Yamaha XG VST

Status
Please reply by conversation.

Wootson

Ouwe rot
Een tijdje geleden had ik een Yamaha QY100 met een ingebouwde XG soundset. Voor de mensen die niet weten wat dit inhoud: een extensie van General MIDI. Over deze soundset zou ik nu graag weer willen beschikken omdat deze toch wel interessante sounds te bieden heeft. Momenteel heb ik de Cakewalk TTS-1 VST, welke een GM2 soundset bevat. Dit is een doorontwikkelde versie van Roland's HyperCanvas. Enigszins vergelijkbaar met XG, maar sommige klanken zijn gewoon anders qua karakter. Het is de bedoeling om met een combi van drie soundsets (FMDrive 2612, GM2, XG) videogame-achtige muziek te gaan maken. Zoiets als vaak hoorbaar was in de jaren 90.

Het handigst lijkt mij iets in de vorm van een VST. Of dat bestaat is echter een tweede.

Een half-rack/desktop module mag ook. Iets uit de Yamaha MU serie. Het gaat puur om de XG soundset. Allerlei ingebouwde extra's die de prijs opschroeven zijn niet benodigd.

Yamaha had wel een XG-VST in het verleden, maar die is niet meer geüpdated en werkt niet meer onder Win7 en 8 (en zelfs niet meer onder XP volgens mij). Er zijn echter wel veel hardwaremodules voor leuke prijzen die volledige XG ondersteunen MU-serie, CS1x, CS2x, ook veel keyboards uit de jaren 90 en 00)

Bedankt voor het voorstel, audiocollage. Dit houd ik even in gedachten.

In het Windows 98 tijdperk had ik een PCI geluidskaart met een Yamaha chip erop i.c.m. het programma XG Works. Deze sounds activeerde ik dan in games die het ondersteunde, en je kon ook MIDI-bestanden afspelen met een player. Maar goed, die kaart heb ik niet meer, en Windows 98 is echt een belabberd instabiel besturingssysteem. Dus dat wordt hem niet. :D

Ben ook nog sterk aan het twijfelen of ik wel een DAW blijf gebruiken voor sequencing, want op de één of andere manier klikt het niet echt qua workflow en loop ik altijd tegen softwarematige problemen aan. Dan moet ik eerst op zoek naar een hardwarematige MIDI-sequencer en kan daarna pas budget vrij maken voor een XG module (heb helaas niet veel te besteden). De QY sequencers lopen trouwens niet strak genoeg, dus dat is geen optie.

Of de RM1x ook een XG soundset heeft weet ik even niet. Dat is dan wel ideaal natuurlijk.

De XG soundset is wel het voornaamste en heeft de voorkeur boven GM2 en FMDrive 2612. Laatstgenoemde heeft ook een hardwarematige oplossing en kost maar enkele tientjes: Yamaha FB-01. Een degelijke GM2 module is me nu eventjes iets te prijzig.

Of de RM1x ook een XG soundset heeft weet ik even niet. Dat is dan wel ideaal natuurlijk...
Volgens mij ga je niet veel modules en/of sequencers van Yamaha vinden die GEEN XG soundset hebben.

En? waarom zoude de QY sequencers niet strak zijn (wss weerom een forum-praatje van 'enkel wat ik heb is goed') ?

En? waarom zoude de QY sequencers niet strak zijn (wss weerom een forum-praatje van 'enkel wat ik heb is goed') ?

Nee, heb zelf een QY100 gehad en daarbij ondervonden dat het overschakelen van patterns altijd vertraging geeft. In de song mode (voorgeprogrammeerde setlist van patterns) is het trouwens nog erger dan wanneer je live van patterns wisselt. Het is in ieder geval storend genoeg zodat iets in één keer opnemen, zonder achteraf te bewerken, niet mogelijk is. Ik wil gewoon op play en record drukken, de sequence af laten spelen en opnemen, en dan moet het klaar zijn.

Heb gisteren en vandaag nog een aantal dingen geprobeerd met een DAW, echter werkt dit allemaal niet zo handig als ik dacht. Heb liever een simpele hardware sequencer (liefst inclusief geluiden) en een ingebouwde of losse recorder. Maar ik moet eerst even goed rondneuzen wat aan die eisen voldoet.

Een sw1000xg in een ouwe XP computer? Kaarten zijn voor 25-50 te vinden.. Computer met XP vinden is geen enkel probleem.. die dumpt zo'n beetje iedereen tegenwoordig :)

Status
Please reply by conversation.
Back