Wat is jouw grootste studio troubleshooting blunder?

Roonan

Lang lid
Een goot aantal leden heeft inmiddels een bonte verzameling aan apparatuur. Hartstikke leuk natuurlijk, maar hoe meer apparatuur, hoe meer kans op problemen. Wie kent het niet, je hebt net alles goed voor elkaar en ineens krijg je geen geluid meer uit een hardware synth, of iets loopt ineens niet meer lekker in sync. Te veel potentiële problemen om op te noemen. Dus wat doe je, op zoek naar het probleem en z.s.m. oplossen, want we willen tenslotte muziek maken en niet nodeloos pielen (ik spreek voor mijzelf :D ). Dat is niet altijd even makkelijk en soms zit je zo op het verkeerde spoor dat je uren zoet kan zijn met een ogenschijnlijk raar probleem. Iets wat achteraf gezien prima te verklaren bleek, als je niet zo gefocust was op een bepaalde oplossingsrichting. Herken je dit?

Hier komt mijn probleem

Ik was gisteren bezig met het bouwen van een nieuwe project template in Bitwig, na de zoveelste herstructurering van mijn studio. Ik heb hier alle hardware via externe instrumenten en effecten in geïntegreerd, zodat ze direct klaar zijn voor gebruik. Daarnaast diverse midi routings om de Maschine 3 VST zowel intern als extern te gebruiken. Niet heel ingewikkeld allemaal, maar ook zeker niet heel simpel. Bij het testen van de werking van alle externe synths leek Maschine ineens spontaan vast te lopen. De beat stopte en er bleef alleen nog een harde BRRRRRR sound over. Dat is gek, nooit gehad, leek wel een crash. Ik had net Maschine ge-updated naar 3.1, dus dat was het eerste boosdoener waar ik aan dacht. Toen ter vergelijk de Maschine 2.0 VST geladen en daar mee getest. Dat leek even goed te gaan, maar ook die liep na een tijdje vast. Raar!!! Ik ben toen systematisch tracks en plugins gaan uitschakelen om te kijken of er ergens een overload ontstond. Ik had een vermoeden dat ik een midi lus had gecreëerd ergens, maar toen ik uiteindelijk alleen de Maschine VST overhield had ik het probleem nog. Soms exact na 3 en een halve bar, maar soms ook veel later. Ik was het even helemaal kwijt. Lag dit dan aan Bitwig?

En dit bleek er uiteindelijk aan de hand te zijn

Ik zat de hele tijd in session view te werken, dus ik zag het arrangement niet. Daar werk ik pas later in als ik voldoende clips heb om een track te bouwen of te jammen. Bij toeval switchte ik even naar arrangement view en zag (ook bij toeval) dat loop aan stond (wat ik eigenlijk bijna nooit gebruik). Toen ik nog wat beter keek zag ik dat de loop markers nagenoeg op elkaar stonden, wat dus een loop creëerde van enkele tientallen milliseconden. Doordat ik soms Bitwig startte met de Maschine start button (start from zero) en soms met de spatiebalk (start from last marker) kwam het loop moment niet elke keer op hetzelfde moment, waardoor het meer random leek. Ik ben dus zeker een uur aan het zoeken geweest naar een probleem die er eigenlijk helemaal niet was.

PS. Mocht er al een thread zijn met dit thema, dan graag even aangeven.

Ik vond een tutorial online zetten met een screenshot nogal n blunder... Want er was info te zien de ik liever niet online had ;)

Vast ook mijn fout was de feedback loop met Rytm die ik maar amper getemd kreeg, had er zo'n hekel aan dat ik m verkocht :D

Gisteren even snel wat modules van volgorde wisselen ivm een betere workflow in 1 van mijn eurorack cases, fluitje van een cent toch?
Zet de spanning er weer op en.... BOEM!
Blijkt dat een Doepfer module met de onderkant door de Flyingbus cable is gesneden en dus dikke kortsluiting, schade: 4 modules van ong. 1500 euro naar de klote

Gisteren even snel wat modules van volgorde wisselen ivm een betere workflow in 1 van mijn eurorack cases, fluitje van een cent toch?
Zet de spanning er weer op en.... BOEM!
Blijkt dat een Doepfer module met de onderkant door de Flyingbus cable is gesneden en dus dikke kortsluiting, schade: 4 modules van ong. 1500 euro naar de klote
=( Poeh hey, dat is balen!

Tijdens een live set destijds een voor geprogrammeerde nord modular g2 als master/fx niet op program change aan gezet. Dus alles ging door patch 1 tijdens optreden 😝

keer op keer: dan komt er iemand jammen, start je ableton en merk je dat je de verkeerde sporen opnam omdat je veronderstelde dat de lampjes voldoende info geven. Maar nam je enkel fx op DUH

Een anderhalve week geleden mijn Pro One terug naar Frankrijk gestuurd. Hij deed het niet meer... hij reageerde niet meer op externe gates, de sequencer en de arp deden het niet meer. Verschillende dingen geprobeerd, verschillende Kentons, een MIDI-interface vanuit mijn eurorack, andere kabels... niets werkte. Via het toetsenbord spelen ging nog wel, maar de rest niet. Een uitgebreide foutanalyse doorgestuurd naar de Franse winkel waar ik hem gekocht en dus weer naartoe gestuurd had voor reparatie, krijg ik vandaag een mailtje terug:

Ze hebben hem ontvangen, uitgebreid getest en alles werkt gewoon.

