Kraftwerk opent Tour de France in Utrecht

BlackEyed

Geschoren lid
http://www.nu.nl/muziek/3980789/kraftwerk-omlijsten-start-tour-france-in-utrecht.html

De legendarische Duitse band Kraftwerk zal de start van de Tour de France in Utrecht muzikaal omlijsten.
Volgens 3voor12 geven de Duitsers, die de tour door middel van complete albums al eerden, op 2 juli het startschot voor de wielerronde.

Bandlid Ralf Hütter geeft tegenover de muziekwebsite aan, dat hij hoopt dat de Nederlandse oud-wielrenner Joop Zoetemelk zich in het publiek zal bevinden.

3D concert

Kraftwerk geeft in het muziekcentrum een 3D-concert, waarbij hoogtepunten uit hun oeuvre worden gespeeld en ook de 'robots' van de groep een rol spelen, zo laat TivoliVredenburg weten. Ook wordt het volledige muziekalbum Tour de France van de groep gespeeld.

De groep speelt om 20.00 uur een concert in TivoliVredenburg. De voorverkoop voor het optreden begint op vrijdag 30 januari om 13.00 uur.

Kraftwerk speelde recentelijk alle albums op meerdere avonden in de Amsterdamse Paradiso. De eerste etappe van de Tour de France bestaat uit een individuele tijdrit.

Hopelijk doen ze vlaand'ren aan dit jaar!
Euh ik bedoel,kraftwerk, met passieve sport heb ik niks.

Ben vorige week nog in Paradiso geweest (Man-Machine), maar ga hier ook wel even kijken nu ouwe Ralf nog op zijn benen kan staan! Dwz, ik heb de ticketprijzen nog niet gezien :frons:

Ah, dat was Paradiso ook.

Vanavond maar even kaartjes bestellen dan, ik kreeg een mail dat ik ipv vrijdag vanavond al kan pre-orderen als 'trouwe fan' :)

Eens kijken of ik ook een kaartje kan bemachtigen, hoop el dat het geen ''LAPTOP'' tour wordt maar één met tastbare analoge bakken van weleer :engel:

Dat gaat sowieso niet gebeuren, dus dan kun je beter thuisblijven. De huidige formule van realtime (re)mixen / syncen beeld en geluid met tracks en stems en solo's is succesvol en geeft ze veel ruimte in de performance (en scheelt 30 vrachtwagens vol apparatuur), dus dat is wel een blijvertje.

Ik denk zelfs dat er weinig real-time aan is......maar ik kan het fout hebben.

Je hebt het fout. Er wordt juist heel veel geimproviseerd en gedaan met zowel het beeld als geluid. Het is geen 2 avonden hetzelfde.

Het is wel interessant om eens te Googlen, er zijn een aantal interviews en artikelen over hun manier van werken. Het komt er zo ongeveer op neer dat ze vroeger de complete Kling Klang studio demonteerden en op locatie weer in elkaar zetten voor hun optredens. Op een gegeven moment zijn ze overgestapt op het huidige systeem door in anderhalf jaar tijd al hun tracks en layers te converteren/samplen/opnieuw te arrangeren en van visualisaties te voorzien voor live gebruik in combinatie met een centraal sync systeem (de basis van de video ook). Juist om vrijer te zijn qua improvisatie en remixen omdat live spelen en jammen altijd een belangrijk deel van de Kraftwerk formule is geweest.

Twee van de heren spelen live keyboards, 1 doet vooral effecten en percussie etc. en de laatste bepaalt het hele tempo door de master sequences in te starten en daar de beelden die je ziet in real time aan te koppelen.

Maar door hun statische voorkomen (wat ook deel van de act is) zijn er nogal eens wat mensen die denken dat ze gewoon een track laten lopen op de laptop en ondertussen een beetje doen alsof ze aan wat knopjes draaien enzo.

Tja, tegen zoveel inzicht en argumentatie kan ik niet op. Denk dat je gelijk hebt!

Op oudejaarsavond met zappen kwam ik een "live" performance tegen van Armin van Buren of een andere bekende, een ander concert op een ander kanaal van Hardwel of zo. Kan ze allemaal niet uit elkaar houden. Maar dat was ook een groot fake. beetje nep aan knopjes draaien, koptelefoon op en weer af. ze mixen niet eens meer echt plaatjes, of cd's of whatever aan elkaar. was volgens mij een van te voren in elkaar gezette performance en hij staat er voor de show, en voor het geld.
Of dat bij KW ook zo is weet ik niet, heb ze nooit goed bekeken. Wat ik gezien heb ziet het er wel statisch uit met die laptops. Maar zelfs een overbeweegelijke Armin van Buren... fake...

Hier doen ze wat meer dan alleen laptpos:

Noem je dat nog muziek maken, een laptop is in MIJN ogen geen muziekinstument.
En ik vraag me af of ze er echt op spelen, ze flessen de boel gewoon :smeris: en dat voor 64 euro :Z

Een bekend geluid uit de jaren 60 van de vorige eeuw toen de synthesizer in beeld kwam. En waarschijnlijk ook toen de eerste elektrische gitaar op de markt kwam. Of toen de eerste dwarsfluit van bot werd gemaakt.

Back