Roland 181 CV keyboard stretch

exel

Ouwe rot
Het 181 keyboard dat bij mijn system 100M kwam is ergens over de nacht heen uit zijn calibratie gesprongen. De avond ervoor was alles nog in tune, nu zit hij (op gevoel) dichter bij de 0.9V/oct dan de gewenste 1.0V/oct. Ik heb een service manual gevonden en er is gelukkig een afstelling voor de octave stretch, maar ik vind het een beetje raar hoe hij ineens versprongen is. Tijdje de power eraf gehad, maar de situatie bleef. Iemand enig idee wat daar gebeurd kan zijn?

Ja, met eeen sequencer is alles nog strak in tune. Het probleem doet zich ook voor op beide oscilators. Misschien ook even checken dat de 12V die uit de 191-J komt niet is ingekakt.

Eindelijk multimeter binnen \o/. Voeding bleek netjes +15V/-15V. Next step, keyboard openschroeven en afstemmen.

Er zitten linksboven 2 kleine potmetertjes waar een schroevendraaier in kan. Met de 1 verleg je het 0v punt en met de andere de spreiding van voltages. Het is ff kutte maar je komt er wel uit. Probeer met kleine tikjes te werken en niet die potmeter in 1x 90graden omgooien ofzo. Een mulitmeter kan handig zijn. Doe een kabel in de cv-out en hang die aan de meter.

Was nog vergeten te melden, maar is gelukt inmiddels. Potmetertje is inderdaad nogal gevoelig, moest een paar keer op-en-neer voor hij netjes 1V/oct deed.

Bedankt voor het meedenken, iedereen!

Back