Yamaha CS IC prijs ?

Papz

Ouwe rot
Hoi

Kan iemand een prijs schatting over deze IC geven ajb ?

FUA796HCG
MN3001
Toshiba TC4050P
Toshiba TC4051P
Toshiba TC4071P
Toshiba TC4073P
M51620P / YIG7720 / IG00150
M51624L (misschien IG00151 equivalent ? heeft 8 poten aan dezelfde zijde)

Voor deze blijkbaar ultra zeldzame IC is wel een ad op ebay, $1500 (!) voor de paar, misschien is het een beetje overgewaardeerd ?
YM26600
YM26700

Bedankt voor uw hulp :koffie:

Laatst gewijzigd:
FUA796HCG deze ken ik niet, wat is het?
MN3001 een euro of 5 tot 10
Toshiba TC4050P nog geen euro
Toshiba TC4051P nog geen euro
Toshiba TC4071P nog geen euro
Toshiba TC4073P nog geen euro
M51620P / YIG7720 / IG00150 max 50 euro
M51624L (misschien IG00151 equivalent ? heeft 8 poten aan dezelfde zijde) max 30 euro

Voor deze blijkbaar ultra zeldzame IC is wel een ad op ebay, $1500 (!) voor de paar, misschien is het een beetje overgewaardeerd ?
YM26600 is gewoon niet aan te komen
YM26700 en deze ook niet.
:mega:

Die Yamaha IG ic;s zijn zeldzaam aan het worden. Erger is nog, dat als er een VCO-chip kapot gaat, in bv een CS60, je niet zomaar iedere tweede hands chip in kunt zeggen, Ze zijn allemaal geselecteert op temperatuur drift en voorzien van een code. Om de zaak goed gestemd te houden moet je er een zien te vinden met dezelfde selectiecode.

ik heb de eerste ook gevonden.
FUA796HCG is kennelijk hetzelfde als de mc1496 ( een multiplier)
een paar euro.

heb je een overleden yamaha staan?

Hoi

Bedankt voor de infos.

Geen overleden Yamaha staan (persoonlijk ben ik geen fan van de CS), maar een paar NOS IC's die een vriend van mij, oude tech, wilt verkopen.
Voor de anderen kon ik prijzen vinden, op synthparts.com of ebay, maar voor deze was meer moeilijk.

Misschien in de "te koop" sectie binnenkort :doei:

....
YM26600 is gewoon niet aan te komen
YM26700 en deze ook niet.

Die Yamaha IG ic;s zijn zeldzaam aan het worden...

*

Over de zo zeldzaam wordende Yamaha IG IC's (Ik ben wél een enorme fan van de CS serie, van de CS-15D t/m de CS-40M, de grote jongens zijn mij te duur):

Als ik het goed begrepen heb zijn deze IC's door Yamaha zelf ontwikkeld en gepatenteerd en, omdat Yamaha ze al decennia niet meer gebruikt, nu al tijden niet nieuw meer leverbaar? Patenten verlopen op een gegeven moment, mogelijk zijn ze al verlopen?

Wanneer er steeds meer CS synths stil komen te staan omdat die IC's niet meer te koop zijn, is er dan een redelijke kans dat iemand ze opnieuw kan gaan (laten) produceren?

Ik neem aan dat Yamaha daarvoor toestemming zou moeten geven, en/ of de specs beschikbaar zou moeten stellen (als die niet zo maar te achterhalen zijn) ?

Is het een enorm dure onderneming om een eenmalige run te laten produceren? Ik ben een volkomen leek op dit gebied, en benieuwd hoe zoiets in elkaar steekt, en of er ruimte is om zo'n probleem op te gaan lossen.

*

Er is een vrolijke Belg die Juno voice chips gecloned heeft, dus met die Yamaha IC's zou het misschien ook kunnen? Ik ben verder niet thuis in deze tak van alchemie.

vcf en vca clonen zal zeker lukken, het zijn intern redelijk simpele schakelingen.
vco chips clonen zal bijzonder lastig zijn, vooral aangezien yamaha het al niet lukte om een type voor alle synths te maken ( extreme toleranties, waardoor de codering is ontstaan)
de keyer chips zou in principe ook moeten lukken, gewoon een dikke atmel of pic uC.

Een pin compatible hybride inprik schakeling rond een of meerdere courante chips is niet bij voorbaat kansloos voor een VCO chip vervanger. De in/out specificaties zijn op zich standaard.
In zo'n geval moeten ze wel allemaal vervangen worden.

Zitten die zeldzame IC's/ Chips vooral in de CS-60 en CS-80, of ook in de 'junior' ;) modellen CS-15, CS-15D, CS-20M, CS-30, CS-40M ?

IG00153 onlangs nog laten vervangen door eentje van eBay in een CS-5, werkt nu weer prima. Degene die 'm gerepareerd heeft had ook het hele schema eens uitgetekend en nagebouwd van de IG00153 en liet op een scope zien dat o.a. de kleine "hobbel" in de zaagtand er in zat, idem zoals die in de originele Yamaha zit. Was dus wel na te bouwen, maar zou wat werk in zitten. En toen had ik de chip van eBay al, dus is die er in gegaan.

Vergelijkbare discussies

Back