Advies gevraagd.

nhl2003

Stamgast
Helloeeee

Momenteel ben ik voorzien van diverse synths, workstations, Focusrite Scarlett 8i6 en paar KRKs. Ik wil graag mijn studio uitbreiden met Focusrite ISA 428 MKII, Neumann TLM 103 of 107 (voor vocals). Graag jullie mening over de ISA en de TLM versies (welke van de twee).

Een stom vraag maar hoe wordt mijn aansluiting geregeld vanaf mijn synths (jacks) via de ISA 428 naar de interface? Zijn hier eventueel instructie videos van?

Alvast bedankt.

Van de 107 weet ik weinig, over de 103 hoor ik wel goede verhalen.

Focusrite ISA zijn decent preamps. Ik vond hem voor mij in de praktijk weinig waarde toevoegen boven de preamps in de betere geluidskaarten (RME, Apogee, UA).

Als je interface al een redelijke recht-toe-recht-aan pre heeft, dan kun je overwegen iets te zoeken dat wat meer op zijn buizen/transistors leunt, zoals de UA610, of een 1073 clone. Ik vind dat soms een beetje teveel van het goede, maar als je contrast zoekt met wat je al hebt kan het de moeite waard zijn om meer die kant op te kijken. Als je helemaal zonder pre-amps zit, dan is de ISA een hele goede keus.

Binnen het budget van de TLM, op zoek naar Neumann-smaak, heb ik in het verleden overigens gekeuzen voor de Hulk 990 van Michael Joly, die best goed bevallen is.

En de combinatie van LA-610 MkII en The TLM 103? Is dit een goede combi voor de male vocals? En hoe zit het dan met keys input (audio geen midi), valt dit goed te compressen met de LA?

Ik denk dat de LA-610 wel een leuke combo kan zijn met de TLM, ja. Je kan hem ook voor een synth gebruiken, maar let wel dat het hele apparaat mono is. Wees ook voorzichtig met compressen tijdens het opnemen.

thnx exel. Ok dus het gaat niet werken als ik mijn synth of workstation wil proberen te compressen met de LN omdat de outputs in stereo zijn (LR). Hoe kan ik dan wel het beste doen? Is er een bepaalde type compressor die dit wel kan doen of zijn er andere mogelijkheden waar ik de stereo compres tijdens het opnemen (los van plugins achteraf).

En hoe bedoel je met "wees ook voorzichtig met compressen tijdens het opnemen", waar moet ik dan rekening mee houden?

En hoe bedoel je met "wees ook voorzichtig met compressen tijdens het opnemen", waar moet ik dan rekening mee houden?
Ik gok dat dat is, omdat je het compressie-effect moeilijk ongedaan kan maken. Je maakt ook eventueel ruis en andere bijgeluiden harder vóórdat je de opgenomen sample hebt "opgeschoond".. dwz als ik een geluidsopname maak zonder compressie en gewoon zorg dat het zo hard mogelijk binnen komt (en evt. peak limiter voor veiligheid, maar liever niet) en die opname eerst handmatig opschoon (pre-EQ, pieken checken, e.d.) dan zal compressie dáárna minder rommel versterken lijkt me, je kan er dan ook rustig aandacht aan besteden zonder dat iemand (of jijzelf) bij de MIC moet staan "test test" eer je de compressie eens goed hebt gezet.

Mocht je het nu toch willen, wat meesten doen is een split maken > 1 droge opname van bijv de Direct OUT vd pre-amp, en 1 bewerkte opname. Gewoon vd zekerheid, nogmaals, als vooraf ingestelde compressie achteraf niet OK blijkt.. is het zeer lastig te herstellen. Voordeel van wel vooraf compressen/eq-en is tijdswinst.. je kan evt. gelijk aan de slag met je opgenomen materiaal.

Er zijn overigens diverse topics hier (en elders op fora) over Preamps zelf, over combinatie Preamps & Mic, over de karakteristieken, waar je je keuze op kan baseren e.d.. uuuuren leesvoer :) Heb zelf de preamps van een motu828mk3, een FMR RNP, een SPL goldmic voor buizenklank en een grote tape-recorder < zo ben ik imo redelijk goed voorzien; allemaal in budget range, ik vond de flexibiliteit in keuze belangrijker dan 1 top preamp. En zo ook voor de MIC's.. een Neumann komt nog weleens ooit, ook hier verkies ik meerdere zo verschillend mogelijke mic's boven 1 top mic.. met 1 dure vintage Neumann red ik het niet, voor zeg een drumstel :) dus liever een zooi dynamics, een matched-pair condensators voor stereo, een groot-membraam (met figure-8!), een ribbon enz. En dan véél experimenteren en de kwaliteit eerst zoeken in de techniek van het opnemen zelf. Daarna volgt de wijsheid -denk ik- vanzelf waar je meer euro's in zou willen steken.

