Aan de raspberry pi omwille van een laserharp

exel

Ouwe rot
Om redenen van 'jong van binnen' liep ik tegen een laser harp controller aan, heb met de nodige chantagemiddelen een ILDA-laser en een rookmachine van mijn broertje geleend. Ding aangezet. Dikke hard syncing oscilator Rendez-Vous patch in de memorymoog gegooid. Blijkt dat dat kreng alleen maar 1 vaste toonladder uit kan zenden, geen Jarre voor mij.

Omdat ik dat geen porem vond heb ik een Raspberry Pi2 laten aanvliegen en ben nu als een malle gek aan het werken om daar een MIDI-appliance van te bouwen die de output van de harp naar nuttigere MIDI-data kan vertalen.

De simpelste toepassing is natuurlijk de jeuk die ik exact had, om precies de 9 goede noten onder iedere 'snaar' te kunnen hangen. Maar ik ben gelijk verder gegaan in het ontwerp, dat nu ook ruimte heeft voor het triggeren van sequences, akkoorden, of arpeggio's.

Hier is een eerste test van de user-interface en preset management aan het werk:

Dit weekend, tussen de bedrijven door, ga ik doorsleutelen aan de MIDI-implementatie. Als mensen nog leuke ideeën hebben hoor ik het graag.

Code tot dit punt is te vinden op GitHub.

Cool!

Misschien kan je er nog wat extra controlfuncties als sustain, bend / glide er aan toevoegen?
Extra hardware zal wel nodig zijn maar misschien kan je hier ook enkele 'snaren' voor in zetten?

Cool!

Misschien kan je er nog wat extra controlfuncties als sustain, bend / glide er aan toevoegen?
Extra hardware zal wel nodig zijn maar misschien kan je hier ook enkele 'snaren' voor in zetten?

Met een beetje moeite lijkt het me dat er wel een of twee voetpedalen aan GPIO van de raspberry pi gehangen kunnen worden. Da's geen slecht idee.

Met een beetje moeite lijkt het me dat er wel een of twee voetpedalen aan GPIO van de raspberry pi gehangen kunnen worden. Da's geen slecht idee.

N.O. of N.C. Relais op een I/O pin hangen en gaan met die banaan :).
Zou het in ieder geval niet rechtstreeks proberen, je weet nooit wat ze over die schakelaar sturen.:D

N.O. of N.C. Relais op een I/O pin hangen en gaan met die banaan :).
Zou het in ieder geval niet rechtstreeks proberen, je weet nooit wat ze over die schakelaar sturen.:D

Een sustain-pedaal is toch een eenvoudige sluitschakeling? Ik zie niet echt het gevaar met die direct aansluiten.

Ik heb inmiddels een vorm van polyfonie doorgevoerd in de code. Triggers met sequencers (of legato-setting) dempen de vorige, maar die met noten of akkoorden kunnen nu door elkaar (en door de sequences) heen. Ik kan nu dus, bijvoorbeeld, drie of vier stralen/triggers dedicaten aan arpeggio's of baslijnen die een accoordenschema volgen, en de rest gebruiken voor melodie of akkoorden.

Nog even en JMJ belt je om zijn laserharpje te retrofitten met jouw software :D

De toapssingen gaan overigens verder dan laserharp. Ik heb een tweede pi besteld om achter mijn baspedalen te hangen. Tijdens het testen nu trigger ik hem met de pads van een TR-8.

Back