Kenton pro-DCB MK3

Otlen

Lid
Ik heb een juno-60 met een kenton pro dcb mk3. die kenton heeft ook een midi synchroniseerbare lfo waarmee de vcf van de juno aangestuurd kan worden. ik krijg dit echter niet voor elkaar. weet iemand welke instellingen ik op die kenton moet doen (en evt. op de juno) om het filter te moduleren?

Niemand?
Ik heb optie 9 (lfo midi sync) op 1 staan
optie 8 op SU (saw up)
" 7 staat vanzelf op sync
"6 maakt niet uit waar ik deze op instel, er gebeurt niets
"5 als ik deze lager instel gaat het filter dicht, hoger is open. maar geen lfo filtersweep
"4 idem 5
"3 idem
"2 staat ook op off idem 6
midi kanalen staan op 1, dat werkt, via de msq-700 ontvangt hij noten en stuurt ze ook door naar de juno.

kabel werkt anders zou hij helemaal niet reageren op wat ik instel aan opties 5,4 en 3.

waarom krijg ik geen lfo vcf control voor elkaar?

Ik weet het niet precies, maar heb in het verleden ook gepield met DCB op mijn Juno60 (tegenwoordig heb ik een Minerva in mijn Juno60 zitten).

Ik ga ervan uit dat er een kabel loopt van de Kenton naar de Juno60 VCF control input?

Verder:
Ik heb nu een Kenton Pro4, deze heeft ook ingebouwde syncable hardware LFO's.
Volgens mij is het zo dat deze LFO's enkel resetten op sync signalen.
Volgens mij is het dus niet zo dat de LFO's hun cycle netjes aanpassen aan het tempo wat je instuurt met midi, maar slechts dat ze herstarten op het moment dat ze via midi een sync pulse krijgen.
Het beste resultaat heb ik verkregen door het tempo van de LFO handmatig enigzinds relevant in te stellen t.o.v. je DAW in te stellen.

Hopelijk heb je wat aan deze info.

Ik ga ervan uit dat er een kabel loopt van de Kenton naar de Juno60 VCF control input?
ja, had ik ook in vorige post vermeld. kabel zit erin en werkt, anders zou het filter helemaal niet reageren als ik iets wijzig aan bepaalde opties.

Volgens mij is het zo dat deze LFO's enkel resetten op sync signalen.
Volgens mij is het dus niet zo dat de LFO's hun cycle netjes aanpassen aan het tempo wat je instuurt met midi, maar slechts dat ze herstarten op het moment dat ze via midi een sync pulse krijgen.
als dat zo is dan heb ik er voor mijn setup niet zo veel aan. ik sequence de juno via een msq700, eerst dus rechtstreeks via dcb, nu met de kenton ertussen. het enige wat ik miste was een lfo op het filter die netjes syncte aan midi clock.

ben overigens niet zo thuis in midi, wat is een midi sync pulse cq. wanneer of hoe stuur ik die?

een daw heb ik niet. mijn setup is volledig met hardware cq. interne sequencers, gesynced met dinsync, triggers en dat soort spul. master clock is een future retro mobius en wat midi nodig heeft loopt via een mx8 midi patchbay.

In de manual staat het volgende:

NB - when the unit is receiving MIDI sync, the LFO speed will be directly related to the MIDI clock
rate and the divide ratio. The window will then say SY until either the speed is edited or the unit is
powered on again. If the unit stops receiving MIDI sync, the LFO will continue to run at the same
speed as when the sync stopped.

als hij door blijft lopen nadat de sync gestopt wordt, zou dat dus betekenen dat hij wel werkelijk aan midi clock synced.

de arpeggio synced netjes, maar ik zal met de midi analyzer toch eens kijken of alles goed binnenkomt.

Ik heb het net even geprobeerd.
Ik heb de RS7000 via midi aan de Kenton geknoopt en de rest zoals jij doet.
Ik kreeg eerst geen LFO, maar toen ik een "Pb" pitchbend op de RS deed (dus ook naar midi out)
begon de LFO te lopen.
Dus, Matt was correct, er is een sync puls nodig om de LFO van de Kenton een startsein te geven.
Het is niet erg duidelijk in de manual vind ik.

Ja in principe wel. Optie 2 en 6 op pb dan vanaf mijn jx3p (enige midi synth die ik heb) een pitchbend sturen, dan activeert ie de lfo. Maar dat in mijn setup niet werkbaar en zo kan ik ook de pg200 niet meer gebruiken.

