Kosten 1ste Release 300/500 stuks ?

C-Code

Addicted to Breaks
Beste Mensen;

Ik wil binnenkort een 12"inch gaan uitbrengen met mijn eigen muziek in een oplage van 300 stuks (of 500 indien voordeliger). Nu ga ik geen buma stemra kosten afdragen (ik zie er voor een oplage van 300/500 stuks vinyl niet het nut van in, en het kost me ook nog veel geld). Daarnaast wil ik 300 white disco sleeves (waar ik zelf een mooie sticker in de breedte op ga plakken), ook de distibutie ga ik vooraf proberen te regelen (ik heb al een distibuteur in gedachten).

Nu heb ik van record industries al diverse prijzen doorgekregen, maar echt een exacte prijs kunnen ze me niet geven, als ik het uit zou rekenen zou ik voor 500 plaatjes met witte disco sleeve 745 euro kwijt zijn (is inclusief moederpersing en ontwikkelingskosten). Weet iemand of Disco Press in België goedkoper is (ik heb nog geen prijs terug gekregen), en weet iemand of ik bepaalde kosten vergeet ?

Alvast bedankt !

heb ooit van record industry een spreadsheet gekregen met alle prijzen en al en dat blijft een vrij durehoby platenpersen in nederland!

belgie heeft meerdere persers en is eenstuk voordeliger dat weet ik wel,de qualiteitligt wel een
beetje lager in belgie is mijn ervaring...... maar goped te doen iig!

Yo,

Ik heb net een offerte voor 500 stuks aangevraagd bij RI voor het label van Olafmol en mijzelf. Je krijgt altijd iets meer geoffreerd. Dit heeft te maken met het incalculeren van overproductie of fouten in het persproces. Je betaalt uiteindelijk wat ze leveren. Ik vind de offertes van RI een stuk duidelijker dan die van andere persers. Daar moet je het meestal helemaal zelf uitzoeken.
Bij RI betaal je overigens ALTIJD STEMRA kosten. Maakt niet uit of je nu wel of niet ingeschreven staat. Het is een deal die zij hebben met Stemra.

Voor 550 stuks ziet het er als volgt uit. (met witte discosleeve, innersleev, zwart/wit 12"label, 2 kanten 45 RPM)

snijding + ontwikkeling van CD 300.00
vinyl 12" 550 0.75 412.50
labels cmyk 7.90 86.90
binnenhoes wit 2 gaten 550 0.06 33.00
buitenhoes 3mm rug 2 gaten 550 0.18 99.00
STEMRA 45 RPM 550 0.41 225.50

totaal ex BTW , transport 931.40

ofwel ex BTW 931 / 550 = 170 per plaatje.

Ik heb nog geen ervaring met andere persers maar ik moet zeggen dat ze bij RI superaardig zijn en je met alles helpen. Ze bellen met je, mailen met je, helpen je sjouwen met de dozen, geven je koffie en een rondleiding. Superservice!

Yo Nolet,

Jij hebt al eerder een plaat onder eigen beheer uitgebracht, toch?

Liep dat een beetje goed dan? (Ow, en sorry als jij dat niet hebt gedaan. Dan ben ik in de war)

Solid_snake > Yep, de eerste release van springcollective was eigen beheer. Gedaan met Olaf(mol). Of het goed ging....eigenlijk beter dan verwacht. Check anders even www.springcollective.com en dan reviews&respect.
We hadden nog geen distributie geregeld toen, maar die is er nu wel. Meer info over hoe de 1e release ging:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=11795

Van de 350 van toen heb ik er nog 15 liggen ofzo.

En over de 2e release:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17234

> C-Code: Als je geen BTW nummer hebt (en die krijg je van de belastingdienst als je een bedrijfje bent)
Dan moet je idd BTW lappen. Hebben wij ook gewoon gedaan de eerste keer.

Warning! Regel distributie voordat je gaat persen of be prepared om met je plaat overal heen te zeulen. Gewoon alle platenzaken af en dan niet raar opkijken als ze er 10 willen hebben maar pas willen betalen na dat ZIJ ze verkocht hebben.
Tis een rare business...hier een thread over kosten/baten bij vinyl:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=7938

Nolet wat ben je nou totaal kwijt geweest voor die 1ste release en wat brengt het uiteindelijk op (oftewel heb je er winst aan overgehouden ?)

Wat houd je er per verkocht plaatje aan over ?

Ik wil brokenbeats tracks (a la bugz in the attic) uit gaan brengen op eigen labeltje, eerst een eigen release en dan van anderen (mits het loopt).

Ik wil aan gaan kloppen bij Rush Hour voor distributie (jullie zitten daar toch ook bij).

