Stroomspanning beveiliging en HF filters

r.5

Vers lid geweest
Omdat ik nu toch aardig wat gear begin te verzamelen zou ik toch op gepaste manier willen voeden... Het hoeft niet noodzakelijk groene stroom of bio-toestanden te zijn maar ik zou toch willen voorkomen dat ze overladen worden (stroompieken/bliksem) of onzuiverheden (HF filter). Iemand hier enige aanbeveling?

Ook heb ik aardig wat 19" gear en zocht ik een stroomverdeler die ik in het 19" rack kan inbouwen. Ook hier enige aanbeveling?

Ik zie zelfs dat er combinaties bestaan van stroomverdelers / conditioners en je die in alle prijscategorien vind... Van enkele tientjes tot een paar honderd euro... Is er veel verschil van kwaliteit? En kan je erop vertrouwen dat je gear veilig is?

Bij onweer trek ik altijd de hoofdverdeeldoos uit het stopcontact. Voor de rest heb ik zo'n gamma verdeeldoos met overspanningsbeveiliging. Of dat afdoende is weet ik ook niet, maar zo heb ik het al zo lang ik synths heb en ze doe het nog allemaal :)

Zo doe ik het nu ook maar ik vond dat het welmstilaan tijd werd om die spaghetti op te kuisen en op mijn twee oren te kunnen slapen....

Ik denk als je echt zeker wil zijn moet je zo'n backup ups nemen.

zoiets, of dat beter is dan gamma, weet ik niet. tis wel een bekend/goed merk maar dit is volgens mij even budget als gamma. ze hebben ook betere producten, zelfs 19" rack maar duurder natuurlijk.

APC_P5BGR_01.jpg

anders zoiets, dat lijkt me wel beter:

APC-APC-Power-Saving-Back-UPS-ES-8-Outlet-700VA-230V-Schuko_1.jpg

Ik gebruik twee lange verdeeldozen. Bij de eerste heb ik de schakelaar uitgewisseld met een euro netontstoormodule die er precies in pastte en daarachter nog een extra overspanningsbeveiliging. In een van de contacten van die doos stop ik dan nog een tweede doos erbij.
Bij een andere tafel staat een doos zonder netfilter maar met schakelaar. Die gaat uit als de bliksem dichtbij.
Deze tweede setup is bedoeld voor de ongeaarde instrumenten.
Vergeet niet dat een net-ontstoorfilter een randaarde nodig heeft.

Bedankt heren maar ik heb momenteel ook zo'n generiek model uit de Gamma waar je voor een paar euro een paar opties krijgt waarbij je denkt dat je gear nu veiliger is... Maar is dat ook wel zo...

Omdat ik die kabelzooi een beetje moe was wou ik een 19" verdeelstekkerdoos kopen maar merk dat er veel verschil in zit...

http://www.bax-shop.nl/230v-19-inch-stroomverdeler/bekijk-alle-producten.html?o=product_price&d=
http://www.thomann.de/be/cat.html?gf=power_conditioners&oa=pra

Is het de moeite waard om er meer aan te geven of niet?

Dan denk ik dat deze artikel wel interessant is voor jou:

Attachments

• consumentengids.jpg
    consumentengids.jpg
    49,9 KB · Bekeken: 118
  • consumentengids2.jpg
    consumentengids2.jpg
    55,7 KB · Bekeken: 113
Wat ik al wist en ook in het artikel staat, je begint niets tegen een blikseminslag in je huis (of zelfs in de buurt). De EM puls is zo groot, en ook slaat HV gewoon no problem over op alles wat maar in de buurt is..
Dwz, zelfs apparatuur die niet in het stopcontact zit kan dan fijn in rook opgaan..

Wat ik al wist en ook in het artikel staat, je begint niets tegen een blikseminslag in je huis (of zelfs in de buurt). De EM puls is zo groot, en ook slaat HV gewoon no problem over op alles wat maar in de buurt is..

Wat is HV?

Dwz, zelfs apparatuur die niet in het stopcontact zit kan dan fijn in rook opgaan..

Je bedoelt netwerkkabels of zo? Anders zie ik niet hoe apparatuur in rook kan opgaan (behalve door brand...)

De soep wordt niet zo heet gegeten als in het artikel wordt gegeten maar, ik ben wel blij dat het hoge pand waar ik in woon een bliksemafleider heeft en dat er vlak bij me een nog hoger pand is dat ook een bliksemafleider heeft ;-).
Het meest veilige blijft natuurlijk om alle stekkers eruit te trekken als het in de buurt flink onweert.

Back