Juno 106...

Joepie, ik was niet aan het dromen - het klopt nog steeds.

Is er wel iets te doen aan het feit dat de filter slechts op één positie in tune is? Een octaaf hoger of lager lukt dus alleen met key transpose

Daar zeg je wat. Ik weet niet uit m'n hoofd of bij een octave transpose de KB tracking meeloopt. Het kan zijn dat je de schuif moet bijdraaien. Hoe het ook zij: als je in een gegeven octaafsetting het voor elkaar krijgt om twee octaven up en twee down vanaf de centrale C gestemd in full resonance gestemd te spelen, dan heb je een scala aan musciale mogelijkheden erbij gekregen.

Ik heb geloof ik wel een idee wat hier allemaal gebeurt maar is er geen filmpje van die full res mode waar Marc Marc over praat?

Zou toch niet zo zijn dat ik ook 106 moet hebben he? Heb deze synth altijd maar zo zo gevonden namelijk. Althans dat was vroeger zo. Hehehe

Dank!

Eerstvolgende keer dat ik een Juno-106 te repareren heb zal ik eens wat opnames maken van de full resonance mogelijkheden zonder dat ie gestemd is en daarna nadat ie gestemd is.
De eerste opnames zullen laten zien dat het nergens op slaat en de tweede set laat je onthutst achter ;-)

Het geeft je als het ware een extra oscillator die meegaat met je VCO's (of DCO's of whatevers). Als je dan een envelope het filter open laat gooien, dan zou je bij slechte resonantie tuning hebben dat je je klank hebt die moduleert "en hij gaat fluiten". Maar met goede resonantie tuning fluit hij exact mee op de frequentie van je VCO's, waardoor hij natuurlijk nog steeds fluit maar het nu een wijziging in het timbre wordt zonder dat het amuzikaal klinkt. In het meest extreme geval laat je de VCO's geheel weg uit de klank en dan heb je er een sinusachtige fluit bij, je speelt dan puur je filter.

Yes het is gewoon een extra klankbron, ongeveer een sine. Leuk voor belletjes / diepe bassen. En door bijvoorbeeld filter envelope op toe te passen krijg je logischerwijs een pitch envelope effect wat je niet op de oscillatoren zelf kan krijgen.

Sommige factory patches die van de filter in full resonance gebruik maakten heb ik wel moeten aanpassen omdat ze out of tune waren na deze manier van kalibreren.

En de filter volgt wel degelijk key transpose voor moest ik hoger willen. Al is de tracking daar dus niet meer zo nauwkeurig

Aanvullend op wat MVMNT zegt: als je de VCF stemming net een beetje uit het lood zet, krijg een 'rare' klank. Die rare klank is echter wel consequent over alle noten en akoorden. Hier ligt een enorme kracht. Zo kan je er prachtige ringmodulatorachtige klanken mee maken die dankzij de stemming toch muzikaal klinken. Bij een bepaalde verschuiving kan je een klank laten kreunen enzovoorts.

Back