Ik ben nu aan het sparen voor de 1ste release. Weet jij of ik met 350 minder kwijt ben dan de berekende 500 ?

Origineel geplaatst door Nolet

Bij RI betaal je overigens ALTIJD STEMRA kosten. Maakt niet uit of je nu wel of niet ingeschreven staat. Het is een deal die zij hebben met Stemra.

Onzin. ALs je het formulier "Productie in eigen beheer" invult, en een verklaring dat je geen buma/stemra lid bent, dan hoef je dat niet te betalen. In de oorspronkelijke offerte zetten ze dat er wel bij, en in het voorschot dat je betaald zit dat er ook bij, maar als de formulieren verwerkt zijn, wordt dat weer verrekend met het eindbedrag, wat je moet betalen (je betaald bij RI altijd de helft vooraf, en de helft bij aflevering). Voor mijn eerste LP die ik daar liet persen, hoefde ik ook geen reproductierechten te betalen, en deze of volgende week rolt de tweede LP van mijn label van de persen, en daar hoef ik het ook niet te betalen.

Op de eerste release hebben we zeker geen winst gemaakt. Maar das ook niet gek. Er zijn ook geen echte regels of standaards. Het ligt er helemaal aan wat je doet:
Geef je veel geld uit aan promotie? Dus platen gratis weggeven, pakketjes versturen naar het buitenland (erg duur voor een 12"), extra stickers etc. etc. Dat kost allemaal geld
Laat je een hoes ontwerpen of doe je dat zelf?

Wat de eerste release gekost heeft in totaal weet ik niet eens ;) Je moet nagaan dat we de volgende dingen allemaal moesten kopen: Plakband, postzegels, postpakketten, stickers, CD-R-tjes, briefpapier etc.
Dan ga je nog met je auto rijden en dingen rondbrengen: Benzine, parkeergeld.
Dan laat je de platen nog persen natuurlijk: Allemaal $$$.

Bij de 2e release gaan we het wat meer budget-minded aanpakken. Geen promo's op 12" meer versturen bijvoorbeeld. Scheelt een hoop geld! Bij de 2e release gaan er echter 25% van de gemiddelde gefactureerde prijs (de prijs die wij vragen aan onze distributeurs - kosten) naar de artiest.

Stel wij betalen 2,40 per plaat. We factureren 3,40 aan de distributie. 1 euro is winst. 25% gaat naar de artiest. Wij houden 75 eurocent per plaat. Stel, we verkopen er 500. Wij hebben in totaal 375 euro winst. Trek daar de kosten af die we gemaakt hebben voor het persen en versturen van promoCDtjes en je houd denk ik 300 euro over.

Let er ook op dat je bijvoorbeeld je shipping kosten terugkrijgt van je distributeur! Dat moeten zij lappen. En vinyl is ZWAAR. Dus als je het per FED-EX of TGP laat doen dan kost dat zeker wat!
Spring Collective wordt nu gedistribueerd door Groovedis in USA en Musical Journeys in de rest van de wereld.

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Onzin. ALs je het formulier "Productie in eigen beheer" invult, en een verklaring dat je geen buma/stemra lid bent, dan hoef je dat niet te betalen. In de oorspronkelijke offerte zetten ze dat er wel bij, en in het voorschot dat je betaald zit dat er ook bij, maar als de formulieren verwerkt zijn, wordt dat weer verrekend met het eindbedrag, wat je moet betalen (je betaald bij RI altijd de helft vooraf, en de helft bij aflevering). Voor mijn eerste LP die ik daar liet persen, hoefde ik ook geen reproductierechten te betalen, en deze of volgende week rolt de tweede LP van mijn label van de persen, en daar hoef ik het ook niet te betalen.

Hmmm vaag...anouk van RI verzekerde me toch echt dat we moesten lappen, terwijl we niet bij de Stemra ziten en wel dat formulier hadden ingevuld. Ik zal het nog ff expliciet vragen, zal wel weer $$ schelen. Thanks hiervoor!

Het kan zijn dat dat voor het voorschot geldt, en dat het dan weer wordt verrekend met het eindbedrag. Maar je kan het Anouk altijd vragen. ALs je geen lid bent, hoef je niet te betalen. Ik hoef dat in ieder geval niet. Was dat wel het geval, dan had ik nu bij CZ Media gezeten, vrees ik. :)

email ontvangen van een vriend in België
Persing nieuws
Prijzen van toen:

300 stuks 34 bef/stuk
500 stuks 31 bef/stuk
1000 stuks 28 bef/stuk

Labels 2500, + 950 per extra kleur
Hoezen 1 kleur 11,88 bef per duizend
Hoezen 2 kleur 12,43 bef per duizend
Etc......

