Machinedrum en Program Change

Hi iedereen,

Ik heb in m'n liveset tot nu toe altijd met een Cirklon een Akai MPC1000 gesequenced voor drum-achtige shit. Maar het stond me nogal tegen dat als ik een sample een beetje anders wilde, dat ik toch weer richting computer moest om die sample aan te passen. Dus ik dacht: Machinedrum! Ik heb er een gekocht, maar ik word helemaal gek van de manier waarop ie Program Change behandeld, en ik snap echt mijn god niet wat ik fout doe.

Er zijn wat belangrijke details:
- Ik gebruik erg onregelmatige songstructuren. Dingen in 6kwarts, coupletten van 5 maten lang, etc.
- Er zitten hevige dynamische verschillen in sommige delen van de arrangementen.

Ik wil dus graag:
- Met Program Change van pattern/kit kunnen wisselen. Ik begrijp uit de manual dat kit en pattern aan elkaar gelinked zijn. Maar soms dan pakt ie de program change wel. Maar soms ook niet.
- ALS ie het al doet, is de machinedrum erg laat (2 steps ongeveer, lijkt me achterlijk veel)
- Ik heb het ook al geprobeerd met noten aan te sturen, maar dat heeft als nadeel dat ik niet in delen waar de cirklon niet loopt van scene kan wisselen en de Program Change op voorhand kan sturen. Dat heb ik soms nodig.

WAT doe ik verkeerd, of wat doet Elektron verkeerd? Het is nogal een specifieke vraag, maar hoop dat er hier een fanatiekeling rondloopt die het snapt.

Thanks!

Belangrijk is dat je program change op tijd aankomt op de MD.
Als je op je MPC van pattern wisselt zal de MD erachter aanlopen, afhankelijk van aantal bars dat je gebruikt op je patterns.

Wat je dan moet doen is de program change eerder naar de MD sturen.
Als je bijvoorbeeld een pattern hebt van 4 bars dan kan je beste de program change op bar 3 of halverwege bar 3 sturen, je ziet dan op MD ook dat de volgende pattern klaar staat in display.
Die zal dan knipperen, nets als je handmatig van pattern switched.

Ik heb nooit ervaren dat een program change niet wordt verwerkt door de MD.

Laat even weten als nog niet helemaal duidelijk is.

Hee Jeroen! Thanks voor je antwoord!

Het steekt alleen net anders in elkaar, want ik sequence de mpc met een cirklon (cirklon heeft veel meer mogelijkheden qua gekkigheid, heefst strakkere clock etc)

Maar goed, daar kun je de Program Change ook wel vroeg sturen, maar gek is het wel. En zonde ook, want de Cirklon is super praktisch ingericht voor het verzenden van program changes per 'scene'..

Vind het wel een sof, moet ik zeggen. Zelfs m'n DSI Evolver verwerkt program changes sneller, en da's nou niet een prijswinnaar wat betreft midi functies.

In sommige gevallen is het helemaal cruciaal dat ie het goed pakt, omdat ik sommige patterns heb waar dan alleen de hihats en percussie in staan, en de kick en de snare zijn dan gesequenced vanaf de cirklon, dan kan ik een hoop meer groove erin zetten qua microtiming. Maarja. Dan moet die program change wel precies op tijd erin komen, anders dan vallen er wat dat betreft weer noten buiten de boot, of dan komt ie te vroeg. Met een hele tel vooraf sturen is de laatste 16e van de bar al het volgende program.

Buiten dat vette machine hoor, die elektron :P

Ik heb zelf geexperimenteerd met MPC, Ableton en Lemur op een iPad maar bij alle moest de program change vroeger verstuurd worden.
Enkel als je handmatig een pattern switched op een andere Elektron machine dan gaat het wel vlot maar ook dan moet je voor einde bar 4 je pattern switchen en moet je dat handmatig doen, niet altijd wenselijk.

Ik denk dat het te maken heeft met de p-locks op de Elektrons en alle mididata om zo'n pattern heen.

Je zou eens kunnen testen met songmode, niet echt flexibel maar misschien is dat niet nodig.

Je kan de elektron toch zo instellen dat hij eerst de programm change stuurt en dan op het einde van de bar pas schakelt? Zo deed ik het vroeger altijd, details weet ik niet meer.

En in de Cirklon zal je voor elke manier van programm changes zelf een creatieve oplossing moeten bedenken om de juiste volgorde van verzenden in gte stellen. Je kan ook op een track een program change instellen, en muten.

Ja, dat laatste is ook waar het op neer komt nu. In principe is alles mogelijk op de Cirklon, maar het waren qua hoeveelheid patterns al vrij drukke songs, zegmaar.

Dit is verder wel het enige dat tot nu toe (een beetje) tegenvalt aan de machinedrum, wat een vette bak!

Back