Welke ROMs voor E-mu Ultra samplers

r.5

Vers lid geweest
Heb zelf nog een E-mu E5000 Ultra sampler en voor de prijzen dat ze tegenwoordig tweedehands gaan, doe ik hem niet weg. Dus dacht ik eraan om hem een tweede leven te geven door er een paar ROMs in te steken...

Iemand enig idee welke ROMs erin gaan?

Dat was idd de vraag. Passen die ROMs voor de Proteus modules er ook in? Blijkbaar niet dus...

Iemand ervaring met deze samples? Blijkbaar zijn dat de officiele E-mu samples uit de Proteus reeks...

Ik weet niet beter dan dat alle roms van de proteus serie in de ultra's passen. Ik heb een esynth ultra maar daar zit alleen de esynthrom in. Je kan ok zelf roms bakken!
Jammer dat emusonacid niet meer bestaat, stond een tabelletje met alle rommetjes.

Blijkbaar kan je er wel de ROMs insteken en de samples lezen maar worden de "programs" niet erkend...
Die flashroms die je zelf kan beschrijven zijn vrij zeldzaam en kosten meer dan de sampler zelf.
Misschien kan ik dan best toch maar in een SCSI2SD kaart investeren...

Nou, die roms gingen vergezeld van een floppy met de programs. Bij de verschillende esynths die ik al heb gehad zat er ook altijd eentje bij. Programs plus samples samen zijn dan hetzelfde als de module qua patches. Ik weet wel nagenoeg 100% zeker dat alles van de proteus serie (2000) in ultra's kan. De meeste roms zijn wel als samplebanks te vinden maar juist die programma's maken het leuk. Anders heb je inderdaad niks aan die rommetjes en kan je net zo goed alternatief geheugen gebruiken.

als je een bank bouwt in de Ultra kan je van elke sample (en elke keygroup etc) nauwkeurig zeggen of ze uit ROM, RAM, flashRAM en/of flashROM moeten komen - bij het saven worden dan de relaties opgeslaan - maakt dus niet zo veel uit of je programs erbij hebt - ik vind de ruwe samples/building blocks het belangrijkst...
andersom werkt het wel : als je een flashRAM volstopt met samples en programs worden die wel (allemaal) gelezen door een proteus/cs

Laatst gewijzigd:
Dus samengevat kan je Proteus 2000 ROMs in een E-mu Utra-sampler steken en de basis waves uitlezen om zelf nieuwe preset's te maken op basis van die waves in de ROM kaart maar je kan de originele Proteus presets zelf niet aanroepen?

mmmnee, niet helemaal
uit de sound authering handleiding van de ULTRA:

het flash RAM bestaat uit 2 delen, big flash (gebruikt door Ultra), baby flash (niet gebruikt door Ultra, wel door proteus)
ik veronderstel dat ROM dezelfde structuur volgt, om het niet nog ingewikkelder te maken

ik dacht gelezen te hebben dat deze zaken gebruikt worden door de Ultra :
Default Preset info - - preset name, voice amplifier envelope
Instruments - - - - - - - sample original key, sample keyboard range,
sample velocity scaling, sample fine tuning,
sample volume, sample pan position​

An E-MU Flash SIMM actually contains two separate Flash memories which​

we call “Big Flash” and “Baby Flash”
When a bank is saved to Flash on an EOS Ultra, ALL the preset data is saved
into Big Flash and can be read by another EOS Ultra. All the preset data will

be preserved.

(EOS Ultra does not use Baby Flash.)​

Proteus reads its preset information from a special memory that we call​

“Baby Flash”. The EOS Sound Authoring process copies a few basic parameters

into Baby Flash, which enables the SIMM to be read by Proteus.

Big Flash
contains:​

•​

All the Sample data (this data is used by EOS​

and​

Proteus)​

•​

All EOS preset data contained in the bank​

(not used by Proteus)​

Baby Flash​

contains: Preset and Instrument data used by Proteus​

•​

Sample Headers - - - - pointers to the sample memory locations​

•​

Instruments - - - - - - - sample original key, sample keyboard range,​

sample velocity scaling, sample fine tuning,
sample volume, sample pan position

•​

Default Preset info - - preset name, voice amplifier envelope​

•​

Proteus Preset info - - after the Flash SIMM is installed in Proteus​

complete presets are created, then uploaded from

User RAM into Baby Flash on the SIMM.

Bedankt voor de info...

Dat is nu net het probleem... Op de Proteus ROMs staat een deel informatie op de Baby Flash dat de Ultra niet kan lezen. De Ultra slaat deze info op in zijn normale RAM.

Bij het maken van FlashROMs voor de Proteus kan de Ultra wel deze informatie uit zijn RAM kopieren naar die Baby Flash maar omgekeerd blijkbaar niet.

Back