CZ101 buttons reageren niet

Revok

Stamgast
Ik ging een patch opslaan, maar nu lijkt het alsof hij niet uit de write modus komt.

Wellicht zit er vuil onder de buttons en blijft de WRITE knop voortdurend contact maken.

Heb al een keer een andere CZ101 uit elkaar gehaald, het heeft veel gemeen met een open hartoperatie. Om aan de knoppen te komen moet je PCB's van elkaar los desolderen en stukken karton(!) eruit halen. Dan weer alles in elkaar zetten en hopen dat je niks beschadigd hebt. Daar kijk ik dus echt niet naar uit.

Dus voor ik er aan begin, kent er iemand misschien een quick fix om de buttons een beetje schoon te maken?

Bedankt!

Rvk

Je moet echt onder die knoppen zien te komen om ze schoon te maken. Weet je zeker dat je moet solderen om daarbij te komen? Lijkt mij niet echt logisch moet ik zeggen.

Het kan zijn dat er iets plakkerigs tussen het knopje en de behuizing zit. Je zou er een op alcoholbasis onvettingsspray tussen kunnen spuiten en dan een aantal keren erop drukken.
Die sprays heb je in allerlei soorten. Belangrijk is dat het een volledig vluchtig middel is. Het worden ook wel de IPA sprays genoemd.
Voor dit soort klusje gebruikt ik: Pro-Power IPA solvent en CRC professional degreaser.
In de 'normale' winkels vindt je meestal vergelijkbare producten van Kontakt Chemie.

Vreemde tip marcmarc. Ik had altijd begrepen dat dit een no go situatie is.. Geen sprays de behuizing in gaan
zitten spuiten zonder dat je weet waar het terecht komt lijkt me toch logischer.

Ik spray me een liters IPA in synth's (bij wijze van spreken dan). Natuurlijk staat het apparaat dan wel uit. Ik maak ook gebruik van mijn compressor met lucht om de IPA sneller er weer uit te krijgen en allerlei rommel mee weg te spuiten.
Er is niks mis met het gebruik van een IPA spray.
Nooit sprayen als 'fool proof' advies: daar heb je niet zoveel aan als andere middelen niiet werken of te ingewikkeld zijn.

Als ik het ding op mijn tafel zou krijgen, dan zou met een injectienaald te werk gaan met daar een IPA oplossing in. Of ik zou het de IPA in een potje spuiten en dan met een heel fijn penseeltje de IPA tussen het dashboard en de tact-switch aanbrengen om zodoende te kunnen zien of de tact-switch niet gewoon aanloopt tegen het dashboard door vettigheid die door de IPA oplost en de switch weer goed aan de gang krijgt.

Back