modulaire noob -> mini wavetable systeem

Devo-lution

Stamgast
Hoi!

Ik denk eraan om de sprong te wagen naar een eerste modular.

Ik ben al even op zoek naar een wavetable synth. En toen kondigde waldorf de nw-1 aan :).

Ik dacht aan iets als volgt:

- Keith Mcmillen Qunexus (heb ik hier al liggen)
- expert sleepers faderhost 1 (usb host en usb midi to cv)
- waldorf nw-1 wavetable oscillator
- filter (weet nog niet welke)
- make noise maths???
- vca (weet ook nog niet welke)
- case

Zou dit systeem levensvatbaar zijn of vergeet ik hier iets essentieel? Ik probeer de prijs ook een beetje redelijk te houden, dus doepfer is misschien ook interessant (a112, vcf of vca of modulatie).

Als jullie tips of opmerkingen hebben, deze zijn zeker welkom!

Groeten,
Kim

Kijk, als modulaire noob kom je op vele leukere geluidjes waar een pro niet achter zou komen en vice versa,
( een pro weet ook niet van te voren wat voor geks die gaat krijgen )
en stuk gaat het ook niet zomaar met een verkeerde aansluiting dacht ik.

Gewoon lekker modulair gaan, of ligt het meer aan de prijs ? ( vergeet de kabels niet )

Hoi Devo-lution

Er zijn nog veel meer wavetable oscillators, ik zou je goed inlezen / kijken als ik jou was.
Ik heb zelf 3 wavetable oscs, de DDO, Orgone en de gamma wave source. (zie lijstje onder)

Die waldorf heeft erg weinig CV mogelijkheden als ik het zo bekijk.
-> en die wil je juist zoveel mogelijk! Waarom anders een modulaire synth.. ??

Wat jij nodig hebt om te starten:
-VCA (kan bijvoorbeeld een doepfer zijn, wel exponentieel)
-Envelope (Maths is een goed idee, daar ga je geen spijt van krijgen) je hebt dan meteen een tweede ENV, om dingen te moduleren
-Filter (naar smaak. De Dinsync SARA is gaaf bijvoorbeeld, of iets anders, ik zeg maar wat)

CV keyboard heb je al, en je wilt met een computer gaan sequencen? dus dan inderdaad een usb to cv module.
Als je ook wat kan moduleren vanuit daar hoef je geen LFO te kopen.

een 'paar ' andere wavetable oscs:
Intellijel - Shapeshifter
Synthesis Technology - Morphing Terrarium
The harvestman - Piston Honda
Neutron Sound - Orgone Accumulator (diy)
PT Audio - DDO (diy)
WMD - Gamma Wave Source
Richter / Malekko - Megawave
Frequecy Central - Waverider
Pittsburgh Modular - Symbiotic Waves
Modcan - Dual Waves

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de reacties.

Ik heb geen computer, dus dat is niet het plan :).

Als die usb-midi interface duur wordt, gaat ie er
niet bij zijn. Het zou gewoon handig zijn dat deze het keyboard van stroom voorziet en dat deze denk ik 1 waarde meer kan uitsturen via midi dan via cv.

Ergens heb ik het idee om er iets heel direct van te maken en vooral met velocity, aftertouch en tilt als modulatiesignalen te werken.

Die sara ziet er heel cool uit. Dual SVF vind ik een heel.coole filter setup.

Qua oscillators leunde ik fel naar.de.waldorf omdat ik een zwak heb voor de traditionele waldorf wavetables (die aan boord zitten) en omdat ie inkomend geluid kan omvormen tot wavetables.

Ik ga.die andere ook zeker eens bekijken.

Ik vrees wel dat ik al snel polyfonie ga willen en dan is modular echt wel boven mijn budget :p.

Nogmaals bedankt.

Maaareh... als je op zoek bent naar een wavetable synth en je hebt een zwak voor de waldorf sound... waarom koop je dan niet gewoon een wavetable synth van Waldorf?

@ Chielos. Klopt!

Moest ik een Waldorf XT in goede staat vinden, dan zou ik waarschijnlijk daarvoor gaan. Ik zit heel krap qua ruimte (er kan nog één synth zonder keys bij als ie niet te groot is). Daarom dat ik ook de mogelijkheid tot een mini-wavetable systeempje eens onder de loep wil nemen.

In dat geval raad ik je zeker aan om een xt te kopen. Een minimaal modulair systeempje is al groter. daarnaast heb je op de xt lekker veel knoppen, Een bijzonder uitgebreide modulatie matrix, polyfonie en natuurlijk geheugen.

Als je een XT zoekt let er dan op dat alle knoppen nog goed werken als je er aan draait.
Ze willen nog als eens verspringen. Ze zijn alweer duurder aan het worden zie ik. Paar jaar geleden zag je ze voor 400-500 euro.

Analogue Systems heeft er ook een (al jaren, maar op hun website wordt vooral de additieve synthese belicht) en Marienberg uit Duitsland komt ook met een wavetablemodule, al zeggen ze niet per wanneer.

lezen is de boodschap als modulair wil gaan, kijken wat er allemaal is, en een klein systeem is vrijwel direct duurder dan een xt, maar je kan de modular module per module kopen, als je geduld hebt, zo ben ik ook begonnen
de waldorf nw1 heeft redelijk wat cv mogelijkheden, dit omdat je kan kiezen via switches welke destinaties de cv invloed heeft, dus keuze maar niet alles tegelijk

Back