En hoe bedoel je met "wees ook voorzichtig met compressen tijdens het opnemen", waar moet ik dan rekening mee houden?
Ik gok dat dat is, omdat je het compressie-effect moeilijk ongedaan kan maken. Je maakt ook eventueel ruis en andere bijgeluiden harder vóórdat je de opgenomen sample hebt "opgeschoond".. dwz als ik een geluidsopname maak zonder compressie en gewoon zorg dat het zo hard mogelijk binnen komt (
en evt. peak limiter voor veiligheid, maar liever niet) en die opname eerst handmatig opschoon (pre-EQ, pieken checken, e.d.) dan zal compressie dáárna minder rommel versterken lijkt me, je kan er dan ook rustig aandacht aan besteden zonder dat iemand (of jijzelf) bij de MIC moet staan "test test" eer je de compressie eens goed hebt gezet.
Mocht je het nu toch willen, wat meesten doen is een split maken > 1 droge opname van bijv de Direct OUT vd pre-amp, en 1 bewerkte opname. Gewoon vd zekerheid, nogmaals, als vooraf ingestelde compressie achteraf niet OK blijkt.. is het zeer lastig te herstellen. Voordeel van wel vooraf compressen/eq-en is tijdswinst.. je kan evt. gelijk aan de slag met je opgenomen materiaal.
Er zijn overigens diverse topics hier (en elders op fora) over Preamps zelf, over combinatie Preamps & Mic, over de karakteristieken, waar je je keuze op kan baseren e.d.. uuuuren leesvoer

Heb zelf de preamps van een motu828mk3, een FMR RNP, een SPL goldmic voor buizenklank en een grote tape-recorder < zo ben ik imo redelijk goed voorzien; allemaal in budget range, ik vond de flexibiliteit in keuze belangrijker dan 1 top preamp. En zo ook voor de MIC's.. een Neumann komt nog weleens ooit, ook hier verkies ik meerdere zo verschillend mogelijke mic's boven 1 top mic.. met 1 dure vintage Neumann red ik het niet, voor zeg een drumstel

dus liever een zooi dynamics, een matched-pair condensators voor stereo, een groot-membraam (met figure-8!), een ribbon enz. En dan véél experimenteren en de kwaliteit eerst zoeken in de techniek van het opnemen zelf. Daarna volgt de wijsheid -denk ik- vanzelf waar je meer euro's in zou willen steken.
De "gouden combinatie" kan weleens veel goedkoper zijn dan je in 1e instantie dacht (voor het betreffende materiaal) + zowel in budget-range als in top-range, als je "bovenin" een van die ranges zoekt zijn de verschillen marginaal imho. Ik neem persoonlijk liever de "mindere auto die full-option is, dan het uitgeklede instapmodel van het dure merk"