solderen juno106 voicechip

renkas

Stamgast
Hallo!

Eén van de voicechips van de juno 106 is weer kapot. Ik wil voor de tweede keer de bekende aceton-truc gaan toepassen. Ik kan een beetje solderen, maar heb vorige keer flink zitten knoeien met het eruit halen van de chip. Weten jullie daarom een reparateur in Rotterdam die de chip er voor mij kan uitsolderen en er daarna weer inzetten?

Bij voorbaat dank!

Heb je liggen te knoeien met solderen of de-solderen? Altijd pompje of zuiglint gebruiken. Wellicht beter maar ook duurder is een de-soldeerbout.
Ja zelf solderen is leuk maar niet altijd makkelijk. Heb me ooit gewaagd aan reparatie van step buttons van een tb303. is goed gegaan maar ik was dan ook wel heel voorzichtig.
succes ermee, hopelijk heb je weer gauw een werkende j106

Als je dan toch betaald, steek dan meteen een voice clone, de kans dat die nog stuk gaan is een hoop kleiner, je kan anders bezig blijven, en je printplaat is ook geen fan van veel in- en uit solderen.

in elk geval success ermee

Heb in m'n eigen 106 één nieuwe voice chip laten zetten en nu is weer een oude stuk. Ga ze ook vervangen denk. kun je meteen de pootjes afknippen van de oude en makkelijk desolderen :P

Ik heb een een tijdje terug ook gelijk alle 6 de voicechips vervangen door de bekende analoguerenaissance clone. Is even wat geld maar dat was het me wel waard voor de peace of mind. Hoewel die chips van analoguerenaissance zo goed zijn dat je niet eens echt opnieuw hoeft af te stellen heb ik 'm toen gelijk goed gecalibreerd omdat er al jaren wat verschil tussen de voices zat. Daarna klonk ie beter dan ooit. Dit zijn van die klusjes waar je veel voldoening van hebt als ze klaar zijn ;-)

Dat niet opnieuw hoeven afstellen van de remakes is flauwekul.

De afregelingen zitten ervoor omdat bij de originelen spreiding in de specs zitten.

Als je er 1...6 nieuwe modules in zou zetten die heel tied zijn onderling qua specificaties, dan is zeer onwaarschijnlijk dat de remake(s) precies op de oude afregeling goed staat.

De afregelingen van die voice chip(s) liggen heel dicht bij elkaar waardoor het op het eerste gehoor goed lijkt te zijn. Pas als je dieper gaat merk je dat het niet perfect is.
Het komt tot uiting in bijvoorbeeld de resonantiesterkte en frequentie als de VCF oscilleert. Bij een precieze afregeling kan je met de zelfoscillerende VCF's een correcte toonladder spelen.

Als je een sterke resonatie maakt die net even off-tone is - wat een gewenst bizar geluid kan opleveren - wil je dat over een zo breed mogelijk deel van het keyboard het zelfde hebben. Hiertoe moet je altijd opnieuw afregelen bij vervanging van een voice.

Back