wat zijn de beste studio monitore voor aan een mpc

enyo-dog

Stamgast
mijn vraag is wat zijn de beste studio monitore voor aan mijn mpc?
Ik heb hele mooi genelc gezien, en niet al te dure behringer B2031 truth
kan je er alle studio monitore aanhangen of alleen passive of alleen aktieve?
en als je bijv een mackie vlz 1402 of vlz 1604 er aan heb zitten kunnen daar alle
soorten monitore aan?

ik wil dit weten want ik heb nou nog een koptelefoon eraan zitten die erg goed geluid
geeft en ik wil ook een keer een paar monitore die ook heel erg goed geluid heeft met
veel dreun erin.
alle info is welkom

wesley

Re: wat zijn de beste studio monitore voor aan een mpc

Origineel geplaatst door enyo-dog
alle info is welkom

*D

alles kan...thee kan....koffie kan....actieve monitoren kun je recht aan de main outs van je MPC hangen. FX kun je dan vergeten (of zitten die in de MPC?), dit regel je normaal outboard. Dan heb je dus ook een mixer nodig.
Passieve monitoren moet je nog een versterker tussen hangen.

En ga wederom niet op ervaringen af of wat het vetste klinkt..
Ga eens luisteren in een winkel en neem een eigen CD mee (als referentie)

Ik heb monitoren getest op een verzamel CD, met diverse stijlen (punk tot en met deep house en robbie williams).
Uiteindelijk toch voor een paartje passieve samson resolv65 gegaan. Ze hadden net iets dieper laag als de tannoy reveal (passief) en de Alesis monitor one (passief).
De alesis vond ik ronduit k*t klinken in het middengebied.

Dr moet wel ergens een uitgebreid verhaal van me staan hierover in een monitor keuze threadje ergens ongeveer hier en daar op het forum... geloof ik..

:D

-C-

Natturlijk MOET! je altijd op je eigen Oren afgaan............

Maar ....... er is ooit een tijd geweest dat er Een specifiek type Yamaha's (vraag mij niet welke..) als "standaard" gold voor Dance.
D.W.Z iedereen liep met die speakers te dwepen, en dat Scheen Je van het geweest te zijn.

Maar helaas is dat type nu niet meer leverbaar (wat gelijk weer bewijst Hoe goed ze dan wel niet geweest zouden zijn)...

Welke monitoren je wil gaan gebruiken hangt helemaal af van Wat voor een muziek je wil maken, hoe erg je eigen gehoor is verpest (discodoof zijn we tenslotte allemaal!) en niet te vergeten Hoeveel je te besteden hebt.
Slechte spullen worden er volgens mij allang niet meer gemaakt, maar alles is gewoon gerelateerd aan een Prijs/Qualiteitverhouding.

Heb je veel te besteden, dan heb je een luxeprobleem, want dan heb je veel keus.
Heb je weinig te besteden, nou, dan ben je ook gauw klaar, want dan heb je eigenlijk maar een beperkt aantal keus.

groeten Marco

De perfecte monitor bestaat niet. Tenzij je je ruimte optimaliseert. Maar dat kost een hoop centjes.
Maak daarom met je dealer de afspraak dat je de monitoren die binnen je budget passen, een dag thuis uitprobeert en ze eventueel kan terugbrengen voor een ander merk/type.

Mocht je passieve monitoren kopen, let er dan wel op dat je ook een goede versterker aanschaft.

Die Yammies (NS10 nogiets geloof ik..) schijnen toch volgens velen best k*t te klinken, alleen geven ze WEL goed aan wanneer 't zuiver is en wanneer niet (ik citeer een paar bezitters..). Maar of ze goed/lekker klinken is heel persoonlijk.
Zelf stond ik wel te kijken van de Behringer Truth's (B2031) redelijk goedkoop en genoeg laag!
Ik zoek zelf ook nog boxen, maar dan moeten ze zuiver klinken, en NIET teveel laag: ik heb leuke buren...
Maar daar ga ik zelf wel naar opzoek in een zaak. Ik weet inmiddels wel (zoek-functie) welke types/merken goed zijn.

Enyo, helemaal nog niet aan denken. Eerst muziekmaken! Sluit ze maar even aan op je stereotoren als je die hebt. Anders jat je die van je pa als hij op z'n werk zit ;)

serieus: er bestaan geen "beste boxen voor een mpc".
Iedereen wil een ideale monitor voor watvoor gear dan ook. Luisteren is het devies Luisteren in je prijsklasse want naar een monitor luisteren van 15.000 euro heeft geen zin als je maar 600 euro te besteden hebt.

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Enyo, helemaal nog niet aan denken. Eerst muziekmaken! Sluit ze maar even aan op je stereotoren als je die hebt. Anders jat je die van je pa als hij op z'n werk zit ;)

Het enige juiste antwoord. Momenteel is dit zwaar geldverspillerij als je niet eens weet hoe je je MPC moet misbruiken. Misschien kan je bij iemand een masterclass volgen? Je mag langskomen, Tiel is niet zover weg, maar dan wil ik wel een potje aardbeienjam van je hebben. ;)

Re: wat zijn de beste studio monitore voor aan een mpc

ik wil ook een keer een paar monitore die ook heel erg goed geluid heeft met
veel dreun erin

wesley

Dit is dus de meest foute wens die je kunt hebben: monitoren met veel "dreun". Het gevolg is namelijk dat je te weinig laag in je mix draait en je productie op elke andere installatie veel te dun klinkt. Maak niet de fout een 10 inch speaker als een 18 inch te laten klinken.