Ik... snap... het... niet...

Een van mijn betere sessies was denk ik wel een toestel dat maar niet hoorbaar werd en waarbij ik alle draden van begin tot einde heb nagekeken en in mijn DAW en audio-interface instellingen heb zitten graven om te ontdekken dat ik vergeten was mijn ADDA expander aan te zetten.

Of die keer dat ik maar geen MIDI sync voor elkaar kreeg met een Oosteuropese drumbak (die zijn vaak niet zo van de USB) en bleek dat ik de MIDI in en out met dezelfde kabel aan elkaar had aangesloten.

bleek dat ik de MIDI in en out met dezelfde kabel aan elkaar had aangesloten.
Vet, je MIDI lekker in de distortion draaien klinkt zoveel beter. Het synct gewoon dikker.

Werken met mijn Atari 1040STE computer met Cubase. Een paar dagen aan een track gewerkt en toen wilde ik de track verslepen naar de 2.5 inch disk op het scherm. Door defecte muis verdween hij in de prullenbak, maar op de Atari was dat een verbrandingsoven, dus het werd meteen weggegooid. Mooi, een aantal dagen naar de kl*te.

Werken met mijn Atari 1040STE computer met Cubase. Een paar dagen aan een track gewerkt en toen wilde ik de track verslepen naar de 2.5 inch disk op het scherm. Door defecte muis verdween hij in de prullenbak, maar op de Atari was dat een verbrandingsoven, dus het werd meteen weggegooid. Mooi, een aantal dagen naar de kl*te.
En het was natuurlijk een 3.5 inch disk. :dubbel:

Had jij dan een harde schijf bij je Atari? Want ik moet het rechtstreeks vanuit Cubase opslaan naar diskette (nuja, Gotek) via een menu.

Had jij dan een harde schijf bij je Atari? Want ik moet het rechtstreeks vanuit Cubase opslaan naar diskette (nuja, Gotek) via een menu.
Nee, zat een 3.5 inch disk in het apparaat, maar er zat een icoontje op het scherm van de disk, waar ik het dus naartoe wilde slepen, maar door de fout van de muis verdween die in de prullenbak (verbrandingsoven dus)

Eurorack modules verbranden door verkeerd aansluiten is me best vaak overkomen. Sommige modules kon ik weer maken andere niet ....
Daarom zeg ik : neem een voeding met beveiliging zoals Koma Strom.

Ongewenste vervorming waarvan ikl heel lang dacht dat Beads dat deed met de auto gain.....nu blijkt het mijn Erica mixer module te zijn 🙈

Nee, zat een 3.5 inch disk in het apparaat, maar er zat een icoontje op het scherm van de disk, waar ik het dus naartoe wilde slepen, maar door de fout van de muis verdween die in de prullenbak (verbrandingsoven dus)
Dan snap ik het nog steeds niet: waar bestond je muziekfile op dat moment? Als hij nog niet op de 3.5 inch disk stond en je hebt geen harde schijf... Hij kan op dat moment in RAM bestaan, maar dan is het nog geen zichtbare file die je kan verslepen. Of had je twee 3.5 inch disk drives?

Onlangs aan een module gesoldeerd waar de spanning nog op stond.. pats, schrik en magic smoke als resultaat..

Dan snap ik het nog steeds niet: waar bestond je muziekfile op dat moment? Als hij nog niet op de 3.5 inch disk stond en je hebt geen harde schijf... Hij kan op dat moment in RAM bestaan, maar dan is het nog geen zichtbare file die je kan verslepen. Of had je twee 3.5 inch disk drives?
Hij stond in de lijst bij Cubase in het programma en die wilde ik dus naar die 3.5 inch drive zetten, zodat ik die kon meenemen naar een collega met ook een Atari 1040.

Ai...jammer! Die muis was nadien vast je vriend niet meer.

Ik kopieer mijn Cubase songs altijd vanuit Cubase zelf naar (virtuele) diskette, dan is het een menu gebeuren waarin weinig mis kan lopen.

Een anderhalve week geleden mijn Pro One terug naar Frankrijk gestuurd. Hij deed het niet meer... hij reageerde niet meer op externe gates, de sequencer en de arp deden het niet meer. Verschillende dingen geprobeerd, verschillende Kentons, een MIDI-interface vanuit mijn eurorack, andere kabels... niets werkte. Via het toetsenbord spelen ging nog wel, maar de rest niet. Een uitgebreide foutanalyse doorgestuurd naar de Franse winkel waar ik hem gekocht en dus weer naartoe gestuurd had voor reparatie, krijg ik vandaag een mailtje terug:

Ze hebben hem ontvangen, uitgebreid getest en alles werkt gewoon.

Ik... snap... het... niet...
De stekker vh keyboard zit heel slecht vast. De rest kan dus ook met n stekker zitten op n print ( ik heb dat niet bekeken) en vervoer en getril doen zaken wel niet wel werken. Volgende keer even open doen zelf.

Back