De "gouden combinatie" kan weleens veel goedkoper zijn dan je in 1e instantie dacht (voor het betreffende materiaal) + zowel in budget-range als in top-range, als je "bovenin" een van die ranges zoekt zijn de verschillen marginaal imho. Ik neem persoonlijk liever de "mindere auto die full-option is, dan het uitgeklede instapmodel van het dure merk"

Laatst gewijzigd:
Dank je wel Sander. Ik heb wel wat vragen :).

Waar gaat de voorkeur naar aan soort compressions voor vocal opnames, compresion of leveler? Ik neem aan dat b.v. zowel de WARM AUDIO WA76 als LA-610 MkII een leveling amplifiers zijn en geen compressions. Maar de LA heeft een optical compression maar heeft geen attack en release knop. Wordt dit dan automatisch geregeld in dat bak? Kun je al een opgenomen vocal of iets anders achteraf compressen/EQen etc.. m.b.v. hardware b.v. de LA? Wat is het verschil tussen optical compressions en de gewon die ISA 428 MKI heeft? Begrijp ik het goed dat als je een stereo signaal (zoals synth of keyboard) gecompressed wilt opnemen dan heb je een stereo compressor nodig?

Ik heb de TLM-103 in combinatie met een UA Twinfinity pre-amp. Mooie sound voor dat geld. De mic komt misschien wel nog mooier tot zijn recht bij wat hogere (vrouwelijke) vocalen, maar ik ben er toch ook wel erg blij mee. Hij is behoorlijk gevoelig, pikt veel kleine dingen op. Dus met opnemen kan dat een voor- en nadeel zijn, afhankelijk van hoe lawaaierig je omgeving is.

Voorbeeldje van wat ik er o.a. mee opgenomen heb:

De Twinfinity vind ik wel prettig omdat je kunt kiezen tussen een buizensound of solid-state en een mix daarvan.

De LA2A is een compressor met automatische attack en release, ja. Je hebt alleen invloed op hoe hij zich gedraagt door hoe hard je hem instuurt.

'Leveling Amplifier' heeft overigens niks met pre-amps te maken. Is gewoon een oud woord voor 'compressor' wat deze situatie betreft.

Je hebt voor opnames maken niet per se een compressor nodig, het kan helpen om de boel een beetje te kleuren (net als een pre-amp dat meer of minder kan doen).

Voor opnemen van synths en keyboards heb je geen preamp nodig, en ook geen compressor. Gewoon een line level audio interface met twee ingangen voldoet daarvoor.

Mensen, dank jullie wel voor de feedback. Ik denk dat ik de volgende hardware zal aanschaffen:
- Warm Audio WA76
- Warm Audio EQP-WA
- NEUMANN TLM 103 (wellicht een shock mount uit china?)
- Universal Audio solo 610
- Direct Sound EX-29

Wat ik nog wel naar op zoek ben is een goede galm, gate en deesser, any ideas?

groetjes

Ik zou gate en de-essing gewoon in je DAW doen, tenzij je het héel erg belangrijk vindt dat je monitoring dat ook heeft (naar mijn mening is het dat niet).

Galm tijdens het opnemen is een heel ander blik wormen. Je kan of er voor kiezen om een analoge mixer in je setup te betrekken voor de monitoring (en daar een hardware-galm onder een Aux-bus hangen), of een geluidskaart kiezen met wat DSP aan boord om galm mee te geven op de direct monitoring.

Goede hardware-galm is overigens duur. De Lexicon MPX1 (niet 100) is een aardige om tweedehands op te snorren voor redelijke bang for the buck. Ik zou wegblijven van de nieuwe budget Lexicons, dan ben je beter af met een plugin bundle.

Dank je wel Exel. Ik zal de de-essing en gate in de DAW doen. Ik ga nu op zoek naar een tweedehandse Lexicon MPX1.

Ik zoek ook graag een goede en goedkope oplossing voor het editen van de opname, zonder dat ik de booth uit hoef. Ik heb wel de Presonus Faderport gevonden maar zijn er goedkope en betere alternatieven?

De faderport is denk ik een redelijk goedkope oplossing voor transport control. Meeste spul in die categorie (Mackie, Avid) is stukken duurder.

Thnx. Heb een vraag over het behalen van zero latency. Ik heb thuis een Dynacord Powermate 1000. Kan ik deze mixer gebruiken om zero latency te behalen?

Je kan hem er in theorie voor gebruiken. Ik zou wel even opletten of de signaalkwaliteit van die mixer niet te veel afdoet aan je verhaal, 't is uiteindelijk een live-tafel.

Hij heeft geen direct outs, en geen groepen, overigens, dus je zal sowieso problemen krijgen om de effectloze mix op te nemen eruit (tenzij je een Aux-group of de monitor outs opoffert als record bus).

helder. wat is dan een goed en goedkoop mixer om aan te schaffen voor one man studio om 0 latency te bereiken?

Back