Een tijdje geleden had ik een Yamaha QY100 met een ingebouwde XG soundset. Voor de mensen die niet weten wat dit inhoud: een extensie van General MIDI. Over deze soundset zou ik nu graag weer willen beschikken omdat deze toch wel interessante sounds te bieden heeft. Momenteel heb ik de Cakewalk TTS-1 VST, welke een GM2 soundset bevat. Dit is een doorontwikkelde versie van Roland's HyperCanvas. Enigszins vergelijkbaar met XG, maar sommige klanken zijn gewoon anders qua karakter. Het is de bedoeling om met een combi van drie soundsets (FMDrive 2612, GM2, XG) videogame-achtige muziek te gaan maken. Zoiets als vaak hoorbaar was in de jaren 90.
Het handigst lijkt mij iets in de vorm van een VST. Of dat bestaat is echter een tweede.
Een half-rack/desktop module mag ook. Iets uit de Yamaha MU serie. Het gaat puur om de XG soundset. Allerlei ingebouwde extra's die de prijs opschroeven zijn niet benodigd.
Het handigst lijkt mij iets in de vorm van een VST. Of dat bestaat is echter een tweede.
Een half-rack/desktop module mag ook. Iets uit de Yamaha MU serie. Het gaat puur om de XG soundset. Allerlei ingebouwde extra's die de prijs opschroeven zijn niet benodigd.