Ik had echt gedacht dat die lfo via midi start/ clock geactiveerd wordt. Eigenlijk is dat de enige reden dat ik die kenton heb. Nou, die kan weer de verkoop in. Dan maar quasi lfo via cv out van mobius.
Bovendien krijg ik de snelheid niet lager, zelfs met clock divide op verschillende instellingen.
Teveel gedoe.
Thx voor de tips iig

Ja in principe wel. Optie 2 en 6 op pb dan vanaf mijn jx3p (enige midi synth die ik heb) een pitchbend sturen, dan activeert ie de lfo. Maar dat in mijn setup niet werkbaar en zo kan ik ook de pg200 niet meer gebruiken.

Ff een zijstraatje:
Er bestaat een leuke midi uitbreidingskit voor de JX3p: Organix

Als je die inbouwt krijg je wat extra's maar belangrijker nog: alle data die de PG200 genereert wordt als midi CC uitgestuurd. En je kan dus ook alle paramters van de JX3p met midi CC programmeren/automatiseren.
Verder krijg je erbij dat je de midi als de PG200 tegelijk kan gebruiken.

Kosten voor dit alles: tientjeswerk (50 euro ofzo geloof ik) en eenvoudig in te bouwen.

Ik moet zeggen dat ik het ook nogal raar vind om eerst een zwieper aan de mod wheel te moeten geven
voordat ie de LFO activeert.. Bizar. Maja het zijn Engelsen, die zijn gewoon erg apart.

Ik moet zeggen dat ik het ook nogal raar vind om eerst een zwieper aan de mod wheel te moeten geven
voordat ie de LFO activeert.. Bizar. Maja het zijn Engelsen, die zijn gewoon erg apart.
Ja en de golfvormen gaan ook van rechts naar links, ipv links naar rechts. verschil is nauwelijks hoorbaar maar toch apart.
;)

van die organix midi kit had ik weleens gehoord. zat daar niet ook een nadeel aan? of was dat de kiwi kit?
maar zelfs dan, blijft het probleem met die kenton.

ik stuur eens een mail naar kenton. daar heb ik een serienummer voor nodig, staat er aan de buitenkant niet op, of mis ik iets?

Naja... weet niet welk antwoord ik zal krijgen maar op de website onder support staat het volgende:

"You can also modulate the filter using the MIDI-syncable LFO built into the Pro-DCB mk3, using the mod wheel."

Er zou moeten staan ipv also only.

Dan maar weer vcf control via cv output van mobius, geen lang gepiel met instellingen.
Misschien een keer een modulaire module kopen waarmee dit wat makkelijker kan dan met de kenton.
Wat een deceptie :(

Als je een PB message aanhet begin van een sequence prakt, dan ben je er toch? Er zijn trouwens meer
opties mogelijk dan de PB. Ik geloof dat je CC 1-127 kunt toepassen.

Ik vind het wel opmerkelijk hoor.
Ik zal deze thread nog eens goed doorlezen, maar mijn ervaringen met de Kenton LFO's zijn juist er gemakkelijk/goed.

Als je een PB message aanhet begin van een sequence prakt, dan ben je er toch? Er zijn trouwens meer
opties mogelijk dan de PB. Ik geloof dat je CC 1-127 kunt toepassen.

Ik vind het wel opmerkelijk hoor.
Ik zal deze thread nog eens goed doorlezen, maar mijn ervaringen met de Kenton LFO's zijn juist er gemakkelijk/goed.

Misschien makkelijk in een DAW setup, dan kun je idd van alles meesturen. Maar ik gebruik alleen hardware en dan ook nog van die oude meuk. Op wat fx na is mijn future retro mobius het nieuwste wat ik bezit. Rest allemaal jaren 80 spul. Enige midi synth is jx3p.

Ik heb nog eens terug gelezen...

Die MSQ700 stuurt een midi clock signaal uit.
Dat gaat in de Kenton.
Als het goed is moet je in de Kenton kunnen selecteren dat hij daaraan synchroniseert.
Volgens mij kan je in de Kenton instellen op welke interval hij reageert (maat, beat, tel etc).

Dit laatste zal ik nog eens checken in mijn eigen Kenton pro4....I'll keep in tuts...

Back