Infinite Response New VAX

Voor al wie net als ik spontaan begint te kwijlen bij het idee van een professionele betaalbare 96 keys (!) midi-controller met hi-res velocity, release velocity, en -hou je vast- polyfone aftertouch(!) is er goede hoop :)

De mensen van Infinite Response zijn bezig aan een opvolger voor de VAX77, een pracht van een controller die helaas veel te duur was. Als er op kickstarter voldoende geld wordt ingezameld starten ze de productie voor de opvolger, New VAX genaamd.

wp70077884_05_06.jpg

Meer info hier en hier

Prijzen die worden vermeld;
  • 4 octaaf versie: $550
  • 6 octaaf versie: $750
  • 8 octaaf versie: $950

Nog mensen die het spontaan warm krijgen van dit goede nieuws, of scheelt er echt iets met me? ;)

euh....
je moet hem wel zelf even in elkaar zetten

"we are proposing a radical new idea: you will have to perform the final assembly yourself!"

" It will be very easy to do as all the parts slide together and no calibration is required. We expect it will take 4 hours to build the 6 octave version, a little less for the 4 octave version and a little more for the 8 octave version. A video will guide you through the process, step by step."

hmmm, ik weet het niet, ik word er niet warm van.

Wordt dat de nieuwe trend in synthland? Zelf in elkaar zetten? Daar ben ik te lui voor! Ik maak liever muziek. Weer een stukje lyriek dat eindigt als een nat geworden rotje.

Dat extra 1,5 octaafje hoort er gewoon bij netals een echte piano, 88 doet het gewoon niet voor mij :P

Nu serieus, dat allerlaagste oktaaf gebruik ik zelden voor de muziek die ik maak waarbij -door multi-intstrumentale opzet- de bas al is opgevuld met basgitaar / bassynth.

Maar voor echte piano adepts is het denk ik onontbeerlijk, als je een goed solo concertje geeft komt dat laagste en hoogste oktaaf toch wel in beeld lijkt me.. dán ga je die wel missen voor extra bombarie of spannende stukjes

Een normale piano of vleugel heeft 88 toetsten hoor. 96 toetsen heb je op sommige Bosendorfers. Die lopen wat verder door aan de baskant. De toesten van dat laatste 2/3e octaaf zitten dan ook nog wel eens onder een klepje zodat de pianist de weg niet kwijtraakt. Die extra toetsen en dus snaren zitten er alleen op omdat ze dan zo mooi meeresoneren. Er is bijna geen muziek voor geschreven. Die lage tonen klinken meer als een boer dan als muziek

Dit is overgens alleen maar Wikiwijsheid: http://en.wikipedia.org/wiki/Piano

Waarom geen 128 toesten (MIDI) als je de boel toch in zones opdeelt?

Vreemd dat ze ervoor gekozen hebben om zich niet aan de 'standaard' keyboard layouts te houden (49, 61, 76, 88 keys). Dat zal vast met de productie te maken hebben, dat het gemakkelijker is om sub-assemblages met aansturing e.d. ingebouwd te maken van twee octaven, maar ik vind het een rare keuze.

Een 88 toetsen controller is van zichzelf al vrij breed, maar als je daar nog eens 8 toetsen bijzet wordt die alleen maar breder. Had voor mij niet gehoeven.

Verder valt het me op dat ze wel een kickstarter openen, omdat het concept mechanisch blijkbaar uitgedacht is, maar er is nog geen voorbeeld van hoe zo'n controller er nu precies uit gaat zien. Veel onderdelen moeten ook nog ontworpen worden, dus er is nog een grote onzekerheid hoe het eindproduct eruit zal komen te zien.

Verder lees ik dat de aansturing (configuratie van instellingen) via een bluetooth app (Android / iOS) zou moeten en niet op het apparaat zelf gedaan kan worden? Dat zou echt een gemiste kans zijn. Het mag dan straks allemaal open source worden, maar ik vraag me dan heel erg af hoe de ondersteuning daarvan is als we 2 of 3 generaties Android / iOS verder zijn.

Om bovenstaande punten ben ik er nog niet heel erg enthousiast over, alhoewel het mechanische deel van het klavier, nauwkeurige velocity, polyfone aftertouch. de mogelijkheid om te kiezen voor piano of waterfall toetsen e.d. er allemaal wel heel goed uitzien.

Hij is nu te bestellen, ook als je de Kickstarter gemist hebt (zoals ik). Heb de mijne inmiddels besteld (6 octaven, zwart).

www.vaxmidi.com

Levering is in April. Voorraad is zeer beperkt, nieuwe batch wordt pas in december geproduceerd (heeft te maken met zeer lange lead-time voor de bestelling van de optische sensor die ze gebruiken).

Heb ik straks eindelijk een keyboard met poly AT (mijn CME X-Key reken ik niet mee). En daar kan ik dan ook mooi mijn TouchKeys sensors op plakken :-)

Gefeliciteerd met de aankoop Arjan!

Zelf ben ik één van de 'backers', en voor mezelf heb ik deze besteld;
368341189.jpg

Ik ben superbenieuwd! Heb je'm al? Het is zo stil op hun forum en die site lijkt ook maar niet af te komen.

Nu weet ik niet hoe het in België zit met belastingen, maar ik vrees ook dat als ik'm hier in NL bestel, dat ik het in euro's maal twee mag doen voordat ik hem echt zelf mag bespelen.
En het zou open source moeten zijn, dus mag je het zelf ook gaan bouwen. Dan met http://touchkeys.org erin, voor nóg meer expressie!

Helaas, er is onverwacht nog wat vertraging in hun planning geslopen.

Het grootste probleem waren de metalen staven die in elke toets schuiven, hier zat een kleine afwijking op (0,020 '') waardoor alle toetsen uiteindelijk niet mooi gelijk stonden. Het heeft uiteindelijk 4 weken geduurd eer ze de goeie staven hebben ontvangen van de Chinese leverancier.

Nu zijn ze volop bezig om alle exemplaren bestemd voor de US uitgeleverd te krijgen, nadien zijn wij in Europa aan de beurt. Daarna volgt dan de rest van de wereld.

Zodra ik de mijne heb ontvangen zal ik hier een update geven :P

Wow, een controller voor $950! En dan mag je hem zelf ok nog eens in elkaar zetten...

Ik ga ook controllers verkopen, maar dan moet je wel zelf alle onderdelen kopen op Ebay.

:Ja, ik vind het ook maar vreemd. Net als die knoppen voor de Prophet 5 die je alleen via Facebook kan bestellen. Als je dat niet hebt, geen knoppen.
Op zich is diy prima maar er gaan wel wat dingen steeds meer richting diy je hele leven en jemag blij zijn dat we je nog spullen leveren. Dan zeg ik:doei:

Hun vorige briljante idee was een peperdure 76-key controller die je doormidden kon vouwen. Terwijl een normale in je kofferbak past en het ter plekke huren van een MIDI keyboard aan de andere kant van een vliegreis makkelijk genoeg is – Een oplossing op zoek naar een probleem.

Het zijn creatieve ontwerpers, maar hun business- en marketing-instincten vind ik verdacht :)

Vergelijkbare discussies

Back