Hoe krijg ik midi en audio precies synchroon?

MdJ

Stamgast
Hey peeps,

Ik werk met een Virus C en cubase sx... op de een of andere manier willen mijn midi en audio maar niet goed synchroon lopen, het lijkt nmlk alsof de midi telkens een tikkie later komt als de audio, en dat klinkt gewoon niet nice.

Wie herkent dit probleem, of weet er misschien een oplossing voor?

Groeten,

Menno

Het probleem is dat MIDI en audio niet met dezelfde klok meelopen. Alleen het beginpunt van de audio kun je koppelen aan MIDI. Hierdoor kan, naarmate je nummer vordert, de MIDI en audio steeds minder synchroon gaan lopen.

Wat meestal wel wil helpen is de audio partijen in stukken knippen van elk +/- 4 maten en elk stukje z'n eigen beginpunt te geven.

Origineel geplaatst door Dimchord
Het probleem is dat MIDI en audio niet met dezelfde klok meelopen. Alleen het beginpunt van de audio kun je koppelen aan MIDI. Hierdoor kan, naarmate je nummer vordert, de MIDI en audio steeds minder synchroon gaan lopen.

Wat meestal wel wil helpen is de audio partijen in stukken knippen van elk +/- 4 maten en elk stukje z'n eigen beginpunt te geven.

kom nou gast, lees de handleiding van SX eens. Zijn je drivers fatsoenlijk geïnstalleerd ....

Ik ken het probleem heb zelf de Virus KB, maar ik krijg het ook niet strak met SX, alles drivers zijn goed geinstalleerd en ja heb de cubsase handleiding gelezen, maar zonder resultaat! Ben weer terug gegaan naar Cubase 5.1 en daar werkt alles perfectico! :okdan:

Is het een illegale versie en draai je XP, dan verklaart dat een hoop..

zoniet, check welke driver heb je geselecteerd staan bij audio/system
Staat er geen channel delay aan, of een delay op de track (heel verneukeratief; als je het blokje aanklikt zie je alle opties aan de linkerkant zoals transpose en delay die voor het blokje gelden ipv de gehele track probeer maar eens uit)

Ik heb een echo layla 24... draai Cubase SX onder win98, met een midex 8...

Nu ben ik er achter gekomen dat het probleem voornamelijk in de delay zat van de virus... die vreemd aan het doen was... zet ik m uit klinkt alles weer redelijk normaal. Verder heb ik het synchroon probleem opgelost door in het transport/sync settings menu een signaal naar de virus te laten sturen, welke precies weet ik niet meer.

Uiteindelijk bleef het delay probleem over, maar dat lijkt sinds ik de virus op mn Layla midi port heb gezet over te zijn.

Strange strange world.

Origineel geplaatst door Sander02
Is het een illegale versie en draai je XP, dan verklaart dat een hoop..

verklaar dit beide eens............

SX is volgens mij gemaakt om onder windows XP te draaien, niet onder 98.
Verder zit er altijd wel een beetje vertraging in midi maar of het hoorbaar is ligt aan hoeveel data je gebruikt. Je kunt ook een midi to audio offset aangeven in Cubase zodat de audio vertraagd wordt t.o.v. de midi zodat je de boel gelijk kan trekken als bepaalde midi apparaten laat reageren.

Cubase SX heeft toch full delay compensation waardoor midi en audio timing altijd zo goed als recht getrokken wordt. Tenzij je synth dus zelf voor vertraging zorgt.

Hoe kun je het het beste testen? Door van een bepaalde synth bevoorbeeld de C op te nemen, en dan precies netjes te snijden, weer af te spelen of herhalen met bijv. Halion, terwijl je tegelijkertijd ook het zelfde geluid weer uit je synth laat komen met MIDI? En dan met latency compensation schuiven tot het heel erg flanged of het zelfs gelijk loopt?

Ik heb dit probleem dus precies hetzelfde!

Ik heb een nieuwe midex 8 gekocht (i.p.v. mn oude amt 8) voor cubase SX omdat deze strakker zou lopen, maar nu loopt de delay (lees echo) niet meer in sync terwil de 'echte' nootjes (welke niet gedelayed worden) juist strakker op tijd lopen.

Ik heb wel een groove in het nummer van 20% gebruikt. Maar met de AMT-8 liep deze delay wel strak
Weet iemand toevallig hoe ik deze groove in de virus ook zo kan instellen (dit verklaart mijn probleem namelijk misschien wel)

dat je delay niet strak loopt komt omdat een sequencer zoals Cubase niet 1 constant Midiclock signaal geeft,maar steeds weer opnieuw een signaaltje....als je een drumcomputer of zoiets hebt,kun je die beter als Midiclock-master gebruiken...

de meeste fx hebben er niet zo'n last van (niet hoorbaar tenminste,meestal alleen als je je sequencer start),
maar sommige fx soms wel....dit kun je ook oplossen door niet te syncen met de Midiclock,maar gewoon ouderwets de delay-tijd in te stellen...;)

of 1 keer je Cubase laten lopen,en dan de Midiclock uitzetten....

Back