Aangezien de voeding van mijn ensoniq DP4+ behoorlijk in aan het kakken was, heb ik vervangende trafo's gehaald. De originele trafo bleek (na bellen met manufacturer van de trafo) een costum gemaakte trafo te zijn. Derhalve lastig aan te komen uiteraard. Dus zodoende heb ik de makkelijke weg gekozen en heb ik een ringkern EN een 'normale' trafo gehaald om de ensoniq te voeden.

Na opsolderen gaf de Ensoniq helaas aan op het LCD "Bad DC voltage offset". Spanningsregelaars werden ook behoorlijk heet, dus toch verkeerde ingangspanningen op het circuit.

Zou iemand die in het bezit is van een DP/4+ heel lief kunnen zijn en na kunnen meten wat de voltages zijn na gelijkrichting etc ?

Op de foto's die ik toegevoegd heb kun je zien welke connectors/pinnen ik bedoel. Als het even kan, graag de spanning belast en onbelast.

Je zou mij hier ontzettend veel mee helpen, want ik mis de extreem lekker weirde DP4+ echt ontzettend in mijn setup !!!!!

:mega:

IMG_4626.jpg

In Nederland met de stabiele netspanning is een voltage verschil tussen ingang en uitgang van de spanningsregelaars 3 Volt voldoende. Het kiezen van een trafo kan lastig zijn omdat de aangegeven spanning enkel op gaat wanneer de trafo maximaal belast wordt. Een trafo met een hoog vermogen die weinig belast wordt geeft een hogere spanning af dan gespecificieert. Bij een bloktrafo is dit verschil groter dan bij een ringkerntrafo.

Vaak wordt voor een +15V voeding een 18V AC trafo genomen. De spanning na gelijkrichtijg is dan
(18-1,3) * 1,42 = 23.54 Volt --> Veel te hoog eigenlijk.
Kiest men voor een ringkerntrafo van 15 V AC dan geldt:
(16 - 1,3) * 1,41 = 19,3 Volt - wat een moeie waarde is voor een +15V voeding.

Voor een 5 Volt voeding zou een trafo van 7,5 AC volt ideaal zijn.

Back