Een tip: kijk uit met het volume van je hoofdtelefoon. Zet 'm niet te hard. Je bent doof voor je het weet. ("de hihat moet harder!") En dat komt nooit meer goed...

Juist ja; een monitor wordt juist geacht het meest 'rechte' geluid te leveren, zodat elke gekleurde hi-fi-speaker je muziek zo goed mogelijk kan weergeven. Als je op een monitor met 'dreun' hebt gemixt en je speelt het op licht gekleurde speakers dan is je bas dus helemaal weg. Een monitor met dreun is eigenlijk gewoon een contradictio in terminis volgens mij.

als ik jou was zou ik een 2e hand stereo setje aanschaffen. of desnoods 2 stejes zodat je het ver schil kan horen.

muffin vind heeft ik gelijk en pim ik zet mijn koptelefoon niet te hard want als je hem te hard
zet vind ik dat de bass in hoge tonen veranderen maar op de boxen die mijn vader heeft
is de bass juist perfekt ik denk dat ik nog lang geen boxen ga kopen en dat als ik er een
paar wil gebruiken, gebruik ik die van de stereo wel.

gegroet

wessel

muffin vind heeft ik gelijk en pim ik zet mijn koptelefoon niet te hard want als je hem te hard
zet vind ik dat de bass in hoge tonen veranderen maar op de boxen die mijn vader heeft
is de bass juist perfekt ik denk dat ik nog lang geen boxen ga kopen en dat als ik er een

gegroet

wessel

goed gedacht enyo;) goede studio monitoren heb je nog niet nodig, ik gebruik al jaren normale boxen, pas als je serieus bezig bent (misschien over een jaar of 3), zou ik gaan overwegen om goede monitoren en een bijbehorende mixer te kopen.

gegroet

wessel

Als je pa goede boxen heeft (hij heeft waarschijnlijk net als jij ook geld teveel ;)) dan kunnen die prima als referentie dienen. ECHTE Hi-Fi boxen hebben een veel gecontroleerdere en egalere weergaven dan goedkope monitorspeakers!

Origineel geplaatst door bikkel
Als je pa goede boxen heeft (hij heeft waarschijnlijk net als jij ook geld teveel ;)) dan kunnen die prima als referentie dienen. ECHTE Hi-Fi boxen hebben een veel gecontroleerdere en egalere weergaven dan goedkope monitorspeakers!

Nou haal je 2 dingen door elkaar. Ik zal het even corrigeren.

1) ECHT HI-FI boxen hebben geen referentie kader voor het afmixen van tracks.

2) Monitoren hebben wel een referentie kader voor het afmixen van tracks

Anyway, nog geen dure monitoren kopen zonde, kun je beter funk en soul platen van kopen :D

OMG het zoveelste monitor speaker topic.

Maar de beste beukmonitoren voor mijn smaak zijn de Mackie 624 of 824 (als je toch genoeg geld en kamer hebt).
Genelec 1031 kunnen ook hard gaan.

En als je het goed wilt horen dan moet je ook goed spul kopen, anders kun je jezelf net zo goed blijven beperken tot het afspelen van ploatjes.

En een adviesje van ome Lynxxx over het beoordelen van monitoren met een eigen ceedeetje:

gebruik GEEN CD's waar je MP3tjes op hebt gebrand (naar wav dus). MP3 gebruikt een lossy compressieformaat, waarbij zowel het laag als het hoog, zeker bij bitrates < 256kb, flink vernaggelt is. Alhoewel mp3tjes in je cdspeler best lekker kunnen klinken, klopt er geen moer meer van fase, stereobeeld en detail. Indien je mp3s gebruikt met lage bitrates, is afgezien van een afname aan geluidskwaliteit, ook dynamiek ver te zoeken. Beter is het dus om een CD met originele, of direct gekopieerde cdtracks of iets dergelijks te gebruiken bij beluisteren. Overigens is het niet onverstandig om wat verschillende soorten muziek (dance, trance, klassiek, pop, jazzz, vocals) bij erlkaar te jassen, dan krijg je een veel betere indruk van de mogelijkheden en beperkingen van de diverse monitoren. House basjes beuken niet bij 20Hz, maar bij een wat hogere frequentie. Monitoren die "beuken" op een danceplaatje, willen nog wel eens ernstige problemen hebben met de weergave van ECHT laag. Verschillende muziekstijlen (en zeker film soundtracks!) bieden een goede mogelijkheid om die extremen toch te beoordelen. Ga er echter maar van uit, dat vrijwel geen enkele middelgrote tot kleine monitor in staat is om dergelijk laag goed weer te geven.

:geslaagd:

Over de monitoren en hifi-speakers wil ik wel kwijt dat ik geen technicus ben, maar het schijnt dat je met een setje B&W boxen als de S603 aardig goed kan mixen. Ze hebben alleen een tikkie meer ruimte nodig.

Last edited by a moderator:
Back