Kraakdoos

Origineel geplaatst door Imipolex
Klinkt zo:
Weet je zeker dat je mijn vriendin niet geslagen hebt...dat klinkt hetzelfde.. ;)

Errug vet dit!

Ik moest zelf denken aan jaren 50 Sci-Fi soundtracks, maar inderdaad, die 'gil' ...
Vond al dat de buren wat raar deden vanochtend. Sorry mensen.

Volgens mij hoor ik ook een beetje een brom van een versterker of hoort dat ?klikt wel cool z,n kraakdoos.

Imoplex, heb jij geen schema van dat ding, of kun je misschien een foto van de onder en bovenkant van de printplaat maken? of een tekeningtje?

imipolex in je laatste post zei je dat je nog wat meer info zou posten....
is dit ding misschien ook aanstuurbaar te maken?

Origineel geplaatst door chielos
imipolex in je laatste post zei je dat je nog wat meer info zou posten....
is dit ding misschien ook aanstuurbaar te maken?

Ja, ik weet 't. Moet even wachten op de digitale camera. Dan zal ik uitgebreid posten. Maar zoals ik al zei, 't schijnt dat STEIM ze weer maakt, dus... Koop een originele als je kunt.
Over aanstuurbaar maken: lees voorgaande post:
Er zijn 6 aanraakvlakjes, 15 schakelaars + pots, relais of transistor ertussen, moet aangestuurd kunnen worden door gate signalen van 5V. Zover ben ik nog niet...

Origineel geplaatst door 6 trak
volgens mij is dit al een heel oud concept... klinkt erg als een van de eerste uitvindingen van raymond scott

circle machine

Het klinkt alleen 'ook ouderwets', maar de circle machine is iets anders: scott ripte het idee destijds van zo'n antieke drummachine met een draaischijf en sleepcontacten om drumgeluiden te triggeren, en bedacht dat ie hiermee ook tonen zou kunnen triggeren, oftewel voltages...

Hoi Twiki,
Ik ben zojuist lid geworden van het forum en het doet me deugt dat ik meteen iemand kan helpen. Want toen ik je berichtje las dacht ik meteen: Die heeft het schema van de kraakdoos zeker van die Belgische schoolsite. Ik heb hetzelfde schema namelijk ooit nagebouwd om erachter te komen dat het niet werkte. Met een beetje klooien en wat toeval ontdekte ik dat er gewoon een simpel foutje in het schema zit. Op het schema heb je bij de 709 opamp een pinnetje dat direct met de aarde is verbonden en dat geen nummertje heeft, dat is pinnetje vier van 709 opamp! En in het schema heeft de opamp al een pinntje 4, maar dat is eigenlijk pinnetje 6 van de opamp. Ik denk dat als je dat op je breadboard aanpast dat je kraakdoos plots wild zal kraken.
Ik heb er inmiddels een stuk of 250 bouwpakketjes van op de wereld gezet. en deze zijn hoofdzakelijk door scholieren zonder electronika ervaring in elkaar gesoldeerd, en ze deden het bijna allemaal in een keer! Echt geweldig om een hele schoolklas kraakdozen te laten solderen die dan langzaam allemaal beginnen te scheuren en te krijsen!!!
Ik hoop dat de jouwe het nu ook snel zal doen,
Groeten,
Roel

Origineel geplaatst door Draakje
Hoi Twiki,
Ik ben zojuist lid geworden van het forum en het doet me deugt dat ik meteen iemand kan helpen. Want toen ik je berichtje las dacht ik meteen: Die heeft het schema van de kraakdoos zeker van die Belgische schoolsite. Ik heb hetzelfde schema namelijk ooit nagebouwd om erachter te komen dat het niet werkte. Met een beetje klooien en wat toeval ontdekte ik dat er gewoon een simpel foutje in het schema zit. Op het schema heb je bij de 709 opamp een pinnetje dat direct met de aarde is verbonden en dat geen nummertje heeft, dat is pinnetje vier van 709 opamp! En in het schema heeft de opamp al een pinntje 4, maar dat is eigenlijk pinnetje 6 van de opamp. Ik denk dat als je dat op je breadboard aanpast dat je kraakdoos plots wild zal kraken.
Ik heb er inmiddels een stuk of 250 bouwpakketjes van op de wereld gezet. en deze zijn hoofdzakelijk door scholieren zonder electronika ervaring in elkaar gesoldeerd, en ze deden het bijna allemaal in een keer! Echt geweldig om een hele schoolklas kraakdozen te laten solderen die dan langzaam allemaal beginnen te scheuren en te krijsen!!!
Groeten,
Roel

wohaaaaaaa geweldig :geslaagd: :geslaagd:

Doh! Inderdaad dat zal het wel zijn, ik heb eigenlijk de hele tijd gezocht in de uitgang, ik had zoiets van de oscillaties, kraak en ruis veroorzaak ik zelf dus daar kan niet zo veel mee mis zijn. Bedankt Roel! Ik ga het van het weekend ff proberen.

Origineel geplaatst door Jena_mu6
Yo Draakje,

kunnen wij niet v.d. kitjes van je kopen................of nog beter, wil je het schema delen met ons?
Een kit kopen is inderdaad een goed idee. :)
Laat maar iets weten als je er nog hebt. Ik wil wel wat uitproberen. :)

Origineel geplaatst door Draakje
Hoi Twiki,
Groeten,
Roel

Een echte Bosschenaar doet aan kinderarbeid. ;)

Ohja welkom op dit forum. :D
Leuke naam, Draakje, ben je ook van goud? :biertje:

kraakdoos

kraakdoos

Hoi,
Wat goed zeg dat er hier zoveel mensen blij worden van zo'n kraakdoos. Het is ook echt een geweldig muziekapparaatje, heb ooit een vriend te logeren gehad die ff een tijdje moest uitchillen en tot rust komen enzo, en die gast heeft hier 4 dagen met zo'n kraakdoos in zijn handen gezeten, was geen omkijken meer naar!
Ik wil trouwens best van die kitjes verkopen, alleen zou ik dan nog een beschrijvingkje moeten maken, van hoe inelkaar te zetten, en ik moet de prijs dan nog bedenken. Ik maak de printjes namelijk zelf en dat is best een hoop werk, ieder printje heeft zo'n 54 gaatjes die geboord moeten worden!! Verder vind ik dat ik er weer geen winst op moet maken, want het is niet mijn uitvinding, maar die van Michel Waisvitz. Als ik van die kitjes ga verkopen zal het iets van 12,50 euro incl.verzendkosten worden. En er zit trouwens geen kastje of behuizing bij.
Het schema is trouwens voor iedereen beschikbaar, Twiki had de link naar de site met het schema al in een van zijn berichten staan. Er zit dus echter wel een fout in dat schema: opamp 709 pin zonder cijfertje (zit direct aan de aarde!) is pinnetje 4 van de opamp, en pinnetje 4 in hert schema is eigenlijk pinnetje 6 van de opamp.
Iedereen die zo'n kitje zou willen bestellen moet me maar een berichtje sturen.
Groeten,
Roel:walker:
Leuke site ook, en alleen me hartje is van goud!:engel:

Back