Dit kreeg ik dus als antwoord toen ik een vriend in België vroeg hoeveel een persing destijds (1999) kostte. Hij had een eigen label en heeft enkele d'n'b tracks uitgebracht. Ik weet niet precies over welk bedrijf het ging, zou ik wel kunnen vragen indien je interesse hebt.

Suc6 !

Erik :doei:

eerste release

eerste release

wij hebben ook net een 12"uitgebracht via RI (oplage van 520), en hoefde ook geen Buma/Stemra te betalen. wel moet je dat er even met een dikke vette stift bijkalken. en over die stickers die je zelf op die hoezen wilt plakken...als je ze gewoon automatisch laat stickeren dan kost dat €0,02 pers sticker...daar kan je zelf toch niet voor gaan zitten kloten...probeer die er allemaal maar eens recht op te plakken.

zag net pas dat het een redelijk oude draad was...sorry. is het nog wat geworden c-code?!

He,

Ik heb een eigen label TDK records en we laten persen bij record industries en snijden by Alchemy
Mastering in Londen....
Een plaat compleet bij RI circa 500 stuks (overpersing) inclusief labels binninhoes 2 holes buitenhoes zwart 2 holes kost je rond de 1150 euro's inlc. BTW. En met een productie in eigen beheer formulier hoef je dus geen Buma Stemra te betalen...
Zal onzin zijn dat je verplicht word door een snijder om mee te doen met een belangenvereniging, want dat is de
Buma Stemra nou eenmaal..

Ik laat mijn platen nu masteren en op de laquer zetten in Londen, omdat ze dat daar beter doorhebben dan bij RI. Bij RI word de plaat gesneden zoals op Dat en niet veel meer of minder. Terwijl in Londen ze kijken wat jij wilt en in hoeverre dit haalbaar is met als oogpunt een plaat die zo hard als mogelijk op het vinyl staat..

Greets Bruce.

Origineel geplaatst door brz
He,

Ik heb een eigen label TDK records en we laten persen bij record industries en snijden by Alchemy
Mastering in Londen....
Een plaat compleet bij RI circa 500 stuks (overpersing) inclusief labels binninhoes 2 holes buitenhoes zwart 2 holes kost je rond de 1150 euro's inlc. BTW. En met een productie in eigen beheer formulier hoef je dus geen Buma Stemra te betalen...
Zal onzin zijn dat je verplicht word door een snijder om mee te doen met een belangenvereniging, want dat is de
Buma Stemra nou eenmaal..

Ik laat mijn platen nu masteren en op de laquer zetten in Londen, omdat ze dat daar beter doorhebben dan bij RI. Bij RI word de plaat gesneden zoals op Dat en niet veel meer of minder. Terwijl in Londen ze kijken wat jij wilt en in hoeverre dit haalbaar is met als oogpunt een plaat die zo hard als mogelijk op het vinyl staat..

Greets Bruce.

in london hebben ze het masteren en snijden zoiezo beter door
zelf vind ik de kwaliteit van RI altijd te wensen over .. maar dat zal wel door dat slecht masteren enzow te maken hebben.
London is wel duur .. dat wel maar voor me gevoel krijg je daar wel wat voor terug .. nederlandse masteraars willen dat weleens ontkennen .. ;)

Ik vind buitenlands vinyl altijd beter ( ja ook psychologisch natuurlijk) en bij RI heb ik vaak het idee dat het doffer wordt bij veel draaibeurten . .terwijl buitenlands vinyl dan juist wat extra karakter krijgt ..

Anyway dat stemra verhaal is volgens mij als volgt
kleine maatschappijen betalen voor elke geperste plaat rechten
grotere maatschappijen rekenen achteraf af .. omdat ze vaak meer persen
voordeel voor de artiest is dat je bij 10 verkopen bij een kleine maatschappij
je toch voor de complete persing wordt uitbetaald .. dat is iig fijn
bij grotere maatschappijen dus niet ..

Of je het wel of niet hoef te betalen is me nog steeds onduidelijk ..

maar leuk topic weer boys !

hoest met de releases allemaal ? hebben jullie wat links wat jullie doen ?

Origineel geplaatst door MadR
...
zelf vind ik de kwaliteit van RI altijd te wensen over ..
...

ik heb geen klachten over RI. als je 't gewoon fatsoenlijk aanlevert komt 't ook fatsoenlijk op plaat te staan. klinkt voor m'n idee altijd precies zoals ik 't aanlever, maar dan net 'n tikje warmer...

Origineel geplaatst door MadR
..
...hoest met de releases allemaal ? hebben jullie wat links wat jullie doen ?

:D vers:
hier of hier...

Back