Rsf Black Box

synthiaks

Gepokt en gemazeld
Tjah,

Ik heb dit instrument een poosje geleden gekocht en heb er een paar foto's van gemaakt. het is een apparaat wat je niet vaak tegenkomt dus misschien wel interessant:D

Het is een apparaat wat volgens mij net zo werkt als de Eml Polybox. het zorgt ervoor dat je de geluiden van je analoge monosynth polyfoon kunt bespelen.

Attachments

• blackboxcombo.jpg
    blackboxcombo.jpg
    121,4 KB · Bekeken: 113
Als het goed is heeft het een soort functie waarmee je je analoge bak polyfoon kunt bespelen. hoe het werkt weet ik niet maar het was een alternatief voor de Eml polybox. Misschien leg ik het ook wel wat verkeerd uit:D

Hier wat meer info:

BLACKBOX

Pseudo polyphonic synth. , expander for a monophonic synth.
to provide polyphony with the sound of the mono synth.

Generate a pulse waveform
18 notes ( C-F ) polyphonic keyboard
Tune
Chorus
Volume
Transpose & Master transpose
Chord record
Audio out
Cv in & external control in
Can drive all mono synths. cv/gate or Hz/volts

Een echte synth is het volgens mij niet nee:D Het zend idd alleen een pulsegolf uit en als je de chorus aanzet krijg je een heel vet pwm achtig geluid. Je kan er leuke leads mee spelen maar that's it.
Ik weet ook echt niet hoe je dit instrument moet gebruiken met andere synths, en ben ook erg benieuwd wat voor invloed de chorus kan hebben op een andere synth als er geen ext. in op zit. Het blijft voor mij ook een raadselachtig gevalletje.
Een volwaardige cv controller kan het volgens mij ook niet zijn want er zit alleen een cv in op:confused:

Ik heb hem trouwens net verkocht:D

Zo'n Blackbox of Polybox is een vrij ingewikkelde manier van toendertijd voor het verkrijgen van een chord memory funktie. Hoe gaat het in z'n werk: je speelt een akkoord op de Blackbox. De Blackbox heeft voor elke toets 1 (ik dacht zelfs 2) oscillator(s) aan boord en het geluid van al die oscillators wordt intern gemixt en naar de audio uitgang van de Blackbox gestuurd. Die audio uitgang van de Polybox hang je aan de audio ingang van een monosynth, zodat je dus het polyfone geluid van de oscillators van de Blackbox door de VCF en VCA van je monosynth kun jagen. Je krijgt er dus een soort Mono/Poly of Poly-800 configuratie door (polyfone osc's met daarachter 1 VCF en VCA). Om de toonhoogte van de akkoorden van de Blackbox te veranderen, hang je de CV uit van je monosynth aan de CV in van de Blackbox. Met het keyboard van je monosynth kun je nu de grondtoon van het gespeelde akkoord op de Blackbox bepalen. De chorus is natuurlijk handig om het akkoord extra vet te laten klinken. Je hebt hier dus wel een monosynth met zowel een cv uit als een audio in voor nodig. Ik kan me niet voorstellen dat jij die niet hebt staan, synthiaks. ;)

Origineel geplaatst door Boemtsjak
...De Blackbox heeft voor elke toets 1 (ik dacht zelfs 2) oscillator(s) aan boord en het geluid van al die oscillators wordt intern gemixt...
18x2 oscillatoren? :erm: ...is dit niet gewoon hetzelfde principe als bij een orgel word gebruikt?

dus alleen het monosynth keyboard word gebruikt om op te spelen maar het basis geluid komt uit de blackbox...
de VCF & VCA van de monosynth bewerken dus dat externe geluid....

MONOSYNTH KYBD CV ---> BLACKBOX CV IN
BLACKBOX AUDIO ----> MONOSYNTH AUDIO IN (bewerking FILTER env en VCA env)

tiz duidelijk... gewoon een extern audio truckje dus...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
18x2 oscillatoren? :erm: ...is dit niet gewoon hetzelfde principe als bij een orgel word gebruikt?

Klopt, je hebt dus 2 hoogfrequente voltage controlled master oscillators en 18 vaste frequentie dividers.

Origineel geplaatst door 6 trak
dus alleen het monosynth keyboard word gebruikt om op te spelen maar het basis geluid komt uit de blackbox...
de VCF & VCA van de monosynth bewerken dus dat externe geluid....

Ja, het keyboard van de Blackbox wordt alleen gebruikt om het basisakkoord op aan te slaan. Ik weet niet of dit op de Blackbox zit, maar op de EML Polybox zit een geheugenfunktie die het gespeelde akkoord vasthoudt. Zo heb je je beide handen weer vrij om zowel het keyboard van je monosynth te bespelen als aan de knopjes ervan te twieken. :okdan:

Ik zit net de info van synthiaks na te lezen en er zit dus een 'Chord Record' funktie op de Blackbox. Het lijkt me dat de Blackbox dus net als de Polybox een geheugen heeft voor het opslaan van de gespeelde akkoorden. :)

Die groene en rode dingentje boven de toetsen, zijn dat LEDs?

Origineel geplaatst door marcuuu
Waarom heb je hem verkocht ?

om er iemand anders gelukkig mee te maken:D Zo'n ding is misschien wel leuk om te hebben maar het is in mijn geval meer een leuk hebbedingetje dan een bruikbaar apparaat. Als ik hem had gehouden was ie vast ergens in een donker hoekje terecht gekomen, dan verkoop ik hem liever aan een verzamelaar of iemand die er wel wat mee wil doen.

Origineel geplaatst door ralphvanzeel
is dit bedoeld om een kobol aan te vullen

Je kan er 1V/oct en Hz/v mee aansturen dus ik denk dat het niet alleen voor de kobol is bedoelt. Een ms20 bijv. zou in theorie ook geschikt zijn.

neemt niet weg dat het een mooie aanvulling voor een kobol is.....Als je al een kobol kan vinden dat is.....

Origineel geplaatst door synthiaks
Als ik hem had gehouden was ie vast ergens in een donker hoekje terecht gekomen, dan verkoop ik hem liever aan een verzamelaar of iemand die er wel wat mee wil doen.
Ik neem aan dat dit de verzamelaar is:

Still haven't sold the unit yet so here it is again.

Rsf black box in very nice cosmetic condition. I do NOT know how to work
with this synth and have no synths left to try it on.
I have no reason to believe that the unit is broken or defect. It powers up
and sends out a pulse wave. Also features a chorus and chord memory button.
I think this unit is used like the EML Polybox, it should provide polyphony
on monosynths.

I finally have some pictures of this unit and i can send them on request.

I live in the Netherlands but will ship item worldwide.

300$

Kind regards,

David

Back